1

صرفه‌جویی ۱۲ درصدی آب آشامیدنی در اردبیل هدف‌گذاری شد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: با توجه به کاهش چشمگیر بارندگی در استان و آورد رودخانه‌ها، اصلی ترین راهکار عبور از وضعیت بحرانی و تنش آبی در تابستان سال آینده صرفه جویی ۱۲ درصدی در مصرف آب آشامیدنی از سوی مردم است.

علی حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت بحرانی آب آشامیدنی در اردبیل و کاهش تراز سد یامچی به عنوان مهمترین منبع تامین آب مرکز استان بیان کرد: میزان مصرف آب آشامیدنی در شهر اردبیل به صورت ماهانه حدود سه میلیون متر مکعب رسیده است که با صرفه جویی ۱۲ درصدی هر خانوار می‌توان شرایط موجود و تابستان بحرانی سال آینده را مدیریت کرد.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش محسوس میزان بارندگی‌ها نسبت به سال قبل و بلند مدت در حوضه آبریز رودخانه ارس گفت: با توجه به کاهش چشمگیر آورد رودخانه‌ها، سال آینده شرایط سخت و پیچیده ای را به دلیل نبود بارندگی تجربه خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با تاکید بر اینکه تامین آب آشامیدنی مردم اولویت اول مدیریت منابع آب ایران است، گفت: پیگری و پایش عدم کشت خارج از الگوی کشت، جلوگیری از کاشت محصولات با نیاز آبی بالا و اصلاح الگوی مصرف جهت گذر از این وضعیت بحرانی به جدیت پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: وضعیت آب آشامیدنی در شهر اردبیل در حالت بحرانی قرار دارد و برای مدیریت شرایط نیاز به همکاری بیش از پیش مردم در مصرف بهینه آب هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: حجم بارش‌های سال آبی گذشته ۱۳۵ میلی متر بود که این رقم در سال جاری به ۷۹میلیمتر کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش ۲۲ درصدی آورد رودخانه‌های منتهی به سدهای استان افزود: مجموع حجم آب ذخیره شده در مخازن سدهای استان در حال حاضر ۱۲۲ میلیون متر مکعب از ۴۰۰ میلیون متر مکعب است.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک آب مورد نیاز مردم استان اردبیل را تامین می‌کنند.