1

۵۴ برگزیده ملی و استانی بخش کشاورزی استان اردبیل تجلیل شدند

 ۵۴ نفر از برگزیدگان و تولیدکنندگان برتر ملی و استانی حوزه کشاورزی استان اردبیل در بخش‌های دام و طیور، زراعت، مرتع داری، کارآفرینی، تولید غلات، ترویج، منابع طبیعی، آبخیزداری، آبیاری نوین، کشت پنبه و تعاونی‌های تولید روز شنبه طی آیینی تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، در این آیین که در قالب سی و هفتمین دوره مراسم معرفی و تجلیل برگزیدگان بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، ۶ تولید کننده برتر حایز رتبه نخست کشوری، ۶ برگزیده دارای رتبه دوم ملی و ۲ برگزیده حایز رتبه سوم کشوری به همراه ۴۰ تولید کننده برتر و برگزیده استانی اردبیل تجلیل شدند.

در حاشیه این آیین، ۱۵ نشریه و کتابچه ترویج کشاورزی در بخش‌های مختلف نیز که توسط کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و بر اساس مشاهدات تجربی، تحقیقات علمی و کار میدانی در مزارع و واحدهای تولیدی تهیه شده است، رونمایی شد.

 

تاکید امام جمعه اردبیل بر استفاده هوشمندانه از منابع آب و پرهیز از آبیاری غرقابی

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این آیین خواستار استفاده از ظرفیت مراکز علمی و تحقیقاتی برای ارتقای تولید بخش کشاورزی استان شد و گفت: استان اردبیل با داشتن جوانان مبتکر و عالم، باید پیشرو در عرصه تولید کشاورزی باشد.

آیت الله سیدحسن عاملی با بیان این که بیشترین درآمد در آخرین حلقه تولید کشاورزی جمع شده است، افزود: تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان به علت این که نتوانسته‌اند در آخرین حلقه تولید و در بازار مصرف محصولات وارد شوند، عملا از سود حاصله از فعالیت کشاورزی بهره کمتری دارند.

وی خواستار توجه جدی به صنایع تبدیلی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله تولید بذور شد و بیان کرد: انتقال تولیدات کشاورزی این استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور بدون فرآوری، به معنای ضربه و ضرر به تولیدکنندگان و فعالان این عرصه است.

امام جمعه اردبیل با اشاره به کمبود آب و بروز بحران جدی در تامین آب کشاورزی، آبیاری غرقابی را غیرقابل پذیرش خواند و تاکید کرد: دولت باید در کنار ایجاد تسهیلات برای تجهیز مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری باید از طریق اجرای مقررات الزام‌آور، به اعمال حاکمیت در عرصه آب بپردازد.

وی اظهار کرد: ما باید برای هر قطره از آب موجود در عرصه کشاورزی برنامه هوشمندانه تدوین کنیم و نباید به نقطه‌ای برسیم که با مشکل جدی آب مواجه شویم.

آیت‌الله عاملی خواستار برچیده شدن آبیاری غرقابی توسط مجتمع‌های کشت و صنعت در شمال استان اردبیل شد و اضافه کرد: علاوه بر منابع آب، حفظ منابع طبیعی هم بسیار مهم و حیاتی بوده و آب و منابع طبیعی، امانت الهی در دست ماست.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیان کرد: اقدامات انجام شده در عرصه تولید کشاورزی باید به شکل مستند به مردم تبیین و تشریح شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی دولت برای اجرای طرح آبیاری نوین در پایاب سد خداآفرین گفت: باید همه حلقه‌های مفقوده تولید در این استان به هم وصل شده و برای رونق تولید تدبیر علمی انجام شود.

 

تاکید استاندار اردبیل بر افزودن حداقل یک میلیون تن به مجموع تولیدات کشاورزی استان

استاندار اردبیل نیز در این آیین، رشد اقتصادی را مساله اصلی این استان برشمرد و گفت: همه شاخص‌ها و زیرساخت‌های این استان دچار عقب‌ماندگی تاریخی است و باید برای ارتقای اقتصادی منطقه تدبیر جدی شود.

سیدحامد عاملی، برنامه‌ریزی دقیق استفاده از منابع محدود را برای ارتقای درآمد پایین استان ضروری برشمرد و افزود: میانگین درآمد این استان نصف متوسط درآمد کشوری است در حالی که این استان ظرفیت بالایی برای تولید ارزش افزوده در بخش کشاورزی، گردشگری، صنعت و تجارت دارد.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های استان اردبیل تاکنون تبدیل به ثروت نشده و تاکنون نتوانسته‌ایم حلقه‌هایی را که منابع را به ثروت تبدیل می‌کند، در کنار هم قرار دهیم.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به هدف‌گذاری برای افزودن حداقل یک میلیون تن به مجموع چهار میلیون تولید محصولات کشاورزی استان اظهار کرد: استان اردبیل ظرفیت لازم برای رسیدن به این هدف را دارد و در صورت تحقق آن، درآمد مردم و ثروت استان ارتقا خواهد یافت.

وی خواستار حل مشکلات موجود در بهره‌برداری از طرح‌های آب کشاورزی این استان شد و اضافه کرد: طی ۲ سال گذشته سه سد کوثر، عمارت و عنبران در استان اردبیل آبگیری شده و ۱۱ سد معیشتی از ۳۰ سد طراحی شده نیز به بهره‌برداری رسیده است.

عاملی توجه به مکانیزاسیون کشاورزی، مدیریت منابع آب برای افزایش بهره‌وری و تکمیل طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین را از جمله اولویت‌های تعریف شده در بخش کشاورزی استان اردبیل ذکر کرد و ادامه داد: منابع مالی تکمیل طرح آبیاری پایاب سد خداآفرین با اختصاص ۶۰ هزار میلیارد ریال تامین شده و این طرح تا شهریور ماه سال آینده به مرحله بهره‌برداری می رسد.

وی فعال‌سازی طرح‌های گلخانه‌ای و توجه به رونق تولید در بخش دام و طیور برای تحقق افزایش ظرفیت یک میلیون تنی تولیدات کشاورزی استان را مهم خواند و گفت: این مساله موجب تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی و رفع محرومیت از فعالان این عرصه خواهد شد.

اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان اردبیل را نمی‌دهیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این آیین با تشریح اهمیت امنیت غذایی در شرایط کنونی کشور و نقش کشاورزان استان اردبیل در این زمینه گفت: برای تحقق اهداف امنیت غذایی کشور، اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان را نخواهیم داد.

نوبخت اژدری، حفاظت از اراضی کشاورزی را وظیفه‌ای همگانی دانست و افزود: امسال در اجرای ۵۲۰ حکم قضایی، از تغییر کاربری در یکهزار و ۴۲۴ قطعه زمین کشاورزی استان جلوگیری شد.

وی با اشاره به صدور سند مالکیت برای ۱۴۰ هزار هکتار از ۷۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: طرح نوین آبیاری در ۲ هزار و ۴۲۰ هکتار از اراضی استان طی چهار سال گذشته اجرا شده و تاکنون ۶۰ درصد اراضی آبی استان به آبیاری نوین مجهز شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه کشت گلخانه‌ای با احداث شهرک گلخانه‌ای یکهزار و ۶۰۰ هکتاری در پارس آباد و پرداخت بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به تولید کنندگان بخش کشاورزی را از جمله اقدامات انجام شده توسط این سازمان در سال جاری برشمرد.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب ۱۴ نفر از کشاورزان استان اردبیل به عنوان تولید کننده برتر کشوری حائز رتبه‌های اول و دوم و سوم و تجلیل از آنها در آیین امروز اظهار کرد: امروز علاوه بر این افراد، ۴۰ نفر دگر از تولیدکنندگان برتر استانی نیز تجلیل می شوند.

 

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است ، ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.