1

صادرات کالا از پایانه مرزی بیله‌سوار ۲۳ درصد افزایش یافت

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: میزان صادرات کالا و بار از پایانه مرزی بیله‌سوار مغان پارسال نسبت به سال ماقبل ۲۳ درصد افزایش یافت.

کلیم‌الله وثوقیدر بازدید از پایانه مرزی بیله‌سوار مغان در جمع خبرنگاران افزود: پارسال در مجموع ۶۰۲ هزار و ۹۲۰ تن کالا و بار توسط ۲۷ هزار و ۹۵۷ دستگاه ناوگان از پایانه مرزی بیله سوار صادر شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳ درصدی داشته است.

وی محصولات کشاورزی شامل انواع میوه و سبزیجات، انواع فلفل، سیب زمینی، بادمجان، نمک، انواع شیشه، میلگرد، سنگ‌های ساختمانی و انواع کاشی را از جمله عمده کالاهای صادر شده ایرانی در سال گذشته ذکر کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل با بیان اینکه عمده کالاهای ایرانی به کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و حوزه قفقاز صادر شده است، اظهار کرد: ۷۷ درصد از این کالا ها توسط کامیون های ایرانی، ۹ درصد توسط کامیون‌های گرجی، سه درصد توسط کامیون های آذری و ۱۱ درصد نیز توسط کامیون های سایر ملیت ها صادرات شده است.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل استان اردبیل بیان کرد: پارسال همچنین ۳۳ هزار و ۴۴۷ تن کالا و بار توسط توسط هزار و ۶۶۴ دستگاه کامیون از پایانه مرزی بیله‌سوار وارد کشور شده است.

وثوقی با بیان اینکه واردات کالا از پایانه مرزی بیله‌سوار سال گذشته نسبت به سال ماقبل افزایش چشمگیری داشته است، اضافه کرد: انواع کاغذ، آبمیوه، الیاف مصنوعی ، نخ و جو از جمله عمده کالاهای وارداتی به کشور بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: پارسال ۶۱۰ هزار و ۳۰۸ تن کالا و بار توسط ۲۷ هزار و ۷۷۹ دستگاه کامیون از پایانه مرزی بیله‌سوار ترانزیت خروجی شده که نسبت به سال ماقبل ۶ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین با اشاره به ترانزیت ورودی ۳۹۱ هزار و ۹۳۱ تن کالا و بار توسط ۱۸ هزار و ۲۰۵ دستگاه کامیون از پایانه مرزی بیله‌سوار، گفت: از این میزان ۲۸ هزار و ۶۱۸ تن کالا توسط هزار و ۵۸۲ دستگاه کامیون ایرانی، ۳۰۰ هزار و ۶۰۳ تن کالا توسط ۱۴ هزار و ۵۱۴ دستگاه کامیون آذری، ۲۷ هزار و ۸۹۳ تن کالا توسط هزار و ۶۲۳ دستگاه کامیون گرجی و ۱۱ هزار و ۷۴۵ تن کالا نیز توسط ۲۰۹ دستگاه کامیون سایر ملیت‌ها ترانزیت شده است.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل با اشاره به تردد ۱۳۴ هزار و ۸۹۹ دستگاه وسیله نقلیه اعم از پر و خالی از پایانه مرزی بیله سوار در سال گذشته، افزود: از این تعداد ۷۳ هزار و ۵۶۰ دستگاه وسیله نقلیه وارد کشور و ۶۱ هزار و ۳۳۹ دستگاه نیز از کشور خارج شده است.

وثوقی اظهار کرد: پارسال در مجموع ۱۳۲ هزار و ۵۱۳ دستگاه کامیون و ۲ هزار و ۳۸۶ دستگاه اتوبوس از پایانه مرزی بیله سوار تردد کردند.

وی بیان کرد: با تلاش نهادهای مستقر در پایانه مرزی بیله‌سوار روند صادرات و واردات کالا در این پایانه عادی و روان است و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مناسب و تلاش مستمر شاهد تداوم افزایش صادرات از این پایانه مرزی در سال “جهش تولید با مشارکت مردم” باشیم.

بیله‌سوار مغان در ۱۶۵ کیلومتری شمال اردبیل و در همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است. گمرک و پایانه مرزی این شهرستان تنها گذرگاه فعال مرزی استان اردبیل است.