1

هشدار نارنجی هواشناسی درباره ناپایداری شدید جوی و فعالیت سامانه بارشی در استان اردبیل

اداره‌کل هواشناسی استان اردبیل در خصوص ناپایداری شدید جوی و فعالیت سامانه بارشی در همه مناطق استان از اواخر وقت دوشنبه ۲۸ اسفند تا ظهر چهارشنبه ۱ فروردین، هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

بر این اساس، وزش بادهای نسبتاً شدید، بارش باران (بارندگی شدید از ظهر سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه)، بارش باران و برف در مناطق کوهستانی از اواخر روز سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه، رخداد رعدوبرق به‌طور متناوب از عصر دوشنبه تا اواخر وقت سه‌شنبه و احتمال بارش تگرگ، انتظار می‌رود.

آب‌گرفتگی معابر عمومی، برخورد صاعقه به‌ویژه در دامنه کوه‌ها، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و لغزندگی جاده‌های کوهستانی، از آثار این سامانه جوی پیش‌بینی می‌شود.

پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در روز سه‌شنبه، بررسی استحکام سازه‌های سبک، تمهیدات لازم برای مدیریت فعالیت کسبه‌های بازار نوروزی در فضای باز طی زمان بارش، عدم توقف و اتراق در مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، اجتناب از صعود به ارتفاعات به‌ویژه قله سبلان، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، تمهیدات لازم توسط دستگاه‌های اجرایی و امدادی و توجه به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی، از توصیه‌های هواشناسی در مدت فعالیت این سامانه جوی است.