1

هواشناسی اردبیل هشدار سطح زرد صادر کرد

اداره کل هواشناسی استان اردبیل با صدور اطلاعیه ای برای روزهای آینده هشدار شماره یک سطح زرد صادر کرد.

در این اطلاعیه زمان آغاز فعالیت سامانه ناپایدار هوا عصر یکشنبه (پنجم فروردین) و پایان آن را هم اواخر وقت چهارشنبه (۹ فروردین) اعلام شده است.

بر اساس این اطلاعیه، نوع مخاطره وزش بادهای تند تا شدید (به ویژه در روزهای یکشنبه و سه شنبه، بارش باران (به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی استان)، رگبار (در برخی مناطق مرکزی همراه تندر) ، کاهش نسبی دما (در روز دوشنبه) و بارش خفیف برف (به ویژه در عصر دوشنبه و چهارشنبه) خواهد بود.

این سامانه در سراسر استان اردبیل فعال خواهد بود.

در این اطلاعیه همچنین از خیزش گردوخاک محلی (بویژه در روز یکشنبه به دلیل افزایش سرعت وزش باد) ، احتمال آسیب به بعضی از تجهیزات شهری و برون شهری ، احتمال خسارت به سازه های موقتی و گلخانه ها ، حتمال ریزش سنگ در جاده های کوهستانی بر اثر سرعت وزش باد ، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و احتمال اختلال در تردد جاده ای خبر داده شده است.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل بز لزوم حتیاط در انجام عملیات عمرانی و ساختمانی در فضای باز ، قویت یا محافظت از سازه های موقتی و آسیب پذیر در برابر باد، احتیاط در تردد شهری و جاده ای ، اجتناب از فعالیت های کوهنوردی و صعود به ارتفاعات استان و توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی تاکید کرده است.

بر اساس نقشه های هواشناسی، با حاکمیت زبانه های کم فشار سطح زمین در منطقه طی پنج روز آینده، پدیده غالب در مناطق مرکزی و جنوبی استان وزش باد تند جنوبی بوده؛ بطوریکه در بعضی ساعات سرعت وزش باد شدید (در مناطق مستعد با رخداد گردو خاک محلی) پیش بینی می شود ، در حالی که طی این مدت در مناطق شمالی استان پدیده غالب، آسمانی ابری و مه آلود توام با هوای بسیار خنک بهاری خواهد بود.