1

پنج مرکز خرید سیب زمینی در اردبیل دایر شد/ احتمال تمدید خرید تا آخر فروردین

 مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل از ایجاد و فعال‌سازی پنج مرکز خرید تضمینی محصول سیب‌زمینی کشاورزان اردبیل با قیمت توافقی خبر داد و گفت: کشاورزان نگران فروش محصول خود نباشند چرا که زمان خرید تا آخر فروردین ماه سال آینده تمدید خواهد شد.

ابوالفضل دشتبانیدر مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طبق توافق اولیه انجام شده با سازمان تعاون روستایی کشور، خرید مقدار زیادی از محصول سیب‌زمینی که در دست کشاورزان باقی مانده بود، توسط تعاون روستایی در پنج مرکز خرید واقع در روستاهای نیار، آق‌بلاغ رستم خان، کمی آباد، گرجان و دولت آباد اردبیل آغاز شده است.

وی قیمت توافقی هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا را ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال اعلام کرد و افزود: با آغاز روند خرید محصول سیب زمینی، نگرانی کشاورزان سیب زمینی در خصوص فروش محصولات خود برطرف می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل شیوه خرید را تضمینی با قیمت توافقی اعلام و اظهار کرد: سقفی برای میزان خرید این محصول در نظر گرفته نشده و روند خرید در مرحله اول تا ۲۷ اسفندماه ادامه خواهد داشت و به احتمال قوی و در صورت ادامه دار بودن عرضه محصول توسط سب زمینی کاران، تا آخر فروردین ماه سال آینده هم وجود دارد.

وی تعاون روستایی و مصرف‌کنندگان عمده مثل واحدهای صنایع تبدیلی و نیز صادرکنندگان این محصول را سه مرجع طرف خرید محصول سیب زمینی عنوان کرد و گفت: از یک هفته پیش روند خرید در مراکز تعیین شده با حضور کارشناسان تعاون روستایی آغاز شده است.

دشتبانی اضافه کرد: کشاورزانی که محصول سیب زمینی مازاد و فروش نرفته دارند، می‌توانند با در دست داشتن گواهی تولید که از مراکز خدمات جهاد کشاورزی متبوع خود دریافت کرده‌اند، به مراکز خرید محصول مراجعه کرده و با پر کردن فرم خوداظهاری مخصوص، روند فروش را پیگیری کنند.

وی بیان کرد: با درخواست سیب ‎زمینی‌کاران، اعضای کمیسیون خرید به انبار اعلامی کشاورزان مراجعه کرده، محصول را از نظر کمی و کیفی ارزیابی می‌کنند و در ادامه اقدام به خرید و حمل محصول به مراکز تعیین شده می‌کنند.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل اضافه کرد: پس از طی روند خرید، مشخصات محموله خریداری شده و فروشنده در سامانه ثبت شده و در اولین فرصت، مبلغ محموله به حساب کشاورزان سیب زمینی کار واریز می‌شود.

 

۷۷۰ هزار تن سیب زمینی امسال در استان اردبیل تولید شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ۲ هفته پیش سطح ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کاشت سیب زمینی در این استان را ۲۱ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: امسال ۱۹ هزار از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص یافته بود و ۷۷۰ هزار تن محصول از این میزان سطح زیرکشت برداشت شد.

نوبخت اژدری بیان کرد: از این میزان محصول، ۲۰۰ هزار تن نیاز داخلی استان بوده و حدود ۲۵۰ هزار تن آن نیز خوراک کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است و مابقی محصول نیز به صورت مازاد بر نیاز استان باید به استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر شود.

وی، نگهداری سیب زمینی را مشکل جدی تولید این محصول در استان اردبیل دانست و اضافه کرد: نبود انبارها و سردخانه‌های کافی برای نگهداری این محصول بسیار مشهود است به طوری که سردخانه‌های استان فقط ظرفیت نگهداری ۱۰۰ هزار تن محصول را دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: به منظور جلوگیری از فساد محصولات تولیدی در انبارهای سنتی می‌بایست صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص سردخانه نگهداری سیب زمینی در استان احداث شود و سرمایه‌گذاران برای این امر تشویق شوند.

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام حدود ۱.۵ ماه پیش رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط ‌زیست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل خواستار چاره‌اندیشی برای مازاد تولید سیب زمینی کشور شد.

عیسی شاهی زارع در آیین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی استان اردبیل با اشاره به کشت حدود سه هزار هکتار کمتر از سهمیه تعیین شده برای محصول سیب زمینی در استان اردبیل در سال جاری گفت: تولیدکنندگان کشاورزی در حالی مقصر افت قیمت معرفی می‌شوند که این وضعیت به علت نابسامانی در حوزه مدیریت بازار به وجود آمده که در حیطه اختیارات دولت است.

وی رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی برای صادرات محصول سیب زمینی را راه حلی موقت برای حل مشکل تولیدکنندگان دانست و بیان کرد: علاوه بر تعلیق کارت‌های بازرگانی صادر کنندگان سیب زمینی، پیمان سپاری ارزی و توقف پرداخت یارانه و مشوق صادرات نیز موجب شده است که محصول سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل روانه بازارهای خارجی نشود.

شاهی زارع تاکید کرد: هم‌اکنون نزدیک ۴۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی روی دست کشاورزان مانده و سرمایه‌ای در حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال در شرف نابودی است.

وی خواستار مساعدت استاندار و مقامات وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکل سیب زمینی مازاد تولیدکنندگان کشاورزی استان اردبیل شد و اضافه کرد: هم‌اکنون باید اقدام عاجلی انجام شود وگرنه چند هفته و یا چند ماه بعد، هر اقدامی انجام شود، به معنای نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود.

 

اقدام دیرهنگام برای حل مشکل مازاد سیب زمینی تولیدی استان اردبیل

کشاورزان و سیب زمینی کاران عمده استان اردبیل اقدام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی برای خرید تضمینی با قیمت توافقی مازاد سیب زمینی تولیدی استان اردبیل را دیرهنگام عنوان و اعلام کردند که به علت تاخیر در این امر طی چهار ماه گذشته، بخش زیادی از ۴۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در این استان نابود و فاسد شد.

با گذشت نزدیک ۶ ماه از برداشت محصول، هم اکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی مازاد استان اردبیل آماده انتقال به بازار و صادرات است و با توجه به زمان محدود و فساد پذیری محصول، فرصت بسیار کمی برای خرید این میزان محصول وجود دارد.

پیش‌بینی کارشناسان کشاورزی و تولید کنندگان عمده محصول سیب زمینی این است که هم اینک بالغ بر ۱۵۰ هزار تن محصول روی دست کشاورزان مانده و احتمالا توسط تعاون روستایی خریداری خواهد شد.

تولید زیاد محصول در بیشتر استان‌ها، قیمت پایین برخی ارقام پرمحصول و نیز توقف صادرات از مهم‌ترین علل فروش نرفتن محصول سیب زمینی استان اردبیل بوده که در کنار نبود مشوق‌های صادرات، الزام صادرکنندگان برای انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل و فروش آن به شبکه بانکی دولت با نرخ مصوب و پایین و نیز سخت بودن امکان انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات از جمله علل توقف صادرات و فروش نرفتن محصول سیب زمینی اردبیل بوده است.

طبق آخرین آمار موجود، تنها ۲۳ هزار تن از ۷۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل به خارج از کشور صادر شده و این رقم بسیار کمتر از ظرفیت صادرات استان است.

غفور آقایی ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل چند ماه پیش با اشاره به کشت محصول سیب زمینی در ۱۹ هزار و ۲۳۳ هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در سال جاری اظهار کرد: محصول سیب زمینی برداشت شده در این استان در ۱۱ سردخانه مجهز و فنی و بیشتر در انبارهای غیرفنی و شخصی تولیدکنندگان ذخیره‌سازی شده است.

استان اردبیل امسال با تولید بالغ بر ۷۷۰ هزار تن محصول سیب زمینی، رتبه دوم تولید این محصول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

متوسط تولید سیب زمینی در هر هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل ۴۰ تن در هکتار اعلام شده ولی رکورد تولید ۷۰ تن در هکتار نیز ثبت شده است.

۹۶ درصد ارقام کشت شده سیب زمینی در مزارع استان اردبیل از نوع آگریا و چهار درصد دیگر نیز از ارقام دیگر شامل جلی، بانبا، اسپریت و فونتانا بوده است.

۱۰۰ درصد مزارع سیب زمینی استان اردبیل به صورت مکانیزه کشت می شود و شیوه آبیاری مزارع استان نیز در چند سال اخیر مدرن شده و اغلب به صورت آبیاری با نوار تیپ انجام می شود.

همه ساله حدود ۵۷۰ هزار تن از محصول سیب زمینی استان اردبیل به بازارهای مصرف داخلی در سایر استان‌های کشور و نیز به کشورهای همسایه از جمله عراق، جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه صادر می‌شود.