1

۷۰ درصد تعهد کشت قراردادی تعاون روستایی استان اردبیل محقق شد

 مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل اعلام کرد: از ابتدای آذرماه امسال تاکنون ۷۰ درصد از تعهد ۱۱ هزار هکتاری کشت قراردادی تعاون روستایی استان محقق شده و به زیر کشت سه محصول گندم، جو و کلزا رفته است.

ابوالفضل دشتبانی  در ‘گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون هشت هزار و ۸۴۵ هکتار از اراضی آبی و دیم استان در قالب یک هزار و ۶۱ قرارداد با کشاورزان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته و در سامانه مرتبط به ثبت رسیده است.

وی با بیان این که هر کشاورز همکار با طرح کشت قراردادی با کد ملی و تلفن همراه خود و از طریق نرم افزار تهیه شده می‌تواند در این طرح نسبت به عقد قرارداد با اداره کل تعاون روستایی استان اقدام کند، افزود: اراضی هر کشاورز بر اساس پهنه بندی انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی در حیطه اقدام یکی از سه مرجع تعاون روستایی، اداره کل غله و خدمات بازرگانی و یا پشتیبانی و امور دادم استان اردبیل قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل اظهار کرد: در اجرای کشت قراردادی، پس از ثبت درخواست هر کشاورز، قرارداد به شکل غیرحضوری و مجازی امضا شده و روند اجرا و نظارت بر مرحله اجرایی این طرح با همکاری سازمان جهاد کشاورزی ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: پس از تایید قرارداد توسط تعاون روستایی، مزرعه کشاورز همکار و مجری طرح بیمه شده و حق بیمه او با ۲۰ درصد تخفیف محاسبه شده و مبلغ حق بیمه کشاورز زمان تحویل محصول در سال آینده تسویه و دریافت خواهد شد.

دشتبانی خرید محصول تولیدی از کشاورزان توسط دولت، کاهش خطر تولید، ثبات درآمد کشاورزان و تامین و تضمین امنیت غذایی مردم را از جمله مزایای اجرای طرح کشت قراردادی ذکر کرد و گفت: برای حمایت از کشاورزان همکار این طرح، به ازای هر تن محصول تحویلی در سال آینده، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال نیز بابت کمک هزینه حمل محصول محاسبه و پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، کشت قراردادی، نوعی برنامه حمایتی و تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که اغلب شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تامین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از مزایای این نوع کشت است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است ، ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.