1

۹۲ درصد مردم استان اردبیل کارت هوشمند ملی دریافت کردند

اردبیل – ایرنا – مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: تاکنون ۹۲ درصد از جمعیت واجد شرایط این استان، کارت هوشمند ملی خود را دریافت کرده‌اند.

وحید خلوصی روز یکشنبه همزمان با روز ثبت و احوال در بازدید از خبرگزاری ایرنا (مرکز اردبیل) افزود: از یک میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۱ نفر واجد شرایط ثبت‌نام کننده برای دریافت کارت هوشمند ملی در استان اردبیل، ۹۷۴ هزار و ۲۳۷ نفر به عبارتی ۹۲ درصد آنها کارت هوشمند ملی خود را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون در مجموع ۹۸ درصد جمعیت واجد شرایط در استان اردبیل برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: ۲ درصد جمعیت واجد شرایط در این استان هنوز هیچ اقدامی برای دریافت کارت هوشمند ملی نکرده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل با بیان اینکه ۱۶ هزار کارت هوشمند ملی در استان صادر شده و آماده توزیع است، از مردم خواست با مراجعه به دفاتر پیشخوان و ادارات ثبت و احوال کارت هوشمند ملی خود را دریافت کنند.

خلوصی ادامه داد: ثبت‌نام‌کنندگان برای دریافت کارت هوشمند ملی می‌توانند با مراجعه به آدرس ncr.ir و یا شماره گیری ۴#*۶۰۹۰* از وضعیت کارت هوشمند ملی خود باخبر شوند.

۴۹ درصد جمعیت استان اردبیل میانسال هستند

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: بر اساس آخرین آمارها جمعیت استان اردبیل یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۶۲۱ نفر است که ۵۱ درصد آنها مرد و ۴۹ درصد آنها زن هستند، ۷۱ درصد جمعیت استان اردبیل در شهرها و ۲۹ درصد در مناطق روستایی ساکن هستند.

خلوصی افزود: ۲۴.۶ جمعیت استان اردبیل زیر ۱۵ سال ، ۲۰ درصد آنها ۱۵ تا ۲۹ سال ، ۴۹ درصد جمعیت استان ۳۰ تا ۶۰ سال (میانسال) و هفت درصد جمعیت استان بالای ۶۰ سال (سالمند) هستند.

وی اظهار کرد: در ۹ ماه امسال ۱۱ هزار و ۱۶۱ نوزاد در استان اردبیل متولد شدند که ۵۳ درصد آنها پسر و ۴۷ درصد آنها دختر بوده و ۷۲ درصد تولدها در مناطق شهری و ۲۸ درصد آنها در مناطق روستایی استان متولد شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۱۴ پسر در استان اردبیل به دنیا می‌آید، بیان کرد: در ۹ ماه سال جاری پنج هزار و ۷۷۵ نفر استان اردبیل به دلایل مختلف فوت کرده‌اند که ۵۶ درصد فوت‌شدگان آقا و ۴۴ درصد فوت‌شدگان خانم بوده‌اند.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل اضافه کرد: ثبت به موقع واقعه ولادت و وفات، منجر به انتشار آمار به روز شده و نقش مهمی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و انتخابات دارد.

 

نرخ ازدواج در اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل همچنین با اشاره به ثبت ۶ هزار و ۹۶۲ ازدواج در ۹ ماه سال جاری در این استان، گفت: هر روز به طور میانگین ۲۵ ازدواج در نقاط مختلف استان اردبیل ثبت می‌شود و اردبیل در ثبت ازدواج در بین استان‌های کشور در رتبه هفتم قرار دارد.

خلوصی افزود: میانگین نرخ ازدواج به ازای هر یک‌ هزار نفر جمعیت در کشور ۶.۳ درصد و این رقم در استان اردبیل ۷.۵ درصد بوده که به عبارتی نرخ ازدواج در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به وقوع ۲ هزار و ۶۲۰ طلاق در ۹ ماه امسال در استان اردبیل، بیان کرد: میانگین وقوع طلاق در کشور ۲.۵ درصد و این رقم در استان اردبیل ۲.۸ درصد است و اردبیل در ثبت طلاق در بین استان‌های کشور در رتبه هشتم قرار دارد.

وی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته نرخ رشد جمعیت در استان اردبیل همواره افزایشی بوده است، اظهار کرد: از سال ۹۵ شیب افزایشی جمعیت در استان اردبیل بسیار کند شده و اگر غفلت شود شاهد افزایش جمعیت سالمند در استان خواهیم بود.

بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی نباید از ارباب رجوع کپی مدارک هویتی بگیرند

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: طبق قانون، دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها نباید از ارباب رجوع تصویر مدارک شناسایی خواسته و کپی مدارک هویتی دریافت کنند.

خلوصی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود این است که برخی دستگاه‌ها قانون حذف کپی مدارک را رعایت نمی‌کنند، افزود: سازمان ثبت احوال همه نیازمندی‌های دستگاه‌های مختلف برای استعلام اطلاعات هویتی افراد را ارائه داده است؛ به نحوی که ضرورتی ندارد دستگاهی کپی مدارک هویتی دریافت کند.

وی اظهار کرد: تنظیم و صدور اسناد هویتی افراد از حساس‌ترین مراحلی است که باید با دقت و ریزبینی خاصی انجام شود و هم‌اکنون این امر به صورت دقیق توسط کارشناسان این استان در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در راستای برون سپاری خدمات هم‌اکنون ۱۹ نوع خدمت سازمان ثبت و احوال در ۶۵ دفتر پیشخوان شهری و ۱۴ دفتر آی سی تی (ICT ) روستایی در نقاط مختلف استان اردبیل به منظور دسترسی آسان به مردم ارائه خدمات می‌کنند، اضافه کرد: ارائه خدمات به موقع و کاهش زمان حضور مردم در ادارات و دفاتر پیشخوان از برنامه‌های مدنظر ثبت احوال است.

ثبت نشانی اشخاص حقیقی در سامانه ثبت احوال الزامی است

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل با بیان اینکه ثبت نشانی اشخاص در سامانه مدیریت نشانی ثبت احوال الزامی است، گفت: ثبت و احوال متولی مدیریت نشانی اشخاص حقیقی و ارائه آمار و گزارش‌های جابجایی و مهاجرت مبتنی بر اطلاعات پایگاه نشانی ایرانیان است.

خلوصیافزود: بر اساس ماده ۶۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تمامی افرادی که آدرس محل سکونت آنها تغییر می‌کند باید به سایت ثبت احوال به نشانی www.sabteahval.ir یا از طریق سامانه سهیم به نشانی sahim.sabteahval.ir مراجعه و مراحل مربوط به تغییر نشانی خود را از این طریق انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات دستگاه‌های مختلف بر اساس نشانی ثبت شده در این سامانه‌ها انجام خواهد شد، اظهار کرد: بر همین اساس دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات به شهروندان، موظف شده‌اند که نشانی افراد را از پایگاه نشانی سازمان ثبت احوال استعلام کنند.

وی بیان کرد: مطابق قانون چنانچه نشانی محل سکونت هر یک از هموطنان تغییر کند یا ثبت نشده باشد، به منظور تسهیل و کاهش رفت و آمدها و جلوگیری از مشکلات در ارائه خدمات در آینده، نشانی جدید خود را در سامانه تغییر نشانی در پایگاه اطلاع‌رسانی ثبت احوال ثبت کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل با بیان اینکه ملاک برخورداری از خدمات اداری و دولتی، نشانی ثبت شده در پایگاه سازمان ثبت احوال خواهد بود، اضافه کرد: برای هر فرد ایرانی در کنار کد ملی وی آخرین نشانی ثبت شده در سامانه استعلام ملاک عمل قرار می‌گیرد.

خلوصی ادامه داد: همچنین شهروندان می‌توانند برای اعلام تغییر آدرس و کدپستی خود به سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) به آدرس www.sahim.sabteahval.ir مراجعه و ظرف مدت کمتر از پنج دقیقه به صورت رایگان در این زمینه اقدام کنند.

وی با اشاره به ارائه ۱۶ نوع خدمت به هموطنان در سامانه سهیم سازمان ثبت و احوال، گفت: خدمات ارائه شده در این سامانه ۲ سویه بوده و مردم می‌توانند با مراجعه به این سامانه علاوه بر مشاهده اطلاعات خود از جمله آخرین نشانی، اطلاعات خانوادگی پدر، مادر، همسر و فرزندان و نسبت‌های نسبی و سببی، درخواست خود مبنی رفع اشکالات احتمالی و یا هر نوع تغییر در اطلاعات هویتی مانند تغییر نشانی، نام، تجرد و ثبت شکایات را در این سامانه ثبت و به سازمان اعلام کنند تا کارشناسان ثبت و احوال بعد از بررسی و راست آزمایی ویرایش و تغییرات لازم را انجام دهند.

 

تعویض شناسنامه در استان اردبیل یک روزه انجام می‌شود

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: با تلاش همکاران هم‌اکنون تعویض شناسنامه در تمامی شهرستان‌های این استان به غیر از شهر اردبیل یک روزه و به علت ازدحام مراجعات در مرکز استان سه روزه انجام می‌شود.

خلوصی افزود: همچنین تغییر نام به نام‌های مذهبی نیز در تمامی شهرستان های استان اردبیل یک روزه و در شهر اردبیل سه روزه انجام می‌شود.

وی با اشاره به فراوانی نام‌های دختران و پسران نوزاد متولد شده استان در ۱۰ سال اخیر، اظهار کرد: در میان پسران بالاترین فراوانی به ترتیب امیرعلی ، ابوالفضل ، آیهان ، علی اصغر و محمد طاها و در میان دختران نیز زهرا ، فاطمه ، یسنا ، رها و نازنین زهرا اختصاص دارد.

به گزارش ایرنا، سازمان ثبت احوال سوم دی ماه سال ۱۲۹۷ در ایران و سال ۱۳۰۶ در اردبیل تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده است؛ سازمان ثبت احوال اولین شناسنامه در کشور را به نام فاطمه ایرانی و در استان اردبیل به نام میرعباس میرفتاحی صادر کرده است.

بر اساس آخرین آمارها جمعیت استان اردبیل یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۶۲۱ نفر است که ۵۱ درصد آنها مرد و ۴۹ درصد آنها زن هستند، ۷۱ درصد جمعیت این استان در مناطق شهری و ۲۹ درصد از آنها در مناطق روستایی ساکن هستند.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال‌غربی ایران و همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، زنجان، گیلان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.