1

رویداد اردبیل۲۰۲۳ چه دستاوردهایی برای گردشگری اردبیل داشت؟

 رخداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصت یک ساله معرفی ظرفیت‌های گردشگری این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو بود و متولیان امر، تصویب کارگروه توسعه شبکه آب‌های درمانی اکو، مبادله پنج تفاهم‌نامه همکاری و فراهم شدن بستر صادرات صنایع دستی را از نتایج آن اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سال ۲۰۲۳ میلادی در حالی پایان یافت که انتخاب و معرفی اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو فرصت‌ مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل و توسعه این صنعت پاک فراهم کرده بود.

هر چند ثروت‌آفرینی از این ظرفیت‌ها نیازمند توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از زیرساخت‌های حمل و نقل، بهداشت و درمان، اماکن اقامتی و مسائل فرهنگی است و این اقدامات فرایندی زمان‌بر است اما در عین حال باید اذعان کرد که افزایش تولیدات رسانه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری اردبیل در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی تصویر بهتر و جامع‌تری از ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل فراهم کرد.

با توجه به فصل سرما آغاز رسمی این رویداد اوایل اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای کشورهای عضو اکو و دیپلمات‌هایی از سایر کشورها در اردبیل برگزار شد. با این حال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این رویداد برگزاری پنجمین نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در ۱۲ و ۱۳ مهرماه سال ۱۴۰۲ در نگارخانه ختایی مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی بود. در این مراسم علاوه بر نشست وزرای گردشگری و نمایندگان اکو، نشست فعالان اقتصادی و گردشگری عضو اکو با فعالان اقتصادی استان اردبیل نیز برگزار شد.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ زمینه رونق فصل گردشگری آینده را فراهم کرد

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در خصوص دستاوردهای این رویداد برای اردبیل گفت: رویداد اردبیل ۲۰۲۳ مهم‌ترین رویداد سال گذشته میلادی در کشور بود و با همت و همراهی مسئولان ملی و استانی در حوزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امور خارجه، دبیرخانه اکو و با همکاری مسئولان استان اردبیل با موفقیت برگزار شد و شرکت‌کنندگان در اجلاس از نحوه برگزاری برنامه‌ها اعلام رضایت کردند.

حسن محمدی ادیب با بیان اینکه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ زمینه رونق گردشگری اردبیل را فراهم کرد، اظهار کرد: امیدواریم در کنار برنامه‌های برگزار شده و با برنامه‌های متاثر از رویداد اردبیل ۲۰۲۳ که در آینده اجرا خواهد شد، نسبت به معرفی و بازشناساندن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیر استان در حوزه گردشگری و سایر حوزه‌ها اقدامات مناسبی به عمل آید.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ادامه داد: کارهای مشترکی با کشورهای مختلف از جمله ترکیه و سایر کشورهای همسایه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای فصل گردشگری پیش رو در حال انجام است تا شاهد افزایش ورود گردشگران به استان باشیم.

تشکیل کارگروه توسعه شبکه آب‌های درمانی اکو با محوریت اردبیل

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم به خبرنگار ایرنا گفت: رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصتی بسیار مغتنم و ارزشمندی برای برندسازی و معرفی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان اردبیل به وجود آورد و با رایزنی‌های انجام گرفته با دبیرخانه اکو، نشستی با موضوع توسعه آب درمانی‌های کشور با محوریت آب درمانی‌های استان اردبیل برگزار شد و طرح پیشنهادی استان در این نشست ارائه شد و مورد تایید اکثر اعضا قرار گرفت.

یحیی نجار قابل افزود: در بیانیه پایانی این نشست مقرر شد کارگروهی با عنوان توسعه شبکه آب‌های درمانی کشورهای عضو اکو با محوریت استان اردبیل تشکیل شود و درباره آموزش نیروهای متخصص، برندسازی، تبلیغات و معرفی مقاصد جدید آب درمانی نیز کارهای بیشتری صورت گیرد.

ایجاد پل ارتباطی بین گردشگری اردبیل با کشورهای عضو اکو

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز گفت: همزمان با برگزاری نشست وزرای گردشگری کشورهای عضو اکو در اردبیل، فرصتی برای برگزاری دومین همایش کسب و کار گردشگری با همکاری دستگاه‌های اداری استان فراهم شد و در این همایش که بیش از ۲۶ تیم مذاکره کننده خارجی و ۴۰ تیم داخلی حضور داشتند، ۱۰ میز برای مذاکرات خارجی و ۱۰ میز برای مذاکرات داخلی ترتیب داده شده بود.

نگار سریع الاطلاق افزود: مهم‌ترین دستاورد این نشست، ایجاد پل ارتباطی بین سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری استان، کشور و اکو بود که در مذاکرات انجام یافته، ارتباطات و تبادل نظر بینابین محقق شد و در نتیجه پنج تفاهم‌نامه مبادله شد که امیدواریم این تفاهم‌نامه‌ها منجر به افزایش جذب گردشگر در استان اردبیل شود.

بسترسازی برای توسعه صادرات صنایع دستی استان اردبیل

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز گفت: رخداد اردبیل ۲۰۲۳ از چند جهت برای حوزه صنایع دستی این استان مثمرثمر بود و سفر رئیس شورای جهانی صنایع دستی به استان باعث شد توانمندی‌های صنایع دستی این استان و شهرهای ملی صنایع دستی بیش از گذشته شناخته شود.

توحید دلاور قوام افزود: ثبت جهانی عنبران به عنوان شهر جهانی گلیم و دست بافته‌های داری را پیگیری می‌کنیم و این از نتایج رویداد اردبیل ۲۰۲۳ بود و رئیس شورای جهانی صنایع دستی در سفر به اردبیل تاکید کرد شهر اردبیل قابلیت تبدیل به شهر جهانی صنایع دستی را دارد و افتتاح موزه صنایع دستی اردبیل با حضور چهره‌های بین‌المللی موید این مطلب بود.

وی تصریح کرد: همچنین در رخداد اردبیل ۲۰۲۳ که میهمانان خارجی مختلفی به اردبیل سفر کردند، توانمندی‌های صنایع دستی اردبیل بخصوص شهرهای ثبت ملی شده در این حوزه و حوزه بافته‌های داری، فلز و چوب زمینه بروز و ظهور پیدا کرد که بدون تردید باعث جهش صادرات این قبیل تولیدات در استان خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: کشورهای عضو اکو دارای اشتراکات فرهنگی، تاریخی و حتی منافع اقتصادی و سیاسی، اجتماعی هستند و در محدوده جغرافیایی خود از قابلیت‌های اقتصادی فرهنگی و تاریخی قابل توجه برخوردارند و رویداد اردبیل ۲۰۲۳ می‌تواند ظرفیت نهفته چنین مجموعه بزرگی را به فعلیت برساند.

علیرضا دباغ عبداللهی ادامه داد: برگزاری نشست‌های آن رویداد در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از این منظر که این بنای تاریخی یک اثر ثبت جهانی شده است، دارای اهمیت بیشتری بود و ما با برگزاری این نشست در آن بنای تاریخی، علاوه بر معرفی بنا، به قابلیت‌های بالای بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان یک سرمایه بزرگ علمی، فرهنگی، تاریخی و معماری هم صحه گذاشتیم.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳؛ سرآغاز تحول صنعت گردشگری استان

هاشم نهامین ، معاون توسعه و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم رویداد اردبیل ۲۰۲۳ استان اردبیل را به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور معرفی کرد و گفت: امیدوارم این رخداد مهم، سرآغازی برای متحول شدن صنعت گردشگری این استان باشد.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هم حضور خبرنگاران رسانه‌های خارجی و داخلی در رویداد اردبیل ۲۰۲۳ به همراه هیات‌های سیاسی پنجمین نشست وزاری گردشگری اکو در اردبیل را حائز اهمیت دانست و گفت: نتیجه این رویداد از نظر تبلیغاتی، ترویج این باور در بین مردم استان اردبیل بود که امکان ثروت‌آفرینی و رشد اقتصادی در حوزه گردشگری فراهم است.

یاسر رعنایی افزود: تبلیغ و بازنشر بخش‌هایی از رویداد اردبیل ۲۰۲۳ از ناحیه فعالان رسانه و خبر و متولیان حوزه‌های مختلف، می‌تواند به عنوان برندی برای رونق اقتصادی، گردشگری و صنایع دستی استان محسوب شود.

اردبیل مرکز استان اردبیل با قابلیت‌های گردشگری، تاریخی، طبیعی، اقتصادی و مذهبی در شمال غرب ایران واقع شده است.