1

صدور پروانه فروشگاه صنایع دستی در استان اردبیل آغاز شد

 مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: صدور پروانه‌های فروشگاه صنایع دستی از سوی این اداره کل آغاز شده و تشکل صنفی این رشته هنری نیز باید راه‌اندازی شود.

حسن محمدی ادیب  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروز به شکل نمادین، تعدادی از پروانه‌ها برای فروشگاه‌های صنایع‌دستی بازارچه محوطه مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اعطا شد.

وی با بیان اینکه پروانه‌های فروشگاه صنایع‌ دستی پیش از این توسط سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و شورای صنفی اعطا می‌شد، افزود: با واگذار شدن این امر به اداره کل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل مرجعیت تخصصی در نظارت و حمایت از این فروشگاه‌ها رعایت شد و در راستای حمایت از فعالان حوزه صنایع‌ دستی پروانه‌های فعالیت فروشگاه‌ها به صورت رایگان صادر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصریح کرد: با صدور این پروانه‌ها نظارت بر کیفیت و قیمت محصولات، دقیق‌تر و تخصصی‌تر خواهد شد و از فعالان حوزه صنایع‌دستی انتظار همکاری داریم.

وی اظهار داشت: برای نظام‌مند شدن فعالیت‌های صنفی به‌ویژه عرضه صنایع دستی تشکل صنفی صنایع‌ دستی باید در این استان تشکیل شود تا امور مربوطه در سطح استانی و ملی پیگیری شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل افزود: برای رفع موانع عرضه محصولات صنایع‌ دستی اقدامات مختلفی در حال پیگیری است که می‌توان به ایجاد بازارچه صنایع‌ دستی در شهر گردشگرپذیر سرعین و برگزاری نمایشگاه تخصصی و سالانه صنایع‌ دستی در نمایشگاه بین‌المللی اردبیل اشاره کرد.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.