1

نوستالوژی/ حاج محمود نوری مدیری باتجربه و کارآمد

برای یک مدیر چیزی بالاتر و گواراتر از آن نیست که بعد از گذشت سال‌ها از حضورش در یک منطقه همچنان از او به نیکی یاد شود و در هر فرصت به‌دست‌آمده خدمات‌‌اش نقل محافل گردد.

از زمان استان شدن اردبیل مدیران زیادی عهده‌دار مسئولیت ورزش آن شده‌اند. میزان خدمات برخی‌ها به‌حدی است که هنوز هم که هنوز است اهالی ورزش به نیکی از آن‌ها یاد می‌کنند و از ویژگی‌ها و خصوصیات‌شان روایت‌ها می‌نمایند.

مدیری که بر ورزش شناخت کامل داشته باشد، از قدرت و توانایی لازم برای ایجاد همدلی در مجموعه برخوردار گردد، به کارکنان و زحمتکشان زیر مجموعه‌اش احترام بگذارد، ریشه غرور و تکبر را در مجموعه تحت مدیریت‌اش بخشکاند، به مدیر دوست‌داشتنی تبدیل می‌شود که همواره در دل دوستداران جای خاصی به خود اختصاص داده و محبوب القلوب می شود.

این بحث در رشته‌های مختلف ورزشی نیز صادق است. رؤسای هیئت‌هایی که صادقانه و خالصانه برای توسعه و پیشرفت یک رشته کمر همت می‌بندند و به‌عنوان یک خادم در حل مشکلات و برطرف کردن نیازها تلاش می‌کنند به چهره‌های ماندگار تبدیل می‌گردند. به‌عنوان مثال در فوتبال مگر می‌توان کسانی چون مرحوم حبیب نجفلو، مرحوم مجید عقیلی و یا حاج مسعود هوشمندی را فراموش کرد، در کشتی مگر خدمات محمود نعمتی را می توان از حافظه تاریخی این رشته پاک کرد؟

در مدیریت ورزش استان از جمله کسانی را که در زمره تأثیرگذارترین افراد می‌توان نام برد حاج محمود نوری است. زیبایی خدمات وی به ورزش و فوتبال موقعی چشم نواز می‌شود که بدانیم او یک مدیر غیربومی بود. نوری بعد از انتصاب به مدیریت تربیت بدنی وقت به بهترین روش ممکن از نیروهای موجود در اداره کل استفاده کرد و زمینه پیشرفت، ترقی و ارتقای آن‌ها را فراهم نمود.

محمود نوری مدیر کارکشته‌ای بود. او با تجربه‌ای گرانبها از مدیریت‌های قبلی در اداره امور ورزش استان با موفقیت عمل کرد. وی قبل‌از این‌که مدیر ورزش استان اردبیل بشود مسئولیت‌هایی چون مدیرکل تربیت‌بدنی مازندران، شهردار همدان و مشاورت استاندار سمنان را داشته و بعد از اردبیل نیز مدیر کل تربیت بدنی استان گیلان و ریاست هیئت والیبال استان تهران و عضویت هیئت رئیسه فدراسیون والیبال را بر عهده گرفت. محمود نوری یک فوتبالی با سابقه بازی در سطح بالای این رشته بود. او در فوتبال استان اقدامات مؤثری داشت. فوتبال را از وجود بادمجان‌های دور بشقاب پاک کرد و برای مدتی مسئولیت آن را پذیرفت، دکل‌های روشنایی به همت او در ورزشگاه تختی نصب شد، بیشتر شهرهای استان را صاحب زمین چمن نمود، استقلال هیئت فوتبال را در عمل معنی کرد و برای کمک به فوتبال استان، هیئت مسئولیت تیم همیاری برای حضور در لیگ سه و صعود به دسته دو را تقبل کرد.

در آن مقطع برخی‌ها تیمداری هیئت فوتبال را برای او ضعف قلمداد کرده و معتقد بودند که بودجه جاری اداره را صرف هزینه تیم می‌کند ولی او مدت‌ها این انتقادها را به جان خرید و اردبیل را در لیگ دسته دو صاحب امتیاز نمود.

یکی دیگر از خدمات محمود نوری به ورزش استان مصوب کردن احداث ورزشگاه حسین رضازاده بود. او با استاندار وقت استان رابطه نزدیک و دوستانه‌ای داشت. از این موقعیت به نفع توسعه اماکن ورزشی استان استفاده کرد و موافقت‌های اولیه برای احداث سالن ۶ هزار نفری را اخذ نمود.

حاج محمود نوری در سایه تجربه بالای مدیریتی‌اش می‌دانست که یک مدیر برای موفقیت در کارش باید فروتنی پیشه کند، اطراف خودخواهی و غرور خط قرمز بکشد و با صمیمیت برای تسخیر قلوب اقدام نماید.

هیچ مدیر و هیچ مسئولی نمی‌تواند ادعای موفقیت مطلق داشته باشد ولی مدیری که نقاط مثبت‌اش بر ضعف‌ها و کاستی‌ها چربش داشته باشد در ردیف مدیران لایق و تأثیرگذار منظور می شود.

برای حاج محمود نوری که برای ورزش و فوتبال استان منشأ خدمات ارزنده‌ای بوده از خداوند متعال سلامتی و سرافرازی آرزو می‌کنیم.