1

۱۱ طرح آبخیزداری در استان اردبیل آماده افتتاح شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ۱۱ طرح آبخیزداری در شهرستان‌های اردبیل، گرمی، بیله سوار، نمین، نیر، سرعین، مشگین‌شهر و خلخال در هفته منابع طبیعی بهره‌برداری می‌شود.

محمود قلی‌‍زاده  در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار کرد این طرح‌ها در وسعت ۱۳ هزار متر مکعب و با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال در مناطق مختلف استان اجرا شده است.

وی اضافه کرد: در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از محل اعتبارات استانی ۲ سازه آبخیزداری با ۶ میلیارد و پنجاه میلیون ریال، از محل اعتبارات ملی ۱۶ سازه آبخیزداری با ۴۶ میلیارد ریال، ۱۰ سازه آبخیزداری با ۷۱ میلیارد ریال از محل منابع محرومیت‌زدایی و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۲۳ سازه با ۲۰اعتبار میلیارد ریالی در مناطق مختلف استان اجرا شده است.

قلی زاده ادامه داد: طرح‌های توسعه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوضه آبخیز، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مرتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرا قرار گرفته است.

وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیلاب و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین از رفع تصرف یک هزار و ۲۶۲ هکتار در قالب ۲۹۲ فقره پرونده از اراضی ملی این استان در سال جاری خبر داد و گفت: برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی این میزان از اراضی ملی از متصرفان خلع ید و به بیت‌المال باز گردانده شده است.

وی گفت: همچنین در سال‌جاری با تلاش شبانه‌روزی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان و کنترل گلوگاه‌های قاچاق فرآورده‌های جنگلی ۲ هزار و ۵۵۱ اصله الوار و بیش از ۶ هزار و ۸۳۰ کیلو گرم زغال قاچاق جنگلی کشف و ۲۱۹ باب کوره زغال هم تخریب شده است.

قلی زاده در عین حال از تخریب و تصرف اراضی ملی به میزان ۵۰ هزار و ۲۶۷ هکتار در استان خبر داد و گفت: ۱۵۰ فقره پرونده در زمینه تخریب و تصرف اراضی تشکیل و به محاکم قضایی ارسال شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع در استان افزود: سه فقره آتش سوزی به مساحت ۳.۶۲ هکتار در جنگل و ۳ دهم هکتار هم در مرتع استان اتفاق افتاده است.

.