1

چهار نکته از دنیای ورزش

تغییرات در اداره کل

می‌گویند قرار است تغییرات وسیع و کلی در اداره کل ورزش و جوانان صورت بگیرد. با این مطلب برخی‌ها که در انتظار رسیدن به پست و مقامی در این اداره کل هستند دست‌وپای خود را گم نکنند و به شکم‌شان صابون نزنند، از این حرف‌ها و اقدام‌ها خبری نیست ولی روایت می کنند که چینش اتاق‌ها و به‌هم خوردن بافت ساختمانی اداره کل و جابه جایی نفرات در اتاق‌ها فعلاً در دستور کار مدیرکل قرار گرفته است.

چه فرقی می‌کند تغییر، تغییر است و تحول هم تحول. اتاق‌ها وقتی تغییر بکنند و دچار تحول بشوند حتماً اثرات‌اش در ورزش ما مشاهده خواهد شد. این‌که کدام کارمند و کارشناس در چه طبقه‌ای و در چه اتاقی و با چه ابعاد و تجهیزاتی پشت میز بنشیند حتماً و بدون شک‌وتردید برای ورزش استان مثمرثمر خواهد شد. اصلاً اشتباه نکنید و بی‌جهت خودتان را درگیر کلمات و اصطلاحات ننمایید. حتماً نقشه راهی که مدیر و دوستان‌اش برای ورزش استان کشیده‌اند اولین قدم اعمال تغییرات در ساختمان اداره کل و چگونگی آرایش نفرات در اتاق‌های این مجموعه است.

مطمئن باشید این اقدام انقلابی یکی از ضروریات ورزش و جوانان ما بوده‌است که آقایان آن را در اولویت قرار داده‌اند، مخصوصاً در حالتی که همه از کمبود بودجه می‌نالند. حتماً یا تغییرات رایگان است و یا آن‌قدر از اهمیت برخوردار بوده و ضرورت داشته که بر سایر نیازهای ورزش استان ترجیح داده‌شده است.

امیدواریم که این تغییرات در حال‌وروز رشته‌های ورزشی تحرکی خاص، انقلابی چشمگیر، حرکتی رو به جلو، موفقیت‌های مثال‌زدنی و اقداماتی به‌یادماندنی ایجاد نماید. ان‌شاءالله.

علم مدیریت

برای پربار کردن کارنامه هیئت‌های ورزشی به‌نظر می‌رسد استفاده از افراد ورزشی و دارای پیشینه چندان مورد استقبال قرار نگیرد. کسانی که در دنیای علم مدیریت غرق‌اند و به نوعی در تئوری‌های آن صاحب‌نظر بوده و دوست دارند کرسی‌های بیشتری دراین‌ارتباط در مراکز علمی و اجرایی تصاحب کنند، می‌خواهند تئوری “نه به تخصص، سلام بر اصول مدیریت” در هیئت‌های ورزشی را حاکم بکنند.

امیدواریم که این سیاست برای نجات ورزش اردبیل کارساز باشد و این استان در آینده الگویی برای سایر استان‌ها در تغییرات بنیادین در مدیریت ورزش تبدیل گردد.

مرد همیشه خندان

علی کفاشیان معرف حضور همه ورزشی‌ها می‌باشد. همان مرد همیشه خندانی که از دوومیدانی به فوتبال کوچ کرد و یک‌شبه به متخصص و کارشناس فوتبال دنیا تبدیل شد. او استاد سرهم کردن مطالب و نابغه عبور از کنار مسائل و مهندس بی‌بدیل اعمال تحولات در هیئت‌های استانی فوتبال می‌باشد. او دشمن باندبازی، طرف‌دار حقیقت و دوستدار پیشرفت و توسعه فوتبال است. فوتبال اردبیل در سال‌های اخیر از نقش بی‌بدیل او در پیشرفت و توسعه بهره‌ها برده است و هیچ‌وقت اقدامات تأثیرگذار وی برای جماعت فوتبال فراموش نخواهد شد.

او در تازه‌ترین اظهارات خود از بازی ایران مقابل هنگ‌کنگ انتقاد کرده‌ و با کشف یک مورد بسیار مهمی که مسلماً برای فوتبال ما در قطر راه‌گشا خواهد بود گفته است؛ “اگر بخواهیم قهرمان بشویم باید همه تیم‌ها را شکست بدهیم”!! خدا اموات کفاشیان را بیامرزد که به فوتبالی‌ها فهماند که قهرمانی فقط در سایه برد همه تیم‌ها امکان‌پذیر است. حال شما حساب کنید که فوتبال ما از دست چنین مدیرانی چه مصائبی را متحمل شده‌است. جل‌الخالق.

معمای سرمربی‌گری پرسپولیس

از آن روزی که یحیی گل‌محمدی غزل خداحافظی از پرسپولیس را خواند تا به امروز مدیران با کفایت آن قادر به حل مسئله سرمربی‌گری تیم نشده‌اند. هر روز خبر جدیدی منتشر می‌شود از برانکو تا خوزه بیسرو و از پتکوویچ تا دی بیاسی و حالا مارکوس باکتار اسم‌اش بر سر زبان‌ها افتاده است.

باکتار برزیلی که سابقه سرمربی‌گری در تیم ملی عربستان و الهلال را دارد فعلاً در صدر نامزدهای سرمربی‌گری پرسپولیس قرار دارد ولی با این درایت و شجاعتی که در مدیران این باشگاه دیده می شود ترس از آن‌ست که دور برگشت رقابت‌ها شروع شود و خبری از معرفی سرمربی جدید نباشد.