1

۱۵۰۰ میلیارد ریال از مطالبات پنبه‌کاران مغان پرداخت شد

 مدیر تعاون روستایی استان اردبیل از پرداخت یک‌هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال از مطالبات حدود چهار هزار پنبه‌کاران استان خبر داد.

به گزارش  تعاون روستایی استان اردبیل، ابوالفضل دشتبانی با اعلام این خبر اظهار کرد: با تلاش‌های مسئولان ارشد استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بخشی از مطالبات چهار هزار پنبه کار شمال استان اردبیل به حساب آنان واریز شد.

مدیر تعاون روستایی استان اردبیل بیان کرد: همچنان تمام تلاش مسئولان شهرستانی، استانی و ملی در جهت تسویه کامل مطالبات پنبه‌کاران استان متمرکز شده و ادامه دارد.

بر اساس این گزارش دیماه امسال هم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از مطالبات پنبه‌کاران منطقه مغان به حساب پنبه کاران شمال استان اردبیل پرداخت شد.

پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

۹ کارخانه پنبه‌کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول در سال های گذشته کاهش یافت ولی با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان در حال افزایش است.

سطح زیر کشت محصول پنبه در منطقه مغان در سالجاری ۱۸ هزار و ۳۰۰ هکتار بود و با پایان فصل برداشت، بالغ بر ۷۰ هزار تن وش پنبه در این منطقه استحصال شد.