1

۵۶ پایگاه فوریت‌های پزشکی استان اردبیل در تعطیلات نوروزی فعال است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی استان اردبیل از فعالیت اورژانس ۱۱۵ با ۵۶ پایگاه، ۱۰۰ آمبولانس، یک بالگرد، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و چهار دستگاه موتورلانس در طرح سلامت نوروزی در این استان خبر داد.

دکتر علی محمدیان اردی اظهار کرد: داروخانه‌های شبانه‌روزی و داروخانه‌های خاص در تعطیلات نوروزی فعال خواهند بود و داروخانه‌های روزانه که در کنار درمانگاه‌ها مستقر هستند ، نیز می‌توانند فعال باشند.

وی با اشاره به سفرهای نوروزی، خواستار رعایت مسائل ایمنی در رانندگی، اشغال نکردن غیرضروری شماره ۱۱۵ اورژانس و رعایت توصیه‌های بهداشتی بدلیل افزایش محسوس کرونا و توجه به موازین بهداشتی در آبگرم‌ها و غذاخوری‌ها شد.

او گفت: طرح سلامت نوروزی در حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان، اورژانس و دارو اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: از اول اسفندماه تاکنون در حوزه بهداشت بازدیدهای مختلف بهداشتی در استان انجام و ۴۲ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته کشف و معدوم شده است.

محمدیان در تشریح کمبودهای حوزه سلامت و اقدامات دانشگاه برای جبران آنها اظهار کرد: در این استان حدود ۲ هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی وجود دارد که پایین‌تر از حد استاندارد که سه هزار و ۷۰۰ تخت است می‌باشد و امسال ۱۷۰ تخت به تخت‌های درمانی استان افزوده شد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت و نیاز به تخصص‌های جدید، نیاز به افزایش تخت‌های بیمارستانی همچنان وجود دارد و امیدواریم با احداث ۲ بیمارستان یک‌هزار تختخوابی و نجف‌زاده اردبیل این نیاز تاحدودی برطرف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی اردبیل افزود: بیمارستان یک‌هزار تختخوابی سه سال قبل کلنگ‌زنی شد ولی بدلیل مشکل منابع مالی متوقف مانده بود که با تامین مالی آن از طریق تهاتر نفتی، چند هفته قبل شاهد عملیات اجرایی فاز اول این بیمارستان بودیم.

محمدیان با اشاره به پروژه‌های مهم درمانی افتتاح شده در سال ۱۴۰۱ گفت: افتتاح اولین مرکز ناباروری در پارس‌آباد و راه‌اندازی دومین دستگاه آنژیوگرافی پیشرفته و دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان امام ( ره) اردبیل از مهم‌ترین این پروژه‌ها است و دستگاه طب هسته‌ای دولتی به‌زودی و بعد از احداث ساختمان راه‌اندازی خواهد شد.

وی از خرید سه دستگاه ام آر آی خبر داد و بیان کرد: جهت کاهش نوبت‌دهی طولانی و کاهش مراجعان از شهرستان‌ها سه دستگاه ام آر آی خریداری شده که پس از احداث و تجهیز ساختمان، شاهد راه‌اندازی این دستگاه‌ها در شهرستان‌های پارس‌آباد، مشگین‌شهر و بیمارستان فاطمی اردبیل در سال آینده خواهیم بود.

او راه‌اندازی نسخ الکترونیکی، طرح دارویاری و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان را از دیگر برنامه‌ها و شاخص‌های دانشگاه در سال ۱۴۰۱ ذکر کرد و افزود: در سال‌های گذشته اردبیل در شاخص مرگ و میر نوزادان دارای رتبه مطلوبی نبود ولی در سایه تلاش‌های کارکنان دانشگاه و راه‌اندازی بخش‌های ویژه نوزادان در پارس‌آباد شاهد افزایش شاخص مرگ و میر نوزادان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی اردبیل، خرید سه دستگاه آمبولانس از طریق موسسات خیریه، بازسازی ۱۲ آمبولانس و توزیع آن در شهرستان‌ها، ساخت مسکن پزشکان متخصص در شهرستان‌ها، ایجاد مراکز کلینیکی و پاراکلینیکی در شهرستان‌ها و جذب نیروهای تخصصی و فوق تخصصی را از دیگر برنامه‌های دانشگاه در حوزه درمان عنوان کرد و گفت: ۴۵ نیروی تخصصی و فوق تخصصی در سال ۱۴۰۱ در دانشگاه جذب شدند و در برخی مراکز در نیروی پزشک عمومی مشکل داشتیم که امیدواریم در سال آینده رفع شود.