1

۲۰۲ پروانه بهره‌برداری واحدهای تولیدی در اردبیل صادر شد

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل گفت: ۲۰۲ پروانه بهره‌برداری واحدهای تولیدی و صنعتی با ۵۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و اشتغال‌زایی سه هزار و ۴۰۰ نفر در استان طی سال جاری صادر شد.

رامین صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یک هزار و ۵۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل وجود دارد که ۹۱ درصد آنها فعال و کمتر از ۱۰درصد راکد است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل افزود: ۱۰۱ طرح تولیدی راکد و غیرفعال در این استان شناسایی شده است که ۶۸ مورد آن قابل احیا است.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه سازمان صمت استان اردبیل برای فعال سازی واحدهای راکد استان گفت: واحدهای تولیدی راکد قابل احیا پس از بررسی‌های کارشناسی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل کل اشتغال بخش صنعت استان اردبیل را ۲۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در بخش صنعت استان در مجموع ۷۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار سرمایه‌گذاری شده است.

صادقی همچنین گفت: از اول سال جاری تاکنون جواز تاسیس ۵۱۱ طرح تولیدی و صنعتی با اشتغال‌زایی ۲۱ هزار نفر صادر شده که ۱۹۲ مورد آن در سال ۱۴۰۲ و ۳۱۹ مورد دیگر هم در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی استان اظهار کرد: امسال از محل تبصره ۱۸ سه هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی با هدف رونق تولید و اشتغال پرداخت شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: میزان تسهیلات مصوب برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان از سوی بانک‌های عامل سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بوده که ۸۰ درصد آن پرداخت شده و ۲۰ درصد دیگر هم به زودی پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی راکد با ارائه تسهیلات کم‌بهره در اولویت راه‌اندازی هستند، اظهار کرد: یکی از اهداف جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، راه‌اندازی طرح‌های جدید و در کنار آن احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد و رفع مشکلات و موانع موجود بر سر راه آنهاست و محقق شدن این هدف مستلزم همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان است.

وی در ادامه رفع موانع تولید، حفظ و ایجاد اشتغال جدید و پایدار را تضمین‌کننده توسعه اقتصادی عنوان کرد و افزود: با توجه به اولویت‌گذاری دولت درباره رونق تولید و ایجاد اشتغال، سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان با تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی مشکلات و موانع قانونی موجود را بررسی و درصدد مرتفع کردن این مشکلات است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل همچنین از افزایش ساخت محصولات صنعتی در استان اردبیل با هدف جلوگیری از واردات و خروج ارز خبر داد و گفت: در این راستا چندین محصول در حوزه صنایع الکترونیک در اردبیل تولید می‌شود که این استان را به قطب صنایع الکترونیک تبدیل می‌کند.

صادقی با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید در حوزه صنعت باعث افزایش اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره تولید ۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان از جمله در حوزه نساجی، مصنوعات چوبی مانند ام دی اف و پارکت، محصولات فلزی و کامیون سازی، اتوبوس و مینی بوس سازی انجام شده و تلاش می‌شود در آینده نزدیک فرایند تکمیل زنجیره تولید آنها به پایان برسد.