1

اردبیل میزبان رقابت‌های بین‌المللی جام علی‌آبادی

برنامه مسابقات فدراسیون کشتی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد و نام اردبیل به‌عنوان میزبان رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در رده نوجوانان در این برنامه قید شد.

این رقابت‌ها قرار است از پنجم الی هفتم اردیبهشت‌ماه تحت عنوان جام علی‌آبادی در کشتی فرنگی و در رده نوجوانان برگزار شود. در برنامه منتشر شده اعلام نشده است که آیا این رقابت‌ها در قالب جام صفویه است یا نه. جامی که مدت‌هاست در اطراف آن مانور داده می‌شود و برگزاری‌اش ضامنی برای پیشرفت و توسعه ورزش اردبیل قید می‌گردد.

میزبانی رقابت‌های مختلف ورزشی آن‌هم از جنس بین‌المللی اقدامی مناسب و درخور تحسین است به شرطی که همه جوانب در برگزاری آن در تیررس توجه قرار بگیرد و به نوعی رقابت‌ها یار ورزش باشند و به باری بر دوش آن تبدیل نگردد.

میزبانی مسابقات در هر رشته‌ای می‌تواند برای ورزش استان به‌عنوان عاملی محرک و وسیله‌ای برای ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان و میدانی برای نشان‌دادن قدرت مدیریت دست‌اندرکاران امر تبدیل شود. دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده ممکن نمی‌شود مگر این‌که برنامه‌ریزی اصولی انجام پذیرد و کارها به دست اهل‌اش سپرده شود و از مشاوره ورزشی‌ها و استخوان خرد کرده‌ها و افراد دارای تجربه بهره گرفته شود. ورزش و میزبانی رقابت‌های آن یک کار تخصصی است. کسانی که سابقه مدیریت در ورزش نداشته باشند و یا آن‌هایی که خود را عقل کل بدانند و غیر از چند خودی، دیگران را قبول نداشته باشند برای میزبانی‌های مهم نمی‌توانند نمره قبولی بگیرند.

اردبیل از بابت تأمین هزینه‌های میزبانی رقابت‌های بین‌المللی ورزشی تجربه خوبی ندارد. مسئولان باید از گذشته میزبانی و چگونگی زیر بار تعهد رفتن‌ها درس بگیرند و هزینه اضافی و کمرشکن به ورزش اردبیل تحمیل نکنند. گذشت زمان، چگونگی رفتار در قبال این درخواست را نشان خواهد داد.

حضور حاج قدرت نوری در رأس هیئت کشتی استان نعمتی است که باید قدر آن را بدانیم. او می‌تواند گره مشکلات مالی این مسابقات را باز بکند ولی در سایر رشته‌ها در برگزاری جام صفویه باید با احتیاط قدم برداشته شود.

همچنین حضور کشتی‌گیران نوجوان و جویای نام اردبیل در این رقابت‌ها تحت هر عنوان و تیمی که باشد برای کشتی فرنگی استان ضروری است. مسلماً هیئت کشتی استان این فرصت به‌دست‌آمده را به‌آسانی از دست نخواهد داد.

و درنهایت حضور تیم‌های مطرح و کشتی‌گیران عنوان‌دار برای بالا بردن سطح کیفی رقابت‌ها ضروری است. اگر قرار باشد که اسم رقابت‌ها بین‌المللی و فقط چندکشور همسایه با تیم‌های دست‌وپا شکسته در آن حضور داشته باشند هدف نهایی محقق نخواهد شد. حضور تیم‌های ملی کشورهای مختلف و ترکیب آن‌ها خود نشان‌دهنده قدرت و توانایی مسئولین ورزش و کشتی استان خواهد بود. امیدواریم که در پایان، کشتی استان از این رقابت‌ها برای توسعه و پیشرفت کشتی فرنگی استان برداشت‌های مناسب داشته باشد.