1

ایران و عربستان می‌توانند در تنظیم مبادلات نفتی همکاری کنند

 کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی گفت: ایران و عربستان با توجه به جایگاه مهمی که در اوپک دارند می‌توانند در تنظیم قیمت نفت، خرید و فروش و مبادلات نفتی همکاری‌های خوبی به‌خصوص در کنار روسیه به عنوان اوپک پلاس داشته باشند.

محسن پاک‌آیین در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا درباره توافق ایران و عربستان اظهار کرد: توافق ایران و عربستان برای برقراری دوباره روابط رسمی در موقعیت بسیار خوب و در زمان مناسبی انجام شد.

وی افزود: درست در زمانی که کشورهای عربی به‌دنبال عادی‌سازی روابط با سوریه هستند و هیات‌های پارلمانی کشورهای عرب به سوریه سفر می‌کنند و بعد از مدت‌ها خصومت با سوریه، ریاست جمهوری بشار اسد را می‌پذیرند که این اتفاق تقویت کننده جایگاه محور مقاومت است.

کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی عنوان کرد: این توافق در زمانی انجام می‌شود که رژیم صهیونیستی روزهای بسیار بدی را می‌گذراند و این رژیم با مشکلات جدی در داخل سرزمین‌های اشغالی مواجه است و در عین حال در محاصره محور مقاومت از سوی حزب‌الله، فلسطین و سوریه هم قرار دارد.

روابط رسمی ایران و عربستان به تقویت محور مقاومت کمک می‌کند

پاک‌آیین تصریح کرد: روابط رسمی ایران و عربستان می‌تواند به ثبات بیشتر سوریه و به تضعیف رژیم صهیونیستی و تقویت محور مقاومت و نزدیک شدن به آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف کمک کند.

وی اضافه کرد: اگر بیشتر بررسی کنیم درمی‌یابیم که در این مقطع عراق هم در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد کشور باثباتی که ریاست جمهوری در این کشور مستقر شده و دولت هم کار می‌کند. آمریکایی‌ها تحت فشار هستند که از عراق خارج شوند و نیروهای حشدالشعبی در مقابل داعش صف‌آرایی کرده‌اند و اجازه تحرک به این گروه تروریستی را نمی‌دهند.

سفیر پیشین ایران در زامبیا با اشاره به موضوع یمن اظهار کرد: یمن به دلیل اتحادی که میان گروه‌های مبارز رخ داده و همچنین حمایت‌های مردم و دستیابی به تسلیحات مدرن در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند دست بالایی را در میدان و مذاکره با عربستان داشته باشد.

پاک‌آیین ادامه داد: همه شرایطی که ما در آن به توافق با عربستان دست پیدا کنیم به‌طور کامل به نفع جمهوری اسلامی بود و ایران از جایگاه بالا وارد این مساله شد.

آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است

وی افزود: اتفاقی که در چین رخ داد موجب تضعیف موقعیت آمریکا در منطقه ‌شد و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خودشان اعتراف می‌کنند و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است.

سفیر پیشین ایران در تایلند خاطرنشان کرد: عربستان سعودی که زمانی متحد آمریکا و گاو شیرده ترامپ لقب گرفته بود امروز دست دوستی به طرف ایران می‌دهد ضمن اینکه این اتفاق در چین می‌افتد چینی که رقیب جدی آمریکا در جهان است.

تمایل عربستان به روسیه در جنگ اوکراین

پاک‌آیین یادآور شد: در ارتباط با جنگ اوکراین هم عربستان تمایل به منطقه و روسیه دارد و در ائتلاف آمریکا و ناتو علیه روسیه قرار نگرفت. این موقعیت به معنی تضعیف نفوذ آمریکا در شرق و غرب آسیا است که از این جهت هم موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در ارتباط با روابط دوجانبه، جمهوری اسلامی ایران و عربستان دو کشور مهم در جهان اسلام هستند و در صورتی که بتوانند اختلافات خود را کاهش بدهند و بر اشتراکات موجود دست بزنند می‌توانند می‌توانند به تقویت وحدت اسلامی و اتحاد اسلامی کمک کنند و در مقابل اسلام‌هراسی در جهان و دشمنان اسلام بایستند از این نظر این نکته، نکته مثبتی است.

عربستان به عنوان خادم‌الحرمین جایگاه خوبی در ارتباط با مسئله حج دارد

پاک‌آیین بیان کرد:‌ عربستان سعودی به عنوان خادم‌الحرمین جایگاه خوبی در ارتباط با مسئله حج و به دلیل وجود حرمین شریفین در این کشور دارد. ارتباطات ایران و عربستان در حوزه حج و اعزام حجاج، تامین امنیت آنها، افزایش سهمیه می‌تواند به‌دنبال مذاکرات دیپلماتیک طرفین محقق شود.

وی گفت: هر دو کشور ایران و عربستان درگیر مسئله یمن هستند. عربستان که به این کشور تجاوز کرده و علاقه‌مند است که بعد از جنگ طولانی نزدیک به ۸ ساله، آبرومند از جنگ یمن خارج شود ایران هم روابط خوبی با انصارالله و مردم یمن و مجاهدین یمن دارد.

سفیر پیشین ایران در ازبکستان و جمهوری آذربایجان در ارتباط با جنگ یمن ادامه داد: ایران و عربستان می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند برای اینکه این تجاوز خاتمه پیدا کند و این و جنگ به نفع مردم یمن تمام شود و دخالت خارجی در این کشور پایان یابد.

پاک‌آیین افزود: در ارتباط با بحث نفت و اوپک، ایران و عربستان با توجه به جایگاه مهمی که در اوپک دارند می‌توانند در تنظیم قیمت نفت و خرید و فروش و مبادلات نفتی همکاری‌های خوبی به‌خصوص در کنار روسیه به عنوان اوپک پلاس داشته باشند.ایران و عربستان می‌توانند به نفع کشورهای صادرکننده نفت قیمت را تنظیم و کنترل کنند. همکاری تهران و ریاض برای تامین امنیت منطقه در خلیج‌فارس بسیار موثر خواهد بود.امیدواریم عربستان با توجه به شرایط خاصی که امروز در سرزمین‌های اشغالی حاکم است روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف کند و از دیگر کشورهای اسلامی هم بخواهد که این اقدام را انجام ندهند و بتواند در کنار ایران به عنوان یک دوست در نظم نوین جهان درآینده سهیم باشد.

به گزارش ایرنا به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران – ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران – ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه اعلام شد.