1

فوتبال برد و باخت دارد

فوتبال همین است، برد و باخت دارد، این یک امر طبیعی برای محبوب‌ترین رشته ورزشی دنیاست. با یک یا دو باخت نمی‌توان ارزش‌های یک تیم را زیر سوال برد، با واقعیت‌ها باید کنار آمد. در برخورد با بردها و شکست‌ها رفتار احساسی، فشار بر تیم را بیشتر می‌کند و اگر دراین‌میان باشند کسانی که از ظرفیت کامل برای تحمل فشار برخوردار نباشند دست یافتن به هدف نهایی را  با دست‌اندازهایی بیشتر مواجه می‌کنند.

حضور تیم شهرداری در لیگ استانی و رقابت‌های دسته سه مورد اقبال دوستداران فوتبال و هواداران شناسنامه‌دار آن قرار گرفت. هرگونه انتظار باید براساس امکانات موجود. برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، فرصت مناسب و شناخت کامل از سرمایه‌ها باشد. از مجموعه‌ای که بعد از سال‌ها توقف، حرکت جدیدی در فوتبال شروع بکند در گام اول  نباید انتظار شق‌القمر داشت. آنهایی که خواسته و ناخواسته از تیم تازه تشکیل یافته با یارگیری نه‌چندان مناسب، صعود و قرار گرفتن در صدر جدول را می خواستند بدون دلیل و با چشم بستن بر روی حقایق موجود، توقع در جامعه فوتبال و هواداران را بالا بردند تا جایی‌که بعد از یک باخت، خیلی‌ها زانوی غم در بغل گرفتند و حرف و حدیث‌ها آغاز کردند.

فوتبال همیشه با اتفاقات زیادی روبرو بوده و برد و باخت جزء جدا نشدنی از بازی‌هاست. تیمی که بعد از سال‌ها بلاتکلیفی، در آغاز حرکتی با چشم‌انداز موفقیت قرار گرفت با یک شکست و یا باز ماندن از قافله صعود چیزی را از دست نداده است. همین یک‌باخت می‌تواند کلاس درس آموزشی مهمی برای یاران و دست‌اندرکاران تیم باشد. کادر فنی می‌تواند برای بازی‌های پیش رو کمبودها را جبران بکند، اشتباهات را برطرف نماید و برای بهتر نتیجه گرفتن بیندیشد و عمل بکند.

علاقه‌مندان به فوتبال و آنهایی که رقابت‌های شهرداری را پیگیری می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که بازی‌های آینده تیم، بازی‌هایی آسان و با حریفان دست‌وپا بسته نیست. شهرداری به مصاف تیم‌های بالای جدول می‌رود. توقع زیاد و بزرگنمایی‌ها در روند رو به جلوی یک تیم ممکن است تأثیر منفی داشته باشد. باید اجازه داد که تیم به طور طبیعی برنامه‌های خود را به مورد اجرا بگذارد و با آرامش به آینده بنگرد.

آنهایی که در هفته‌های آغازین رقابت‌ها، تحلیل‌هایی بر مبنای واقعیت‌های موجود داشتند معتقد بودند که با شرایط موجود، تیم از شانس کمتری برای صعود برخوردار می‌باشد. اظهارنظر آنها در بعضی اوقات با موضع‌گیری‌های احساسی مواجه می‌شد اما حقیقت آن است که برای صعود و موفقیت نهایی در  رقابت‌هایی چون لیگ، شرایطی مورد نیاز است. به جرئت می‌توان گفت بهره بردن از حداقل‌ها نمی‌تواند تضمینی برای صعود و موفقیت باشد.

در مقطعی که تیم نتایج قابل‌قبول می‌گرفت نوشتیم که برای مجموعه شهرداری، غرور و غفلت ممنوع است. گفتیم که خوابیدن در باد پیروزی‌ها چاره کار برای ادامه موفقیت‌ها نیست. گفتیم که شهرداری در هفته پایانی در دیدارهای سنگین با رقبایی کاملاً مسلح  روبه‌رو می شود. هر اظهار نظر و هر قضاوت و موضع‌گیری باید منصفانه و با تکیه بر حقایق باشد.

باز در نوشته‌های خود یادآوری کرده‌بودیم که اگر در فصل جاری شهرداری بتواند در لیگ سه ماندنی شود و به رقابت‌های استانی سقوط نکند کاری می‌کند کارستان. تحقق این امر برای علاقه‌مندان واقعی، ارزشی چون صعود به‌دور بعدی را خواهد داشت.

برای فوتبال فلک‌زده‌ی ما همین که در فصل جاری دو تیم در لیگ دسته سه و یک تیم در لیگ دسته دو دارد نشانی از موفق بودن است،موفقیتی که سهم عمده‌اش از آن کسانی است که در این راه مصائب تیمداری و باشگاه‌داری را به جان خریده‌ و در اوضاع‌واحوال اقتصادی فعلی، هزینه کردن برای فوتبال را انتخاب نموده‌اند.

فوتبالی‌های اردبیل از حیات دوباره شهرداری مسرورند، از این‌که تیم را بازیکنان بومی و کادر فنی آن را زحمتکشان فوتبال استان تشکیل می‌دهند خوشحال‌اند، از این‌که در این مجموعه از ریخت‌وپاش‌های گذشته خبری نیست و با حداقل‌ها برای ادامه راه برنامه‌ریزی می‌شود سپاسگذارند و برای داشتن تیمی  استخوان‌دار در فصل آینده امیدوار.

زندگی و حیات سرشار از سربلندی برای یک باشگاه ورزشی موقعی فراهم می‌شود که هر اقدام و تصمیم در آن بر پایه عقل و منطق و منطبق بر دلایل قوی و با توجه به امکانات و نیروی انسانی موجود باشد.

تا زمانی‌که همه عوامل و مجموعه‌های یک باشگاه فوتبالی در چارچوب مشخصی حرکت نکنند و به تیم‌های پایه بهای لازم داده نشود و تصمیم‌گیرندگان‌اش عاشق راستین فوتبال  و علاقه‌مند خدمت به نسل جوان نباشند انتظار حرکت رو به جلو در آن سرابی بیش نخواهد بود.

شهرداری عشق هواداران و شناسنامه فوتبال اردبیل است. مجموعه این تیم از کادر فنی تا همه بازیکنان را حمایت بکنیم تا در دیدارهای باقی‌مانده نیز با اقتدار در مستطیل سبز ظاهر بشوند و از حیثیت فوتبال اردبیل دفاع نمایند.