1

عملیات ساخت پنج باب مدرسه در شهر اردبیل آغاز شد

 عملیات ساخت پنج باب مدرسه در شهر اردبیل با ۷۵ کلاس درس طی آیینی با حضور معاون امور عمرانی استانداری، مدیران کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش و رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان اردبیل آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در این آیین که طور همزمان در محوطه دبیرستان دخترانه سید یونس اردبیلی برگزار شد، گفت: احداث این واحدهای آموزشی در راستای تامین نیاز فوری و برای جبران کسری سرانه آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان آغاز شده است.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان افزود: انتظار داریم که وزارت آموزش و پرورش برای کاهش مشکلات سرانه فضای آموزشی در شهر اردبیل رقم مناسبی از محل اعتبارات ملی اختصاص دهد و مسئولان استان نیز تلاش دارند تا از ظرفیت قانون بودجه در قالب اجرای طرح مولدسازی در کنار اقدام خیرین مدرسه‌ساز استفاده کنند.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، از ابتدای سال ۱۴۰۳ به صورت هفتگی یا ماهانه مدارس تکمیل شده افتتاح و یا عملیات اجرایی مدارس جدید برای جبران کسری فضای آموزشی آغاز خواهد شد.

مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان اردبیل نیز در این آیین گفت: این پنج باب مدرسه با زیربنای ۲ هزار و ۴۱۰ متر مربع در سه طبقه و با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ساخته خواهد شد.

بهزاد محمدی خلخفلو افزود: در سال جدید از محل اعتبارات تخریب و بازسازی سازمان نوسازی مدارس کشور عملیات احداث پنج باب مدرسه دیگر آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: علاوه بر این، عملیات اجرایی ۲ باب مدرسه ۶ کلاسه دیگر نیز در شهرک نیروی انتظامی و الهیه اردبیل نیز بعد از عید شروع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی جاری بیش از ۲۶۵ هزار دانش‌آموز در ۱۱ هزار و ۸۰۰ کلاس درس و با راهنمایی و هدایت ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلم و فرهنگی مشغول تحصیل هستند.

مدیرکل آموزش و پروش استان اردبیل ۱.۵ ماه پیش در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که به علت افزایش شمار دانش‌آموزان و فرسوده بودن تعدادی از مدارس موجود، این استان نیاز به ۶ هزار و ۸۰۰ کلاس درس جدید دارد.

کلام‌الله صفری ، وضعیت سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل را نگران کننده خواند و گفت: به علت مهاجرت و تغییر ترکیب جمعیتی در سطح استان، چهار شهرستان اردبیل، پارس‌آباد، اصلاندوز و مشگین‌شهر در زمینه تامین فضای آموزشی در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

وی سرانه فضای آموزشی در استان اردبیل را ۴.۲ متر مربع و حدود یک متر مربع کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و افزود: سرانه فضای آموزشی در شهرستان اردبیل که پذیرای نیمی از جمعیت ۲۶۵ هزار نفری دانش‌آموزی استان می باشد، کمتر از ۲ متر مربع است.

مدیرکل آموزش و پروش استان اردبیل ۲ نوبته شدن مدارس، تراکم بالای برخی کلاس‌های درس و نیز بروز مشکل در تامین معلم و مربی آموزشی را از جمله عوارض کمبود فضای آموزشی در سطح استان اردبیل ذکر کرد.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی، طی چهار سال آینده باید حداقل سالانه ۲۸۳ مدرسه ۶ کلاسه در استان احداث شده و در اختیار نظام آموزشی استان قرار گیرد.

صفری همچنین با اشاره به شناسایی ۷۵۰ مدرسه فرسوده در سطح این استان گفت: هم‌اینک در سه هزار و ۶۸۱ کلاس این مدارس، بالغ بر ۶۲ هزار دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند در حالی که همه این واحدهای آموزشی نیازمند تخریب و بازسازی هستند.

وی اضافه کرد: اگر در روند احداث فضاهای آموزشی مورد نیاز استان اردبیل تعلل شود، نیاز هر سال به سال بعد منتقل شده و با توجه به افزایش سالانه چهار هزار دانش آموزش، مشکل تامین فضای آموزشی در سال‌های بعد حادتر از امروز خواهد شد.