1

میزان بارندگی در استان اردبیل ۵۰ درصد کاهش یافت

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: میزان بارندگی در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

حمید فضائلی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تنش آبی نسبتا شدید که از چندین سال گذشته در استان اردبیل شروع شده امسال با کاهش بارندگی‌ها روند شدیدتری به خود گرفته و نگرانی‌ها برای تداوم و تشدید خشکسالی در منطقه را بیشتر کرده است.

وی افزود: در کنار کاهش ادامه‌دار بارش‌ها از چند سال پیش، کاهش شدید روان‌آب‌ها و ذخایر زیرزمینی باعث شده که در سال‌های اخیر این استان با خطر خشکسالی مواجه بوده و از این بابت خسارت قابل‌توجهی به کشاورزان وارد شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: کاهش بارندگی‌ها در استان اردبیل و تداوم خشکسالی علاوه بر بروز مشکلات بسیار برای کشاورزان، این روزها تا مرز آب آشامیدنی مردم نیز پیشروی کرده و در بسیاری از روستاها مشکل تامین آب و در برخی شهرها نیز قطعی آب و کاهش کیفیت آن قابل مشاهده است.

بیش از دو سوم مخازن سدهای استان اردبیل خالی است

وی با اشاره به کاهش حجم سدهای استان اردبیل افزود: از حجم ۴۰۲ میلیونی مخازن ۵۲ سد استان ۱۲۱ میلیون متر مکعب پر شده و بیشتر سدها با کاهش ذخیره آب نسبت به سال قبل مواجه هستند.

فضایلی بیان کرد: سد یامچی اردبیل با حجم ذخایر آبی به میزان ۸۲ میلیون متر مکعب به عنوان مهم‌ترین سد استان که تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان است در حال حاضر حدود ۲۴ میلیون مترمکعب آب دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از ابلاغ نظام‌نامه الگوی کشت محصولات کشاورزی در شبکه پایاب ارس، خداآفرین و سایر سدهای استان خبر داد و گفت: در سال آبی آینده تلاش بر این است تا از کشت‌های متفرقه و خارج از الگوی ارائه شده جلوگیری شود.

فضائلی اظهار کرد: استان اردبیل همانند سایر مناطق کشور درگیر خشکسالی شدید بوده به طوری که در منطقه پارس آباد و بیله سوار ۲ مخزن اصلی ارس و خدافرین با کمترین ذخایر آبی روبرو هستند.

آورده رود ارس به کمتر از نیم متر مکعب رسیده است

وی کاهش محسوس آورد رود ارس در نیم قرن اخیر را یادآور شد و گفت: آورده رود ارس به کمتر از نیم مترمکعب رسیده است که نشان می‌دهد کشاورزان و بهره برداران شمال استان در مصرف بهینه آب باید اهتمام جدی داشته باشند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: برای سال زراعی آینده به هیچ وجه تعهدی برای تامین آب برای کشت دوم داده نمی‌شود و کشاورزان نیز باید از کشت زودهنگام پائیزه خودداری کنند.

فضایلی از تشکیل قرارگاه آب آشامیدنی اردبیل به منظور تامین آب مطمئن و پایدار با توجه به کاهش بارندگی و تغییر اقلیم خبر داد و گفت: اولین جلسه قرارگاه مدیریت بحران آب استان با حضور جمعی از مدیران ارشد شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب با هدف تامین آب مطمئن و پایدار با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی، آورد رودخانه‌ها و کاهش آب ذخیره شده در مخازن سدها در محل تصفیه خانه اردبیل برگزار و ضمن تاکید بر اولویت تامین آب آشامیدنی مرکز از مخزن سد یامچی بر مدیریت مصرف بهینه آب تاکید شد.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.