1

رتبه سوم استان اردبیل در پیشرفت نهضت ملی مسکن

نهضت ملی مسکن از طرح‌های مهم و اساسی دولت سیزدهم است که در استان اردبیل با همت و پیگیری مستمر مسئولان و متولیان امر، تامین زمین و عملیات احداث واحدهای آن با پیشرفت فیزیکی مطلوبی همراه است به طوری که این استان رتبه سوم در کشور را در این راستا احراز کرده است.

به گزارش ایرنا طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل طی ماه‌های اخیر از تحرک قابل ملاحظه ای برخوردار شده است به طوری که این استان موفق شده است رتبه سوم کشوری را در اجرای این طرح به خود اختصاص دهد.

بر اساس این گزارش در ابتدای ثبت نام متقاضیان مسکن در استان اردبیل ساخت ۶۳ هزار واحد مسکن ملی طی چهار سال در دستور کار متولیان امر قرار گرفت. یکی از عمده ترین چالشهای این طرح کمبود زمین به ویژه در اردبیل بود که با پیگیری های مستمر انجام شده نهایتا در روزهای پایانی سال گذشته ۶۴۰هکتار زمین به اجرای این طرح در اردبیل اختصاص یافت و یکی از بزرگترین موانع طرح نهضت ملی مسکن در استان اردبیل برطرف شد.

نکته قابل تامل اینکه جلسات شورای مسکن استان اردبیل به صورت منظم و مستمر برگزار می شود و در کنار آن استاندار اردبیل در فواصل زمانی کوتاه از پروژه های نهضت ملی مسکن استان بازدید کرده و برای رفع موانع و مشکلات احتمالی پیش روی این طرح دستورات لازم را صادر می کند.

در همین راستا طی هفته های اخیر سید حامد عاملی در بازدید از شهرک شهید سلیمانی به عنوان بزرگترین شهرک طرح نهضت ملی مسکن کشور در جریان پیشرفت این واحدها قرار گرفت.

طبق اظهارات استاندار اردبیل ۱۵ هزار واحد مسکونی در قالب این طرح امسال به بهره برداری خواهد رسید و در کنار آن هشت هزار واحد روستایی هم در مراحل مختلف ساخت است که این واحدها هم در سال جاری تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

بقیه واحدهای نهضت ملی مسکن در استان که با تاخیر شروع شده بود یا زمین مورد نیاز آن در اواخر سال گذشته تامین شده بود، با مقداری تاخیر در زمان، تکمیل و به بهره برداری خواهند رسید.

بر این اساس، استان اردبیل در حوزه ساخت و تامین مسکن، جزو استان‌های پیشتاز در کشور اعلام شده و در سال گذشته طبق ارزیابی‌هایی که در سطح کشور به عمل آمده،اردبیل رتبه سوم کشور را از لحاظ پیشرفت کار پروژه‌های نهضت ملی مسکن احراز کرده است.

استاندار اردبیل تاکید کرده است که امسال با سرعت کار بیشتر و فعالیت تیم‌های بیشتر در بخش‌های اسکلت، سفت کاری و نازک کاری به طور جدی و سریع پروژه‌های مسکن را در استان پیش ببریم و به تکمیل و بهره برداری برسانیم.

یکی از مهمترین چالشهای پیش روی اجرای این طرح تامین منابع مالی است. واقعیت این است که با توجه به افزایش هزینه های ساخت مسکن، برخی از متقاضیان در تامین آورده خود با مشکلات زیادی مواجه هستند از سوی دیگر سیستم بانکی هم در عمل به تعهدات خود و تامین منابع مالی این پروژه ها چالشهای خود را دارد.

 

ارتقای توان فنی و مالی پیمانکاران و چشم انداز صادرات خدمات فنی و مهندسی

در این راستا یکی دیگر از چالشهای این طرح که عمدتا پیمانکاران این طرح با آن مواجه هستند، نحوه همکاری بانکهای عامل و از سوی دیگر لزوم به روز رسانی قیمت تمام شده این واحدهاست که در مدیر کل راه و شهرسازی استان در نشست اخیر با پیمانکاران در این زمینه قول مساعد داد.

بدیهی است نباید به تقویت توان فنی پیمانکاران نگاه کوتاه مدت داشت تقویت بنیه فنی،تجهیزاتی و مالی پیمانکاران به ویژه پیمانکاران بومی استان این فضا را فراهم می سازد استان در زمینه خدمات فنی و مهندسی تقویت شده و ضمن تامین نیازهای امروز استان، نیم نگاهی هم به صادرات خدمات فنی و مهندسی از استان و ارزآوری داشته باشند.

 

طرح نهضت ملی و رونق بخشی به صنایع وابسته ساختمان

صنعت ساختمان در بردارنده حدود ۱۰۰صنعت وابسته از جمله کاشی و سرامیک، برق ساختمان، تاسیسات حرارتی و برودتی و سیستم های هوشمند ساختمان، دکوراسیون و مبلمان است و هرگونه تحرک و رونق در ساخت مسکن منجر به رونق این صنایع می شود.از همین رو رونق در طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل خواه ناخواه آثار خود را در بازار اقلام صنعت ساختمان خود را نشان می.دهد.

اگر چه در سالهای اخیر صنعتی سازی ساختمان از جمله در استان اردبیل در دستور کار قرار گرفته است با این حال صنعت ساختمان همچنان از صنایع اشتغالزا به شمار می رود و تعداد زیادی کارگر ماهر و ساده در این پروژه ها مشغول به کار می شوند.از همین رو اجرای طرح نهضت ملی مسکن علاوه بر تامین سرپناه برای شهروندان، به نوعی نقش پیشران و تحرک بخش اقتصاد استان را ایفا می کند.

از همین رو انتظار می رود تمامی متولیان و دست اندرکاران طرح نهضت ملی مسکن اهتمام جدی به تکمیل واحدهای این طرح و تحویل به موقع آن به متقاضیان داشته و فضا و فرصت را برای تقویت این صنعت در استان فراهم سازند.