1

مشارکت ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان اردبیل در پویش ملی سلامت

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از مشارکت بیش از ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت واجد شرایط این استان در پویش ملی سلامت برای سنجش ابتلای احتمالی به دو بیماری فشار خون و دیابت خبر داد.

دکتر محمد جعفرزاده افزود: تاکنون یک سوم جامعه هدف بالای ۱۸ سال و مادران باردار در اجرای این پویش مورد سنجش قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس ارزیابی اولیه انجام شده، از حدود ۳۰۰ هزار جمعیت پایش شده در استان اردبیل، ۱۱.۳ درصد مبتلا به فشار خون بالا و ۵.۱ درصد نیز مبتلا به دیابت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، شناسایی و شروع مراقبت و درمان افراد مبتلا را از جمله اهداف این پویش ملی عنوان کرد و با دعوت از مردم استان جهت مشارکت در اجرای این پویش گفت: برای اجرای این طرح ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت استان واجد شرایط هستند.

وی اضافه کرد: انتظار داریم که بیش از ۷۰ درصد جمعیت هدف در اجرای این طرح که با سلامت خود آنها ارتباط دارد، مشارکت کنند.

دکتر جعفرزاده همچنین اظهار کرد: در پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان ماه شروع شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت، وضعیت جسمانی و سلامت جمعیت بالای ۱۸ سال و مادران باردار استان در خصوص دو بیماری مهم و خطرناک دیابت و فشار خون مورد بررسی قرار می گیرد.

وی همچنین گفت: با توجه به محدودیت زمانی اجرای طرح، از همه افراد بالای ۱۸ سال استان درخواست می شود تا در اسرع وقت به نزدیکترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه کرده و از آخرین وضعیت سلامت خود نسبت به ابتلای احتمالی به دیابت و فشار خون بالا مطمئن شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تاکید کرد: عوارض ابتلا به دو بیماری فشار خون بالا و دیابت بسیار خطرناک است و در صورت عدم شناسایی به موقع و تداوم ابتلا، فرد در مراحل پیشرفته این دو بیماری، دچار مشکلات جدی در سلامت خود می شود.

وی بیان کرد: نیمی از افراد مبتلا به این دو بیماری از ابتلای خود مطلع نیستند و به همین علت آگاه سازی بیشتر مردم در خصوص راههای پیشگیری و عوارض بیماری بسیار حیاتی است و بر همین اساس، طرح پویش ملی سلامت با شعار “آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر” انتخاب شده است.

دکتر جعفرزاده اضافه کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری و همچنین شناسایی به موقع بیماریهای فشار خون بالا و دیابت که دارای عوارض قلبی و عروقی خطرناک برای فرد مبتلا است، طرح غربالگری بیماری فشار خون بالا و دیابت در استان اردبیل با مشارکت عمومی، در کلیه واحدهای بهداشتی شهری و روستایی و همچنین از طریق تیم‌های سیار برای کلیه افراد بالای ۱۸ سال در حال اجرا است.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، کلیه مبتلایان شناسایی شده در اجرای این طرح، جهت دریافت خدمات درمانی و مراقبتی، تحت پوشش رایگان خدمات تیم سلامت مستقر در واحدهای بهداشتی شهری و روستایی استان قرار خواهند گرفت.