1

چند نکته از ورزش؛ سال‌به‌سال دریغ از پارسال

گنج

چند شبی بود که در خواب، جگر و دل می‌دیدم. همه‌اش به‌دنبال آن بودم که تعبیر این خواب چیست. چون معتقد بودم که جوینده یابنده است، گشتم و در نهایت به مصرعی از سنایی برخوردم: “جگر و دل به خواب گنج بود”، یعنی هر که در خواب دل و جگر ببیند تعبیرش پیدا کردن گنج است.

برای گنجی که باید به آن برسم خیلی فکر کرده و بالاخره گنجی را که باید صاحب‌اش بشوم پیدا کردم. مگر قرار نیست از فصل آینده یک تیم دسته اولی با نام اردبیل بازی بکند و مگر رئیس هیئت فوتبال استان قول نداده که امتیاز لیگ دسته دو را به رایگان به فوتبال اردبیل هدیه بدهد و مگر شهردار اردبیل و شورای شهر برای تیم‌داری در دسته دوم اعلام آمادگی نکرده‌اند؟ تحقق این وعده‌ها برای دوستداران و علاقه‌مندان فوتبال اردبیل حکم گنج را دارند. امیدوارم که از این قبیل خواب‌ها زیاد ببینم و تا تحقق این قول‌ها همچنان تخم امیدواری در دل‌های علاقه‌مندان کاشته بشود.

باید دعا بکنیم که همه این وعده‌ها در سال جدید عملی شوند. حضور اردبیل در سطوح بالای لیگ موتور محرکه برای حرکت‌های روبه جلو و برخورداری از ایام پر از شور و نشاط برای فوتبال و فوتبالی‌های استان است. با این وعده‌ها از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که سال ۱۴۰۲ برای اردبیل و اردبیلی‌ها یک‌سال فوتبالی خواهد بود. ان‌شاءالله.

جنگ با نهنگ

ضرب‌المثلی است که می‌گوید جنگ با نهنگ کردن و در دریا ماندن. به‌عبارت‌دیگر در کشتی نشستن و با ناخدا جنگیدن. این ضرب‌المثل فعالان فضای مجازی را می‌تواند به سمتی سوق بدهد که یک لیست از کسانی که این روزها مسئولین استانی، کشوری و مدیران دوایر را از دم تیغ می‌گذرانند تهیه کرده و مشاهده بکنند که چند نفر از آن‌ها در کشتی نشسته‌گان مدام در حال جنگ و نبرد با ناخدا هستند.

البته کسی نمی‌تواند به ساحت نقد و انتقاد و بیان واقعیت‌های جامعه خدشه وارد نماید ولی کسانی که در بدنه دستگاه‌های اجرایی مشغول به کار هستند رعایت حرمت اعضای درون خانواده را آیا نباید مورد توجه قرار بدهند؟

در دنیای ورزش هم از این نمونه‌ها بسیار می‌توان مشاهده کرد. رئیس هیئتی که به‌هیچ‌عنوان راضی به دل کندن از میز ریاست و مسئولیت نبوده و دو دستی آن را چسبیده و از نزدیک شدن دیگران به آن حوزه شدیداً ممانعت نموده تا می‌تواند بر علیه ورزش و مدیر مربوطه سخن سر می‌دهد. وقتی برای به دست گرفتن امور یک هیئت ورزشی اعلام آمادگی می‌شود یعنی پذیرفتن مقررات و قوانین حاکم بر مجموعه ورزش و متعهد شدن به اجرای کامل آن‌ها.

وقتی رئیس یک هیئت، حمله به مجموعه مدیریتی ورزش را در دستور کار قرار بدهد ضرر و زیان این حرکت فقط متوجه ورزش و رشته‌های ورزشی می‌گردد.

امیدواریم در سال ۱۴۰۲ سوءتفاهم‌های کوچک و ناچیز موجود بین برخی از هیئت‌ها و مجموعه مدیریتی ورزش استان به حداقل‌ها کاهش پیدا بکند. اگر برای ورزش فکر کنیم و اگر برای خدمت به آن کمر همت ببندیم اختلاف‌سلیقه‌ها نباید مانعی برای همدلی و تلاش همه‌جانبه شود.

تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز

تا زمانی‌که امکانات لازم در اختیار نباشد، انتظار قهرمانی، کسب افتخارهای متعدد و قرار گرفتن در ردیف استان‌های مدال‌آور کاری سخت و نشدنی است.

ممکن است تک ستاره‌ها در صحنه‌های مختلف بدرخشند و در جایگاه مطلوبی قرار بگیرند ولی استمرار موفقیت‌ها و برخورداری از سرمایه انسانی قابل‌اعتماد نیاز به برنامه‌ریزی اصولی و بهره بردن از امکانات و زیر ساخت‌ها دارد. مناطقی را که زیرساخت مناسب داشته ولی در به دست آوردن افتخارات ناموفق عمل می‌کنند باید آسیب‌شناسی بکنند تا به علل ناکامی‌ها پی ببرند.

هیچ کاری بدون اسباب و وسیله پیشرفت نمی‌کند و به پایان و نتیجه نمی‌رسد. ورزش برای دستیابی به هدف و ایجاد شور و نشاط در جامعه به امکانات استاندارد نیاز دارد چرا که از قدیم گفته‌اند: “جنگ را شمشیر می‌کند و معامله را پول”.

جو فروشان گندم نما

ورزش ما از جو فروشان گندم نما آسیب‌های زیادی دیده است. افرادی به دروغ در لباس عاشقان ورزش ظاهر می‌شوند و وقتی موقعیت‌شان را محکم کردند با بهره‌برداری‌های غیراخلاقی و غیرقانونی، اعتماد مردم به جامعه ورزش را خدشه‌دار می‌کنند. آن‌ها با تظاهر و دورویی در مقام فریب افکار عمومی برمی‌آیند و با ظاهرسازی تا می‌توانند به نفع خود، همراهان و رفقا اقدام کرده و فضای مطلوب و زیبای ورزش را با صفات مذموم و ناپسند آلوده می‌کنند.

سعدی علیه‌الرحمه در مورد این قبیل افراد می‌گوید:

زهی جو فروشان گندم نمای

جهان گرد و سالوس و خرمن گدای

همیشه باید دعا بکنیم که خداوند ما را از شّر ریاکاران و ظاهرسازان و نان به‌روز خور‌ها محافظت فرماید. ان‌شاءالله ورزش ما در سال جدید از بوقلمون صفت‌های متخصص در رنگ عوض کردن‌ها در امان بماند.

نظامی گنجوی چه زیبا و با ظرافت از جو فروشان گندم نما تعریف می‌کند:

تو آن گندم نمای جو فروشی

که در گندم جو پوشیده پوشی

دریغ از پارسال

با شرایط حاکم بر ورزش، برخی از رشته‌های پرطرف‌دار در سال‌های اخیر نتایج نامطلوبی کسب کرده‌اند. تکرار ناکامی و عدم بهبود اوضاع، رسیدن به آرزوهای ورزشی را هر سال دشوار و دشوارتر می‌کند روی این است وقتی سالی را پشت سرم می‌گذاریم و دوره جدیدی را آغاز کرده و با واقعیت‌های موجود عرصه ورزش مواجه می‌شویم ناخودآگاه می‌گوییم: “سال‌به‌سال دریغ از پارسال”

امیدواریم در سال جدید در ورزش ما آن‌چنان تحول مثبت و تأثیرگذاری روی بدهد که سال آینده نیازی به استفاده از این ضرب‌المثل نداشته باشیم. همچنان آرزو می‌کنیم که فوتبال اردبیل در یک مسیر اصولی و صحیح و به‌دور از احساسات و برنامه‌ریزی‌های غلط در سطوح لیگ دارای نماینده باشد تا بدین وسیله حداقل برای فوتبال پرونده دریغ از پارسال بسته شود.

تاوانی که کاشی می‌دهد

می‌گویند “سر قمی را می‌شکند، تاوانش را کاشی می‌دهد”. برخی‌ها که در ورزش صاحب‌نظر هستند و عمری را در آن گذرانده و مویی را سفید کرده‌اند ممکن است با کم محبتی تازه به دوران رسیده‌های جویای نام مواجه شوند. از خداوند بزرگ بخواهیم که جامعه ورزش ما را در سال جدید از ضرر و زیان منفعت طلبان و عاملان نفاق و چنددستگی محافظت فرماید. آمین یا رب العالمین.