1

۲۷ آذر؛ روزی که فوتبال اردبیل آواز قهرمانی سر داد

۳۶ سال از اولین دوره جام فلق می‌گذرد. روزگاری که فوتبال شمال غرب کشور روی کاکل فوتبال پاک و مردانه اردبیل می‌چرخید. آن روزی که فوتبال اردبیل در کاشان آواز پیروزی سر داد و به مقام قهرمانی این مسابقات رسید.
فوتبال اردبیل در آن سال‌ها مدیون یکدلی و یک‌رنگی و صمیمیت همه دست‌اندرکاران بود.
درباره تیم منتخب اردبیل یعنی همان تیمی که در جام فلق قهرمان شد خیلی راحت و بدون نگرانی از قضاوت دشمنان به‌ظاهر دوست فوتبال می‌توان گفت که بهترین تیم همه تاریخ فوتبال این دیار بود.
فوتبالی که برای اردبیل قهرمانی به ارمغان آورد جمعی عاشق و خدمتگزار را به‌دور خودش جمع کرده بود. جوانانی لایق، انسان‌های مؤدب، افرادی خلاق و از همه مهمتر آدم‌های صادق و راستگو.
آنهایی که در آن دوران نفس کشیده و با فوتبال ان سال‌ها زندگی کرده‌اند امروز در فضای حاکم بر فوتبال خفه می‌شوند، طاقت تحمل از دست می‌دهند و از فوتبال این روزها روی برمی‌گردانند.
برای فوتبال دهه ۶۰ که می‌توانست برای فوتبال نحیف و بیمار ما سرمشق باشد حرف و حدیث‌ها ساختند و آن عظمت و بزرگی را با دسته چهار و پنج این روزها مقایسه کردند. چرا که از نام فلق و نام‌آوران آن می‌ترسند، از آقایی فوتبال در آن سال‌ها دلهره دارند. معمولاً کسانی که دست‌شان خالیست از شنیدن داستان‌ها و روایت موفقیت‌ها تاب تحمل از دست می‌دهند و به آمارسازی روی می‌آورند.
روحیه شکست ناپذیری حاکم بر فوتبال دهه ۶۰ در نوع خود بی‌نظیر بود. فوتبال آن دهه اردبیل در فوتبال ایران صاحب جایگاه است چه آن را بپذیریم و چه به همه‌ی آن افتخارات پشت‌پا بزنیم تا واقعیت‌ها را وارونه جلوه بدهیم.
عظمت فوتبال دهه ۶۰ در حدی است که تماشا کردن آلبوم عکس‌هایش انسان را به وجد می‌آورد و ساعت‌ها روحش در آن دریای سرشار از صفا و صمیمیت پر می‌زند.
آن روز در دل تاریخ اردبیل به ثبت رسیده‌است. ۲۷ آذر، دیدار با کاشان در چارچوب دور برگشت فینال جام فلق، گل دقیقه‌ی ۲۶ علی دایی، سر باندپیچی شده بهنام دولت، سیل حضور تماشاگران اردبیلی در کاشان، حرص‌وجوش خوردن مرحوم مجید عقیلی و دیگر همراهان تیم و عشق بی‌پایان جوانان اردبیل به فوتبال فراموش شدنی نیست، هرچند که عده‌ای برای فراموشی آن برنامه‌ریزی کرده و تلاش بکنند.
باید به شرف، غیرت، وجدان، بزرگی، شهامت، ابهت، شجاعت و همت اعضای تیم منتخب فوتبال اردبیل در جام فلق درود فرستاد. باید به تماشاگران آن دوران افتخار کرد، عاشق هایی که به جز سربلندی فوتبال به چیز دیگری فکر نمی‌کردند.
در این روز تاریخی به روح بزرگانی چون مرحوم مقصود بایرامی و ناصر عروجی درود می‌فرستیم و برای همه کسانی که در فوتبال اردبیل حماسه آفریده‌اند و از خود، یادگاری فراموش‌نشدنی بر جای گذاشته‌اند آرزوی سلامتی و سر بلندی می کنیم.