1

بار اصلی تبلیغات انتخابات در استان اردبیل بر دوش فضای مجازی

 روند انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که از تابستان امسال آغاز شده است، با آغاز تبلیغات رسمی داوطلبان، وارد مرحله جدی شده و شواهد نشان می‌دهد که بار اصلی تبلیغات در این دوره بر دوش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بوده است.

به گزارش  ایرنا، در ایامی که هشت روز تا زمان برگزاری انتخابات در ۱۱ اسفندماه باقی مانده و تبلیغات رسمی داوطلبان کلید خورده، فضای سیاسی و رسانه‌ای استان تحت‌ شعاع این انتخابات قرار گرفته است و هر کدام از داوطلبان با روش‌های گوناگون در حال تبلیغ خود هستند.

در این دوره، بخش اعظم محتواهای تولید شده در فضای مجازی استان اردبیل، بر برگزاری تجمعات و جلسات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات اختصاص یافته و به این ترتیب، فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام، توئیتر، واتساپ و ایتا مملو از مطالب و محتواهای مربوط به انتخابات شده است.

رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که فضای مجازی استان اردبیل بار اصلی تبلیغات و فضاسازی انتخاباتی را بر دوش می‌کشد و این روند، هر چه به روز رای گیری در ۱۱ اسفندماه نزدیک‌تر شویم، شدیدتر می‌شود.

برخی از کانال‌ها و صفحات شبکه‌های مجازی پرمخاطب در چند روز گذشته با پرداخت مبالغی به اجاره برخی داوطلبان در آمده و تبلیغات انتخاباتی به شکل جدی در آنها جریان دارد.

انتشار ویدئوها، عکس‌ها و فتوتیترهایی از برنامه‌های تبلیغاتی و تجمعات انتخاباتی داوطلبان و نیز تشکیل تیم رسانه‌ای و خبری در حوزه انتخابیه و فعالیت شبانه‌روزی آنها حاکی از این است که برخی نامزدها تمرکز ویژه‌ای برای جلب آرای مردم از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دارند.

این روزها گوشی همراه هوشمند هر کسی که آنلاین شود، به سرعت مملو از پیام‌های تبلیغاتی داوطلبان انتخاباتی در همه شبکه‌های اجتماعی‌ می‌شوید و هر کس ناخواسته عضو چندین گروه و کانال تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی شده و با حجم زیادی از مطالب و محتواهای تبلیغاتی روبه‌رو می‌شود.

بازار دارندگان صفحات و کانال‌های پر مخاطب در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و تلگرام هم این روزها گرم است و کسانی که در سال‌های گذشته در جذب مخاطب موفق بوده و دارای اعضای زیادی هستند، برای پخش و انتشار هر پیام تبلیغات انتخاباتی مبالغی را دریافت می‌کنند و این ایام، شب عید این دسته از فعالان فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

تلاش داوطلبان برای معرفی خود در فضای مجازی، شدیدتر از فضای واقعی

تلاش داوطلبان انتخابات در استان اردبیل برای معرفی خود به مردم و جامعه مخاطب در فضای مجازی، شدیدتر از فضای واقعی جریان دارد و داوطلبان با انتشار پیام‌ها و دیدگاه‌های خود در گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و با اظهار نظر در مورد موضوعات متنوع روز درصدد اقناع مخاطبان خود هستند و معرفی نامزدها و برنامه‌های آنها هم در قالب همین پیام‌ها انجام می‌شود.

راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی مختلف در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «حامیان/ یاران/ ستاد و…» از مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی برای افرادی است که در عرصه رقابت انتخابات ۱۱ اسفند حضور دارند و حتی تعدادی از داوطلبان با تعطیلی فعالیت میدانی، تنها به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسنده کرده‌اند.

تعدادی از داوطلبان که تا چند هفته پیش تنها به شکل غیرمستقیم و بیشتر به شکل مقاله دیدگاه‌های خود را در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کردند، این روزها به انجام مصاحبه و تهیه و انتشار ویدئو روی آورده‌اند و با نشر دیدگاه‌های خود در خصوص مسائل روز کشور، بیان نقاط قوت و برنامه‌ها و نیز انتقاد از اوضاع کشور و حوزه انتخابیه خود در شبکه‌های اجتماعی، گام جدی خود را برداشته‌اند تا نظر و رای مردم را جلب و جذب کنند.

انجام نظرسنجی با محتوای «به چه کسی رای می‌دهید؟»، «چه کسی شانس انتخاب شدن دارد؟»، «برنده انتخابات ۱۱ اسفند چه کسی خواهد بود؟» و «شانس برتر تصاحب کرسی مجلس چه کسی خواهد بود؟» در کانال‌های تلگرامی نیز این روزها رونق دارد و این دسته از پیام‌ها که به نوعی قدرت‌نمایی هواداران داوطلبان انتخاباتی نیز محسوب می شود، بیشتر به چشم می‌خورد.

انجام نظرسنجی با محتوای «به چه کسی رای می دهید؟»، «چه کسی شانس انتخاب شدن دارد؟»، «برنده انتخابات ۱۱ اسفند چه کسی خواهد بود؟» و «شانس برتر تصاحب کرسی مجلس چه کسی خواهد بود؟» در کانال‌های تلگرامی نیز این روزها رونق دارد.

بداخلاقی انتخاباتی، تخریب و توهین؛ کمتر از دوره‌های گذشته

با وجود این که مسئولان انتخاباتی و قضایی استان اردبیل نسبت به بداخلاقی انتخاباتی و نیز تخریب و توهین داوطلبان و هواداران آنها هشدار داده‌اند اما صفحات شبکه‌های مجازی کم و بیش در هفته‌های گذشته حاوی مطالب تند و هجمه‌های داوطلبان و هواداران آنها علیه یکدیگر بوده است.

در عین حال مقایسه رفتار انتخاباتی داوطلبان و هواداران آنها در این دوره با دوره‌های گذشته انتخابات نشان می‌دهد که از میزان محتواهای حاوی بداخلاقی انتخاباتی و نیز تخریب و توهین به شکل معناداری کاسته شده است.

بیشتر محتواهای تند و تیز انتخاباتی شکل نقد کارنامه نمایندگان گذشته و به خصوص مجموعه قوه مجریه دارد و در این میان دولت بی‌نصیب نمانده و تعدادی از داوطلبان پیگیری این انتقادها را در برنامه کاری خود در صورت انتخاب از سوی مردم اعلام کرده‌اند.

سیاه‌نمایی عملکرد، تخریب و شایعه‌سازی علیه برخی داوطلبان و نیز دامن زدن به اختلاف افراد و گروه‌های سیاسی هم هر چند که نسبت به دوره‌های قبل کاهش یافته ولی همچنان از جمله بداخلاقی‌هایی است که کمابیش مشاهده می شود.

فضای مجازی و عمومی اردبیل رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است

گسترش فعالیت تبلیغات داوطلبان در فضای مجازی، فضای سیاسی و اجتماعی عمومی در استان اردبیل را نیز در فاصله یک هفته به به زمان رای‌گیری تحت تاثیر قرار داده و فضای عمومی و مجازی استان رنگ و بوی انتخاباتی گرفته و موضوع انتخابات، از گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی خارج شده و وارد فضای عمومی و مردمی شده است.

اعلام حمایت افراد و گروه‌ها از یک داوطلب، معرفی نامزد مورد حمایت تشکل‌های سیاسی، اعلام انصراف از رقابت و تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی بین برخی داوطلبان این روزها به اخبار داغ در سطح جامعه تبدیل شده و همه تحولات در این عرصه، در کمتر از چند دقیقه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود.

تخریب داوطلبان، نقد تند و تیز کارنامه رقبا و حتی تخریب و نقد علیه کارگزاران دولت نیز در این فضای انتخاباتی، محتواهای ثابت فضای مجازی را تشکیل می‌دهد و کشمکش مناظره‌گونه هواداران جریانات و افراد سیاسی نیز در چنین فضایی موجب ایجاد هیجان در فضای رقابت انتخاباتی اردبیل شده است.

بر خلاف دوره‌های گذشته، از مناظره رقبا و حتی هواداران آنها در این دوره از انتخابات در اردبیل خبری نیست و افراد فعال در عرصه انتخابات عملا مناظرات خود را به شکل غیرمستقیم و از طریق فضای مجازی ادامه می‌دهند و در حال حمله و دفاع نسبت به محتواهای تولید و منتشر شده در فضای مجازی هستند.

افزایش فعالیت و تحرکات نامزدها

این روزها اغلب نامزدهای تایید صلاحیت شده فعالیت و تحرکات خود را به شکل میدانی و مجازی به شکل محسوسی افزایش داده‌اند و همچون ماه‌های اخیر سفر به اقصی نقاط حوزه انتخابیه و روستاهای دور افتاده را در برنامه خود گنجانده و با تهیه فیلم و عکس از جلسات روستایی، خود را رقیب بلامنازع انتخابات در آن حوزه اعلام می‌کنند.

داوطلبان شناخته شده پا به پای برخی داوطلبان ناشناخته در حال تبلیغ خود به عنوان گزینه‌های انتخاب مردم هستند و همین امر سبب شده است که تحلیل اوضاع انتخابات و میزان محبوبیت و مقبولیت عمومی افراد روشن و دقیق نباشد و برخی از داوطلبان در معرفی خود به عنوان برنده انتخابات، دچار خطا شوند چرا که میزان محبوبیت برخی داوطلبان با فعالیت و مقبولیت آنها تطابق دقیقی ندارد.

فعالان رسانه‌ای و شبکه اجتماعی خطوط قرمز را با جدیت رعایت کنند

در همین زمینه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل، خواستار رعایت جدی خطوط قرمز توسط فعالان رسانه‌ای و شبکه اجتماعی شد و گفت: اصحاب رسانه در ترویج گفتمان و مشارکت انتخاباتی، موثر هستند و از همه آنها می‌خواهیم که با تولید محتواهای مناسب از فرصت و فضای موجود برای رشد مسئولیت‌پذیری در جامعه استفاده کنند.

رضا قاسمیان در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با موضوع مشارکت انتخاباتی اظهار کرد: داوطلبان، نامزدها، مدیران، مسئولان و شخصیت‌های تاثیرگذار در جامعه، سرمایه‌های عمومی هستند و این سرمایه‌های اجتماعی باید امنیت روانی داشته باشند و برای تحقق این امر باید رسانه‌ها با پرهیز از شایعات و شبهات، خطوط قرمز منافع و مصالح را با جدیت رعایت کنند تا فضای رسانه‌ای استان نخبه‌پرور باشد و به حفظ سرمایه‌ها و مطالبه‌گری از آنها سوق یابد.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل ادامه داد: فضای انتخابات در استان اردبیل، کلاس درس سیاسی برای یک میلیون و ۳۰۰ نفر جمعیت استان است و این فرصتی برای رشد و بلوغ فهم سیاسی جامعه است و باید هر کس در حوزه خود با نگاه خودباوری وارد عمل شود و مباحث مطرح شده با نامزدها با نگاه طرح ایده و برنامه باشد.

وی، دوقطبی‌سازی و ایجاد تقابل را سمی مهلک برای جامعه توصیف کرد و گفت: مدل و فرمول انتخابات ما در ایران، مردم‌سالاری دینی است اما در خیلی از کشورها که مدل‌های دیگری رواج دارد، با مشکل مواجه هستند و اراده مردم از صندوق‌ها خارج نمی‌شود.

دادستان اردبیل: فعالان خبر و فضای مجازی پرچمداران رعایت قانون باشند

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم در این نشست، تولید محتوای ارزشمند را بهترین شیوه در راستای جهاد رسانه دانست و گفت: برابر قانون، هر نامزدی می‌تواند فقط در فضاهای مجازی ایرانی و رسمی، یک پایگاه خبری و تبلیغاتی داشته باشد و فعالیت در فضاهای مجازی خارجی ممنوع است.

جلال آفاقی با بیان اینکه ضابطین قضایی در حوزه انتخابات مشخص شده و آموزش دیده‌اند، افزود: اصحاب رسانه در صورت درج هر گونه آگهی و محتوا علیه نامزدهای انتخابات، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت و فعالان خبر و فضای مجازی باید پرچمداران رعایت قانون باشند.

وی تاکید کرد: از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و دستگاه‌های مسئول دیگر انتظار داریم که فیک نیوزها و پایگاه‌های خبری فاقد وجاهت و غیررسمی را شناسایی و به دادستانی گزارش کنند و فعالیت در فضای رسمی و مجازی در چارچوب قانون انجام شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل در امور فضای مجازی نیز در جلسه کمیته پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی گفت: محتواهای فضای مجازی مربوط به این استان به منظور فراهم شدن بستر مناسب و رقابت سالم انتخابات، به طور مستمر پایش و رصد شده و به اخبار و گزارش‌های واصله با فوریت رسیدگی می‌شود.

اکبر مرادی بر ایجاد فضای مجازی سالم و قانونمند توام با رقابت سازنده داوطلبان انتخابات اظهار کرد: کمیته پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی برابر دستورالعمل سراسری از هفته‌های گذشته در دادسرای عمومی و انقلاب استان اردبیل تشکیل شده و جلسات آن بدون وقفه با مشارکت اعضا برگزار و هر هفته موارد و گزارش‌های مربوطه رصد و بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای مصوبات این کمیته ضروری بوده و با توجه به بالا بودن سرعت انتشار مطلب در فضای مجازی، لازم است تصمیمات و مصوبات این جلسه با فوریت به مرحله اجرا درآید.

به گزارش ایرنا ، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفندماه همزمان با ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

استان اردبیل با حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و پنج حوزه انتخابیه، هفت کرسی در مجلس شورای اسلامی و ۲ کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد.

این ۲ انتخابات در استان اردبیل همزمان با مشارکت ۳۰ هزار نفر از عوامل اجرایی برگزار می‌شود و برای حضور در این دوره از انتخابات بیش از یک میلیون و ۳۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

برای اخذ آرای مردم در ۱۱ اسفند در استان اردبیل یک هزار و ۳۸۳ صندوق به تفکیک ۶۱۳ صندوق شهری و ۷۷۰ صندوق روستایی پیش‌بینی شده است.