1

نظارت دادگستری بر مشاوران املاک اردبیل افزایش می‌یابد

نماینده دادگستری استان در حوزه بازرسی از مشاوران املاک، از تشدید نظارت‌ها بر فعالیت مشاوران املاک در شهرستان اردبیل خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری اردبیل، جواد مینوئی روز پنجشنبه در این زمینه تشریح کرد: بیشترین تخلف‌های مشاوران املاک شامل پایین بودن سطح آگاهی حقوقی، نداشتن پروانه کسب، رعایت نکردن مسائل حقوقی و کلیدی در نگارش مبایعه نامه‌ها و خرید و فروش زمین‌های قراردادی فاقد تغییر کاربری زراعی است.

وی افزود: همچنین رعایت نکردن قانون پیش‌فروش ساختمان، فک پلمب خودسرانه و نصب نکردن پروانه کسب درون واحد صنفی و نصب نکردن برچسب کیو آر (QR) از دیگر تخلف‌هایی است که در جریان بازرسی از این واحدهای صنفی مشاوره املاک به چشم می‌خورد.

نماینده دادگستری در حوزه بازرسی از مشاوران املاک اردبیل بیان کرد: مشاوران املاک باید آگاهی کامل بر قوانین حوزه تخصصی خود به‌ویژه از نظر حقوقی داشته باشند و واحدهایی که این موارد را رعایت نکنند، برابر قانون و شیوه‌نامه‌های ابلاغی با قاطعیت با آنها برخورد خواهد شد.

وی ضرورت آموزش و افزایش دانش حقوقی مشاوران املاک را از اولویت‌های برنامه‌های تدوینی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل برشمرد و اضافه کرد: اتحادیه مربوطه باید با همکاری و هماهنگی اداره ثبت، زمینه شرکت مشاوران املاک در نشست‌ها و کارگاه‌های مرتبط را مهیا کند؛ به گونه‌ای که برای دریافت پروانه تخصصی، گذراندن این دوره‌ها و کسب امتیاز لازم شرط اساسی باشد.

مینوئی اظهار کرد: مشاوران املاک به‌ویژه مشاورانی که پروانه تخصصی دارند باید موارد اعلامی را با دقت و به طور هوشمندانه رعایت کنند و افرادی که به دریافت پروانه تخصصی تمایل داشته باشند، باید در کنار شرکت در دوره‌های آموزشی مربوطه شرایط لازم را احراز نمایند.

حدود ۶۰ هزار واحد صنفی در نقاط مختلف استان اردبیل فعالیت دارند.