1

تکنیک زبان بدن، چاقویی دو لبه در گفت‌وگوها و مصاحبه‌ها

زبان بدن نقش اساسی در ارتباط میان افراد و اطرافیان دارد. زبان بدن به‌طور معمول با پیام‌های کلامی ترکیب می‌شود تا ارتباط واضح و مؤثری برقرار گردد. زبان بدن یکی از مهم‌ترین عناصر ارتباطی محسوب می‌شود.

زبان بدن تکنیک‌های خاص خودش را دارد. خیلی وقت‌ها اتفاق می‌افتد که تکنیک‌های به کار گرفته شده به دلیل دست‌پاچگی، عدم درک صحیح مطلب، نداشتن ادله کافی برای جواب به سؤالات مطرح‌شده، نتیجه عکس می دهند و به‌جای بهبود برقراری ارتباط به آن آسیب وارد می کنند.

عدم دقت در رفتارها و عملکردها در مواجهه با افکار عمومی و یا قشر خاصی از جامعه ممکن است افراد را به یادگیری سطحی تکنیک‌های زبان بدن مجبور بکند. این یادگیری‌ها چون سطحی و مقطعی هستند برای فرد نمی‌توانند چاره ساز باشند.

مطالعه چند تکنیک برای حضور در یک جلسه، مصاحبه و یا گفتگو تأثیر نامطلوبی می‌تواند در برقراری ارتباط با مخاطبان داشته باشد. برخورد سطحی با مسائل به‌هیچ‌وجه فرد را در رسیدن به مقصد همراهی نخواهد کرد.

گاهی برای کسی که می‌خواهد در برابر نمایندگان افکار عمومی قرار بگیرد به کار بستن ناشیانه تعدادی از تکنیک‌ها تأثیر معکوس می گذارد. عده‌ای از متخصصان امر معتقدند که در چنین مواقعی برای‌این که کم‌تر تهدیدکننده به‌نظر برسیم بهتر است به‌صورت زاویه‌دار بنشینیم.

نشستن زاویه‌دار در مقابل نمایندگان افکار عمومی ممکن است موجب سوء تفاهم و درنهایت دلخوری و ناراحتی مخاطبان را به‌دنبال داشته باشد. اگر از این تکنیک به‌درستی و به‌موقع استفاده نشود نشان از ژست قدرت خواهد داشت که این امر نیز در نظر مخاطبان یکی از رفتارهای ناپسندی است که پیامدی چون بی‌اعتمادی می‌تواند به‌دنبال داشته باشد.

در به‌کارگیری تکنیک‌های زبان بدن باید تعصب فرهنگی را در نظر گرفت. ممکن است رفتاری در چهارچوب افکار جمعی درست و خوشایند به‌نظر برسد ولی آن‌ها در معیارهای سنجش سائرین به‌نحو دیگری مورد توجه قرار بگیرد.  احتمال دارد رفتاری که در یک فرهنگ، مؤدبانه و درست تلقی شود در فرهنگی دیگر نادرست و حتی توهین‌آمیز باشد.

نشستن در برابر افکار عمومی اگر به روشی غیر از عادت مرسوم باشد و به نوعی القا کننده قدرت، خودمحوری و غرور و تکبر باشد برای مخاطب زجرآور و همراه با تأثیر منفی در ارزیابی عملکرد گوینده خواهد بود.

صحبت از موضع قدرت و استفاده نا بجا از تکنیک‌های زبان بدن می‌تواند موقعیت اجتماعی، سیاسی و کاری افراد را متزلزل نماید، دراین‌ارتباط باید بادقت، عاقلانه و سنجیده عمل شود.