1

سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در استان اردبیل آغاز شد سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در استان اردبیل آغاز شد اردبیل – ایرنا – معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در این استان همزمان با برنامه جهانی این سرشماری خبر داد. به گزارش خبرنگار ایرنا، رامین جمشیدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران جمع‌آوری اطلاعات و آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی ، آگاهی از تعداد و تنوع گونه‌های پرندگان و همچنین تغییرات جمعیت هرگونه از پرندگان آبزی و کنارآبزی را از اهداف اجرای آن ذکر کرد. وی ادامه داد: این سرشماری باعث شناخت عوامل موثر در تغییرات جمعیت و مدیریت بهینه گونه‌های مهاجر زمستانی خواهد شد. وی با اشاره به اینکه این سرشماری در بیش از ۲۰ سایت سرشماری پرندگان انجام می‌شود، بیان کرد: کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها تا نیمه اول بهمن ماه در تالاب‌ها، آبگیرها و زیستگاه‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر، سرشماری را اجرا خواهند کرد. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: محیط‌بانان، کارشناسان و متخصصان پرنده‌شناسی برای کسب اطلاعات و آمار دقیق، تعداد و نوع گونه‌ها، تغییرات جمعیتی و بررسی مسائلی نظیر پایش برای بیماری فوق حاد پرندگان با استفاده از دوربین چشمی، فیلمبرداری، تلسکوپ و هلی‌شات سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی را انجام می‌دهند. جمشیدی ادامه داد: هر سال با شروع فصل سرما مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی از عرض‌های شمالی که هوای سردتری دارند به طرف عرض‌های جنوبی که دمای هوا گرم‌تر است آغاز می‌شود و در این ایام که مناطق شمالی کره زمین یخبندان است، پرندگان منطقه سیبری در روسیه مقصد خود را مناطق گرمسیر استان اردبیل به‌ویژه تالاب‌های پارس‌آباد قرار می‌دهند. استان اردبیل مهم‌ترین مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر است وی گفت: استان اردبیل به دلیل داشتن زیستگاه‌های مطلوب از جمله تالاب‌ها، آبگیرها، رودخانه‌ها و اکوسیستم‌های آبی متنوع از مهم‌ترین مسیرهای مهاجرت پرندگان مهاجر است و هر سال هزاران قطعه پرنده حمایت شده از جمله پلیکان، زنگوله‌ بال، خروس‌کولی، قوی گنگ، قوی فریادکش، غاز خاکستری، عروس‌غاز، انواع اردک، فاخته و درنای خاکستری برای زمستان‌گذرانی به این استان مهاجرت می‌کنند. وی افزود: تالاب‌های میل و مغان، تپراق کندی و دریاچه شهرک کشت و صنعت مغان در شمال استان و تالاب شورابیل، بند الماس، سد یامچی و سد سبلان از جمله مهم ترین مراکز تجمع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که هر سال سرشماری و آماربرداری پرندگان مهاجر توسط عوامل محیط زیست در آنها انجام می‌پذیرد. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: وضعیت تالاب‌های استان به لحاظ وضعیت آبگیری و دارا بودن امنیت کافی برای حضور و زمستان گذرانی پرندگان مناسب است. جمشیدی با بیان اینکه هرگونه شکار و صید پرندگان مذکور ممنوع است، اضافه کرد: ماموران حفاظت محیط زیست به طور شبانه‌روزی در حال گشت‌زنی بوده و با شکارچیان متخلف برخورد قانونی خواهند کرد. وی از دوستداران حیات وحش خواست هرگونه تخلف را به شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در این استان همزمان با برنامه جهانی این سرشماری خبر داد.

 رامین جمشیدی  در جمع خبرنگاران جمع‌آوری اطلاعات و آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی ، آگاهی از تعداد و تنوع گونه‌های پرندگان و همچنین تغییرات جمعیت هرگونه از پرندگان آبزی و کنارآبزی را از اهداف اجرای آن ذکر کرد.

وی ادامه داد: این سرشماری باعث شناخت عوامل موثر در تغییرات جمعیت و مدیریت بهینه گونه‌های مهاجر زمستانی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این سرشماری در بیش از ۲۰ سایت سرشماری پرندگان انجام می‌شود، بیان کرد: کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات وحش و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌ها تا نیمه اول بهمن ماه در تالاب‌ها، آبگیرها و زیستگاه‌های زمستان گذرانی پرندگان مهاجر، سرشماری را اجرا خواهند کرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: محیط‌بانان، کارشناسان و متخصصان پرنده‌شناسی برای کسب اطلاعات و آمار دقیق، تعداد و نوع گونه‌ها، تغییرات جمعیتی و بررسی مسائلی نظیر پایش برای بیماری فوق حاد پرندگان با استفاده از دوربین چشمی، فیلمبرداری، تلسکوپ و هلی‌شات سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی را انجام می‌دهند.

جمشیدی ادامه داد: هر سال با شروع فصل سرما مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی از عرض‌های شمالی که هوای سردتری دارند به طرف عرض‌های جنوبی که دمای هوا گرم‌تر است آغاز می‌شود و در این ایام که مناطق شمالی کره زمین یخبندان است، پرندگان منطقه سیبری در روسیه مقصد خود را مناطق گرمسیر استان اردبیل به‌ویژه تالاب‌های پارس‌آباد قرار می‌دهند.

 

استان اردبیل مهم‌ترین مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر است

وی گفت: استان اردبیل به دلیل داشتن زیستگاه‌های مطلوب از جمله تالاب‌ها، آبگیرها، رودخانه‌ها و اکوسیستم‌های آبی متنوع از مهم‌ترین مسیرهای مهاجرت پرندگان مهاجر است و هر سال هزاران قطعه پرنده حمایت شده از جمله پلیکان، زنگوله‌ بال، خروس‌کولی، قوی گنگ، قوی فریادکش، غاز خاکستری، عروس‌غاز، انواع اردک، فاخته و درنای خاکستری برای زمستان‌گذرانی به این استان مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: تالاب‌های میل و مغان، تپراق کندی و دریاچه شهرک کشت و صنعت مغان در شمال استان و تالاب شورابیل، بند الماس، سد یامچی و سد سبلان از جمله مهم ترین مراکز تجمع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که هر سال سرشماری و آماربرداری پرندگان مهاجر توسط عوامل محیط زیست در آنها انجام می‌پذیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار کرد: وضعیت تالاب‌های استان به لحاظ وضعیت آبگیری و دارا بودن امنیت کافی برای حضور و زمستان گذرانی پرندگان مناسب است.

جمشیدی با بیان اینکه هرگونه شکار و صید پرندگان مذکور ممنوع است، اضافه کرد: ماموران حفاظت محیط زیست به طور شبانه‌روزی در حال گشت‌زنی بوده و با شکارچیان متخلف برخورد قانونی خواهند کرد.

وی از دوستداران حیات وحش خواست هرگونه تخلف را به شماره ارتباطات مردمی ۱۵۴۰ گزارش دهند.