1

نگاهی به میزبانی‌های مسابقات بین‌المللی کشتی در اردبیل

براساس برنامه اعلام شده از پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ اردبیل میزبان رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی نوجوانان می‌باشد.

امیدواریم این رقابت‌ها در کیفیت مطلوب و با حضور کشورهای صاحب کشتی و با شور و شوق خاصی برگزار شود. تقبل هزینه‌های یک رقابت بین‌المللی در وضعیت اقتصادی موجود برای استان کار سختی است ولی اگر رقابت‌ها خروجی مناسب داشته باشد، تیم‌های قوی و صاحب سبک در آن حضور یابند، تعداد تیم‌های خارجی شرکت‌کننده در حد قابل‌قبول باشد و میزبانی در حد شأن و نام اردبیل و استان انجام پذیرد می‌‌توان تا حدودی برای تأثیر مثبت رقابت‌ها در زمینه‌های مختلف امیدوار شد.

تجربه نشان داده است که رقابت‌های کشتی در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان چندان با استقبال تماشاگران مواجه نمی‌شود. مسلماً پر شدن ورزشگاه‌ها و ایجاد شور و نشاط در جامعه یکی از اهداف میزبانی رقابت‌های ورزشی محسوب می‌شود. امید است که حداقل در این مورد برگزارکنندگان با حضور تماشاگران به یکی از اهداف خود دست پیدا نمایند.

اگر قرار است براساس گفته‌های دست‌اندرکاران، رقابت‌های جام صفویه در دیگر رشته‌ها نیز پیگیری شود برگزاری مسابقات در رده سنی بزرگسالان و با کیفیت و کمیت بالا در رسیدن به هدف مؤثر می‌شوند. صرف عمل به یک وعده به هر وسیله ممکن اقدامی مناسب و قابل‌قبول نخواهد بود. برای هر رقابت و هر اقدامی باید اهدافی تعریف شود که پس‌از بررسی میزان تحقق هدف‌ها مشخص گردد. امید است مسئولین و بانیان این رقابت با اعلام اهداف موردنظر امکان بررسی و پیگیری در پایان مسابقات را فراهم نمایند.

اردبیل تاکنون در مسابقات کشتی در چهار نوبت میزبانی رقابت‌های بین‌المللی را برعهده داشته و جام صفویه پنجمین میزبانی اردبیل در رقابت‌های بین‌المللی کشتی خواهد بود.

اولین میزبانی

برای اولین‌بار اردبیل در سال ۱۳۷۳ میزبان رقابت‌های بین‌المللی گرامی‌داشت روز کودک شد. چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد و فرنگی در خردادماه سال ۷۳ به مدت ۳ روز در سالن شهید آسمانی ورزشگاه تختی برگزار شد.

در این مسابقات تیم‌هایی از کشورهای کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان و قزاقستان و تیم‌های الف و ب ایران، آموزش‌وپرورش و اردبیل حضور داشتند.

یه مدت ۳ روز ۱۸۱ کشتی‌گیر پنجه در پنجه یکدیگر انداختند و در پایان در رشته فرنگی تیم ایران با ۴ مدال طلا، 2 نقره و ۴ برنز و ۹۷ امتیاز به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های قزاقستان و قرقیزستان دوم و سوم شدند.

در این مسابقات علی اشکانی چهره نامدار کشتی فرنگی ایران و آسیا در وزن ۴۳ کیلوگرم به مدال طلا رسید و ظهور چهره‌ای مطمئن از کشتی فرنگی اردبیل را اعلام نمود.

در کشتی آزاد نیز تیم ایران با ۷ مدال طلا ۳ نقره و ۱ برنز با ۱۰۵ امتیاز در سکوی اول ایستاد و تیم‌های گرجستان و ترکمنستان دوم و سوم شدند.

ازسوی فدراسیون جهانی برای این رقابت‌ها دو نماینده به اردبیل اعزام شده بود. کیم ایل جونگ از کره و عادل ابراهیم مصطفی از مصر نمایندگان فیلا در اردبیل بودند.

در سال ۱۳۷۳ مسئولیت هیئت کشتی اردبیل بر عهده محمود نعمتی مقدم بود.

میزبانی سال 1386

اردبیل در خردادماه سال ۱۳۸۶ برای دومین بار میزبانی مسابقات کشتی آزاد و فرنگی بین‌المللی روز کودک را عهده‌دار شد.

تیم‌های روسیه، عراق، آذربایجان، ترکمنستان و جمهوری خودمختار داغستان در شانزدهمین دوره رقابت‌ها حضور داشتند. از ایران ۶ تیم و از استان اردبیل نیز یک تیم کامل در هر دو رشته آزاد و فرنگی حضور داشتند.

حضور ۲۶۵ کشتی گیر نوجوان نشان از کیفیت بالای این رقابت‌ها داشت که در طی ۲ شب به روی تشک رفتند.

در کشتی آزاد ۷۶ کشتی‌گیر ایرانی با ۶۵ کشتی‌گیر خارجی مبارزه کردند که در نهایت تیم ایران با ۹۴ امتیاز اول شد و تیم‌های گرجستان با ۶۵ امتیاز و روسیه با ۵۹ امتیاز دوم و سوم شدند.

در کشتی فرنگی ۱۵۸ کشتی در ۵ دور برگزار شد و تیم جمهوری اسلامی با ۹۶ امتیاز به مقام قهرمانی رسید و تیم‌های گرجستان با ۶۰ امتیاز و آذربایجان با ۵۲ امتیاز دوم و سوم شدند.

 

هفدهمین دوره جام کودک

اردبیل در سال ۱۳۸۷ نیز میزبان مسابقات کشتی آزاد و فرنگی کودک شد. در هفدهمین دوره این رقابت‌ها که در تیرماه برگزار شد ۸۰ کشتی‌گیر خارجی و ۱۶۶ کشتی‌گیر ایرانی حضور داشتند.

عراق، ترکمنستان، آذربایجان، داغستان و ارمنستان میهمانان این مسابقات بودند.

در رشته آزاد ایران با ۹۸ امتیاز اول شد و روسیه با ۷۱ امتیاز و آذربایجان با ۳۷ امتیاز دوم و سوم شدند.

در کشتی فرنگی ایران با ۹۹ امتیاز، عراق با ۵۴ امتیاز و آذربایجان با ۳۸ امتیاز به‌ترتیب اول تا سوم شدند.

کشتی فرنگی باشگاه‌های جهان

در بیست و نهمین روز از آذرماه سال ۱۳97 رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی باشگاه‌های جهان با استقبال باشکوه تماشاگران خونگرم و کشتی فهم اردبیل در ورزشگاه جهان پهلوان حاج حسین رضازاده برگزار شد.

میزبانی اردبیل در این رقابت‌ها برای همیشه در تاریخ کشتی این دیار ماندگار شد. دو روز رقابت پرشور همراه با تشویق بی‌امان نزدیک به ده‌هزار تماشاگر، اوقات خوبی را برای ورزش و کشتی اردبیل سرافراز رقم زد.

درحالی‌که سالن رضازاده خارج از توان و ظرفیت خود تماشاگران علاقه‌مند را پذیرا شده بود نزدیک به ۳ الی ۴ هزار نفر هم از تماشاگران در بیرون از سالن در حسرت ورود به سالن باقی ماندند.

میزبانی چنین رقابت‌هایی که توان جذب تماشاگر و ایجاد شور و نشاط در بین جوانان را داشته باشد برای استان و اردبیل لازم است.

هیچ علاقه‌مندی با میزبانی رقابت‌هایی که بتواند در ورزش منطقه تحرک و حرکت خاصی را ایجاد بکند مخالف نخواهد شد ولی اگر برگزاری یک دوره از رقابت‌ها از کیفیت و کمیت مطلوبی برخوردار نباشد مسلماً با عکس‌العمل‌هایی مواجه می‌شود که آن را نباید به حساب مخالفت با یک شخص و یا موضع‌گیری بر علیه یک باند و یک حلقه دانست.

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی باشگاه‌های جهان با حضور تیم‌های بیمه رازی ایران، روسیه، سینا صنعت ایذه، ترکیه، گرجستان، شهدای مدافع حرم اردبیل، اوکراین، صربستان و قرقیزستان برگزار شد.

در فینال مسابقات، تیم بیمه رازی در میان تشویق بی‌امان تماشاگران اردبیلی ۸ بر ۲ بر روسیه پیروز شد و به مقام قهرمانی رسید.

در دیدار رده‌بندی سینا صنعت ایذه ۶ بر ۴ بر ترکیه غلبه یافت و برای تعیین مقام پنجمی رقابت‌ها، گرجستان ۶ بر ۴ بر شهدای مدافع حرم اردبیل پیروز شد و برای مشخص کردن تیم هفتم، اکراین و صربستان دیدار کردند که اوکراینی‌ها ۸ بر ۲ پیروز شدند.

تیم شهدای مدافع حرم اردبیل با حمایت‌های بهرام آقاخانی مدیرکل وقت ورزش و جوانان، هیئت کشتی استان و به‌خصوص تلاش‌ها و احساس مسئولیت مهدی نوری یکی از کشتی‌گیران نامدار اردبیل تشکیل شد.

این تیم هرچند که مقامی بهتر از ششمی به دست نیاورد ولی حضورش در رقابت‌ها و استفاده از تنی چند از کشتی‌گیران جوان و جویای نام اردبیل اقدام مناسبی بود که باید در همه حال از دست‌اندرکاران آن تیم به نیکی یاد گردد.

پنجمین میزبانی

و اما برای پنجمین بار در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ اردبیل میزبان یک دوره مسابقه بین‌المللی کشتی در رده نوجوانان است.

آرزو می‌کنیم که این رقابت‌ها با توجه به هزینه‌هایی که استان برای برگزاری‌اش متقبل شده‌است برای کشتی منطقه مایه خیر و برکت و عاملی برای ایجاد انگیزه در بین جوانان و وسیله‌ای برای حضور هرچه بیشتر تماشاگران در ورزشگاه و گرم شدن تنور رقابت‌های ورزشی باشد. ان‌شاءالله.