1

۱۱ نفر در اردبیل بر اثر گازگرفتگی جان باختند

اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۱ نفر در این استان در هشت ماه منتهی به آبان ماه امسال به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

این اداره کل روز سه‌شنبه افزود: اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان اردبیل با تشخیص علت مرگ با گاز مونوکسید کربن ۱۱ نفر شامل ۲ زن و ۹ مرد اعلام شده است.

بر اساس این گزارش ، این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل که پنج زن و هشت مرد و در مجموع ۱۳ نفر بود ، کاهش داشته است.

مونوکسیدکربن گازی است بی رنگ ، بی بو ، سمی و غیرقابل مشاهده که در اثر سوختن ناقص مواد سوختی حاصل می شود و وقتی در محیط بسته انتشار یابد سبب مسمومیت وحتی مرگ و میر می شود.

حوادث ناشی از گازگرفتگی را می‌توان با اندکی توجه و دقت و رعایت درست اصول ایمنی کاهش داده و جلوی مرگ‌های تلخ و داغدار شدن خانواده‌ها را گرفت.

علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌تواند به شکل موارد بسیار متفاوت در افراد نمایان شده و در اثر تماس طولانی با گاز مونوکسیدکربن، علایمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا ، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی ، تهوع ، استفراغ ، تپش قلب ، کاهش سطح هوشیاری ، آسیب‌های دایمی به سیستم عصبی ، کما و در نهایت مرگ رخ می‌‏دهد.

در روزهای اخیر در پی سرد شدن هوا، استفاده از وسایل گرمایشی در اردبیل آغاز شده و مخاطرات استفاده از این تجهیزات نیز افزایش یافته است.

به رغم هشدارهای صادر شده توسط شرکت گاز و مرکز فوریت‌های پزشکی، همه ساله افراد زیادی دچار مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن می‌شوند.

کارشناسان استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، بررسی باز بودن دریچه‌ها و لوله‌های بخاری، فراهم سازی شرایط تهویه هوا در منازل دارای بخاری و نیز نصب بخاری و آبگرمکن در فضایی که امکان انتقال گاز مونو اکسید کربن به هوای بیرون را فراهم کند، از جمله راه‌های پیشگیری از حوادث مربوط به گاز گرفتگی اعلام کرده‌اند.