1

تعطیلی مدارس در برخی از مناطقاستان اردبیل

اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مدارس نوبت عصر در برخی مناطق این استان امروز (شنبه) به علت بارش برف و برودت هوا تعطیل بوده و آموزش از طریق شبکه شاد ارائه خواهد شد.

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، به علت برودت هوا و بارش برف فعالیت‌های آموزشی تمام دوره‌های تحصیلی در نوبت عصر در شهرستان خلخال، بخش هیر اردبیل و شهرستان گرمی به صورت غیرحضوری بوده و از طریق شبکه آموزشی “شاد” انجام خواهد شد.

بنا به این گزارش، آموزش دوره‌های پیش دبستانی و ابتدایی در بخش لاهرود و شهر مشگین‌شهر نیز به صورت غیرحضوری بوده و از طریق شبکه آموزشی “شاد” انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش به دلیل برودت هوا و بارش برف در خلخال، هیر و گرمی فعالیت‌های آموزشی کلیه دوره های تحصیلی و در لاهرود و مشگین شهر هم دوره های پیش دبستانی و ابتدایی در نوبت عصر به صورت غیرحضوری بوده و از طریق شبکه آموزشی «شاد» انجام خواهد شد.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل امروز شنبه درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی در این استان هشدار سطح قرمز صادر و اعلام کرد: شدت بارش این سامانه اواخر وقت امروز آغاز شده و تا اواخر وقت فردا یکشنبه (۲۴ دی) ادامه خواهد داشت.

این اداره کل نوع مخاطره این سامانه جوی را بارش سنگین برف و کولاک شدید برف بر اثر وزش باد و منطقه اثر را هم مناطق مرکزی استان، شهرستان گرمی و بخش‌هایی از شهرستان خلخال پیش‌بینی کرده است.

بر اساس این گزارش، آثار این مخاطره بسته شدن برخی از راه‌های ارتباطی روستاها و جاده‌های فرعی، اختلال در تردد شهری و برون شهری به دلیل انباشت برف، کاهش دید بر اثر کولاک برف در جاده‌های مواصلاتی ، تداوم یخبندان و احتمال بروز اختلال در عملیات پروازی فرودگاه اردبیل خواهد بود.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل با استاد به نقشه‌های هواشناسی بر لزوم آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادی ، انجام اقدامات به موقع در خصوص برفروبی و نمک‌پاشی در معابر شهری و جاده‌های مواصلاتی استان ، آمادگی لازم جهت انجام اقدامات کنترلی برای جلوگیری از شکستن درختان و قطع خطوط انتقال برق ، اجتناب از سفرهای غیرضروری ، مدیریت در توزیع و مصرف بهینه حامل‌های انرژی و سایر اقدامات پیشگیرانه ، پیشگیری از یخ‌زدگی لوله‌های آب و مخازن آب ، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و صعود به ارتفاعات به دلیل بارش سنگین برف، کولاک برف و سرمازدگی شدید و توجه به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی تاکید کرده است.

حمید قویدل مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل هم از آماده‌باش جمعیت هلال احمر استان در پی هشدار نارنجی هواشناسی خبر داد و اعلام کرد: در پی هشدار هواشناسی مبنی بر بارش برف و کولاک نجاتگران و پرسنل جمعیت استان در آماده‌باش کامل هستند.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت گذر به نام‌های حیران، صایین، بودالالو، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسلام‌آباد در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارد.