1

یارانه صندوق اعتباری هنر فقط به هنرمندان فعال پرداخت می‌شود

 معاون امور اعضای صندوق اعتباری هنر از اجرای طرح بهبود و ساماندهی امور اعضا خبر داد و گفت: در قالب این طرح افرادی که هنرمند نیستند و در سالهای گذشته به هر طریق عضو صندوق شده اند شناسایی می‌شوند و یارانه حمایتی صندوق فقط به هنرمندان واقعی و دارای سابقه فعالیت پرداخت می‌شود.

مسلم کریمی  در ‘گفت و کو با خبرنگار ایرنا در اردبیل با اشاره به آغاز اجرای طرح بهبود یا ساماندهی امور اعضای صندوق اعتباری اظهار کرد: اردبیل پنجمین یا ششمین استان است که به بررسی وضعیت فعالیت هنرمندان آن اقدام می‌شود.

معاون امور اعضای صندوق اعتباری هنر اضافه کرد: طرح بهبود یا ساماندهی امور هنرمندان دو مرحله دارد و در مرحله نخست نظرات ادارات ارشاد، انجمن‌ها و هنرمندان را احصا می‌کنیم و فراخوان می‌دهیم که وضعیت اعضای صندوق در استان‌ها با تشکیل کارگروه بررسی شود.

وی تصریح کرد: کسانی که به طور قطع هنرمند نیستند و فعالان هنری و ادارات ارشاد هر شهر، هنرمند بودن و فعالیت مستمر داشتن آنها را تایید نمی‌کنند از صندوق حذف می‌شوند اما اگر مدارکی دال بر هنرمند بودن و فعالیت در ادارات ارشاد دارند، باید مستندات خود را به کارگروه ارایه کنند.

باید یارانه و پرداختی صندوق برای اعضای غیرهنرمند قطع شود و این تصمیم، ناشی از تنگنای مالی نیست بلکه صندوق برای عضوگیری، محدودیت ندارد و مقام عالی وزارت نیز بر گسترش خدمات صندوق تاکید کرده است.

کریمی ادامه داد: در مرحله دوم طرح، به ادارات ارشاد در استانها حدود یک ماه فرصت داده می‌شود تا مدارک هنرمندان را جمع آوری کنند و کارگروه‌ها را تشکیل دهند و نتایج بررسی‌ها را به صندوق اعتباری بفرستند تا تصمیم نهایی درباره آنها اتخاذ شود.

وی افزود: کارگردانان، تهیه کنندگان، مسئولان گروه‌های هنری باید از این پس در ثبت مشخصات اعضای خود دقت کنند. البته پیشکسوتان، جایگاه خاص و دستورالعمل خود را دارند و شان آنها ایجاب می‌کند اگر مدارک کافی ندارند، با تایید ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلی نخواهند داشت.

معاون امور اعضای صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه کارگروههای تخصصی مستندات را بررسی می کنند و این کارگروهها نگاه سلیقه ای و فردی نخواهند داشت، گفت: در استان اردبیل به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد دادیم که اگر زمینه فراهم باشد، کارگروه‌ها را در شهرستان‌ها تشکیل دهند تا هنرمندان برای ارایه مدارک، متحمل هزینه رفت و آمد به مرکز استان نشوند.

کریمی درباره مستنداتی که هنرمندان باید ارائه کنند، گفت: به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده ایم که هنرمندان برای احراز هنرمند و فعالیت مستمر خود باید چه مدارکی را ارایه کنند و برای پنج سال گذشته باید پنج گواهی اجرا از ناحیه ادارات ارشاد داشته باشند و اگر مدرک کتبی ندارند، کارگروه می‌تواند با بررسی فیلم اجرا یا با نظر ادارات ارشاد، وضعیت هنری آنها را تایید کند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح سبب ساماندهی و نظم فعالان عرصه هنر خواهد شد و از این پس، هنرمندان نیز قبل و بعد از اجرا به دنبال مدرک کتبی برای ثبت فعالیت خود خواهند بود و دستگاه‌های تحویل گیرنده خدمت از آنها نیز باید در قبال هنرنمایی به آنان مدرک ارایه کنند.

وی یادآورشد: باید یارانه و پرداختی صندوق برای اعضای غیرهنرمند قطع شود. البته این تصمیم، ناشی از تنگنای مالی نیست بلکه صندوق برای عضوگیری، محدودیت ندارد و مقام عالی وزارت نیز بر گسترش خدمات صندوق تاکید کرده است.

صندوق هنر بیش از ۱۰۰ هزار عضو دارد

معاون امور اعضای صندوق اعتباری هنر در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: صندوق از اوایل دهه ۸۰ تاسیس شده و شروع به عضوگیری کرده است و اکنون در رشته‌های مختلف هنری و رسانه بیش از یکصد هزار عضو دارد.

کریمی هدف اصلی تاسیس صندوق اعتباری هنر را پوشش بیمه پایه و تکمیلی هنرمندان اعلام کرد و گفت: بخشی از اعتبار لازم از ناحیه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‌شود و در دوره جدید فعالیت صندوق، بیش ۳۰ طرح خدماتی برای آن تعریف شده است.

وی طرح جوانه برای فرزندآوری، طرح شمیم برای ازدواج، طرح تکریم مفاخر را برای پیشکسوتان و سه طرح متنوع در بیمه تکمیلی را از جمله طرح‌های صندوق برشمرد و افزود: همه هزینه بیمه دهک‌های پایین هنرمندان که تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد هستند را صندوق پرداخت می‌کند و در احصا این هنرمندان، نظر مسئولان استان‌ها لحاظ می‌شود.

معاون امور اعضای صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: ۵۶ هزار نفر برای بیمه تکمیلی به تامین اجتماعی معرفی شده اند و حدود ۴۵ هزار نفر از اعضا هم اکنون بیمه تکمیلی دارند و البته همه اینها بیمه پایه را از صندوق هنر را ندارند و ممکن است جاهای دیگری بیمه اولیه یا پایه آنها برقرار باشد اما بیمه تکمیلی آن تعداد از هنرمندان را صندوق پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه پرداخت‌های قبلی کارت اعتباری هنر برای دوره کرونا بود و اکنون پرداخت خاصی در نظر گرفته نشده است، گفت: کارت هنر در واقع یک کارت اعتباری و هویتی است و مبنای عضویت در صندوق اعتباری هنر، استمرار فعالیت هنرمندان با تایید ادارات ارشاد است.