1

به بهانه تجلیل از بزرگان فوتبال اردبیل

ورزش اردبیل نیاز به وحدت و همدلی دارد، این بحث جدیدی نیست سال‌ها برای تحقق آن حرف‌های زیادی زده شده‌است و اینک مدیرکل جدید ورزش و جوانان در آیین گرامی‌داشت روز فوتبال اردبیل و تجلیل از بزرگان این رشته با محوریت افتخارآفرینان سال ۱۳۷۰ بر ضرورت تحقق این مسئله تأکید می کند.
این مراسم ریشه برخی از اختلافات و خودمحوری‌ها را به‌وضوح نشان داد. کسانی که در مراسم باشکوه و به‌یادماندنی، علی‌رغم دعوت قبلی شرکت نکردند و همچنان بر طبل خودمحوری کوبیدند باید می بودند و سخنان مدیر را می‌شنیدند. مدیر در سخنانش به‌طور ضمنی اشاره کرد که متخصص مدیریت است پس برای چنین افرادی یک اشارت می‌تواند کافی باشد. ان‌شاءالله به انتظار می‌نشینیم تا وی ریشه اختلافات جزئی و کلی در ورزش را بخشکاند و توان و قدرت مدیریتی خود را نشان بدهد.
جمعی از بزرگان فوتبال به همت مجمع مطالبه‌گران فوتبال اردبیل در سالن اجتماعات هتل یاکاموز گردهم آمدند و یاد و خاطره فوتبال دهه‌های ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ را گرامی داشتند.
چه گردهمایی با عظمتی بود. وقتی مراسمی از سر صدق و با نیت کمک به فوتبال و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره زحمت کشانی که به دیار باقی کوچ کرده‌اند برگزار می‌شود از چنان شکوه و جلال و حشمتی بهره می‌برد که حتی علی‌رغم پایان برنامه، میهمانان ایستادند و سفره دل با یکدیگر باز کردند و درنهایت به‌سختی محل برگزاری را ترک نمودند.
باید از بانیان مراسم قدردانی شود که در ۲ سال گذشته در ۲۷ آذرماه این امکان را فراهم کرده‌اند تا استخوان خرد کرده‌های فوتبال دیداری تازه بکنند و از حال‌وهوای یکدیگر باخبر بشوند.
گردهمایی بسیار دل‌چسبی بود. یادگاران روزهای خوش فوتبال اردبیل همچنان باوقار، سنگین، متین، اخلاق‌مدار و باابهت هستند. همین گردهمایی دو، سه ساعته در دل خود پیام‌های زیادی داشت. فضای حاکم بر جلسه، نظم خاص گردهمایی، تواضع و فروتنی حاضرین و رعایت کسوت و حرمت در آن خود یک دوره آموزشی کامل بود. ای کاش آنهایی که در ورزش خیلی ادعا دارند و خود را تافته جدابافته می‌دانند می‌بودند و می‌دیدند که فوتبال ما از چه سرمایه‌های قابل افتخاری بهره می‌برند، سرمایه‌هایی که متأسفانه روش استفاده از تجربه و دانش آنها را نمی‌دانیم و فقط به خود و اطرافیانمان فکر می‌کنیم.
وقتی بزرگان فوتبال اسم‌شان برای دریافت تندیس در سالن اعلام می‌شد آدمی از آن‌همه اقتدار و آن‌همه صفا و صمیمیت ریشه‌دار در بین اهالی فوتبال دهه‌های ۶۰ و ۷۰ لذت دنیا را می‌برد. از فوتبال پاک و نابی که در آن روزگاران داشتیم انتظاری جز این نمی‌رود.
دست صفا مهدی‌زاده رئیس هیئت‌مدیره مجمع مطالبه‌گران و یکی از افتخارات صنعت استان درد نکند. بدون ریا و تظاهر و ظاهرنمایی در دو سال گذشته از کمک به مجمع و دستیابی آن مجموعه به اهداف کم نگذاشته است. باید قدر جوانانی چون او را بدانیم و برای توسعه و پیشرفت ورزش و فوتبال به‌طور اصولی از کمک‌هایش بهره‌مند بشویم. دور از انصاف است که از هیئت‌مدیره مجمع و مدیر عاملش هادی صباغی یاد نشود که با تلاش خودشان بهترین لحظات و ساعت‌ها را برای بزرگان فوتبال اردبیل رقم زدند.
یکی از نکات بسیار قابل‌توجه این گردهمایی، حضور خانواده‌های فوتبالیست‌هایی بودند که دنیایشان را عوض کرده‌اند. ذکر نام هر یک از آن عزیزان سفرکرده، عکس‌العمل‌های مختلفی را در بین حاضرین در سالن موجب می شد. همه با نفرات بغل‌دستی و سریع خاطراتشان را مرور می‌کردند و از این‌که آنها خیلی زود به دیار باقی شتافته‌اند افسوس می‌خوردند و با احترام قابل وصف یاد و نامشان را گرامی می داشتند.
امیدواریم که خداوند بزرگ به اعضای مجمع مطالبه‌گران و رئیس هیئت مدیره‌اش صفا مهدی‌زاده این توفیق را عطا نماید تا مراسم روز فوتبال و تجلیل از بزرگان تاریخ این رشته را هر سال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار نمایند.
خدماتی که بدون توجه به احکام و مناصب و در راستای جلب رضایت خدا و خلق خدا انجام بگیرد، اقداماتی که صادقانه برای ارج نهادن به خدمات گذشته‌ها صورت پذیرد و برنامه‌هایی که حاصلش برای بانیان آن دنیایی از معنویت و آرامش روحی داشته باشد رضایت همگان را فراهم می کند.