1

۱۱ مرکز جمع‌آوری ماهی قرمز و سبزه نوروزی در اردبیل دایر شد

شهردار اردبیل گفت: ماهی قرمز و سبزه نوروزی اردبیلی‌ها در ۱۱ مکان مختلف این شهر جمع‌آوری می‌شود.

محمود صفری  افزود: همزمان با روز طبیعت، شهرداری اردبیل با همکاری اداره کل محیط زیست استان ۱۱ مراکز جمع‌آوری ماهیان قرمز و سبزه‌های سفره هفت سین در نقاط مختلف این شهر دایر کرده است.

وی خواستار همکاری شهروندان و مردم در این زمینه شد و اظهار کرد: مردم ماهیان قرمز را در استخرها یا حوضچه‌هایی که شهرداری‌ اردبیل در مبادی ورودی و خروجی شهر و پارک‌ها ایجاد کرده است ، رهاسازی کنند.

صفری افزود: برای جلوگیری از تخریب اکوسیستم‌های آبی استان و پیشگیری از شیوع بیماری بین جمعیت آبزیان مردم باید از رهاسازی ماهی ‌های قرمز در رودخانه‌ها و تالاب‌های استان خودداری کنند.

شهردار اردبیل اضافه کرد: در صورت ورود ماهیان قرمز به منابع آبی، آنها از طریق تغذیه تخم‌ ماهی‌های دیگر، تبدیل به گونه مهاجم شده و علاوه بر تشدید رقابت‌های تغذیه‌ای با ماهی‌های بومی باعث انتقال بیماری‌ها، کاهش کیفیت آب و تخریب زیستگاه‌ها و محیط‌های آبی طبیعی می‌شود.

صفری اضافه کرد:رهاسازی ماهی قرمز نوروزی در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، دریاچه‌ها، سدها و مخازن و منابع آبی خطرناک و بحران‌آفرین است و باید با فرهنگ‌سازی و آگاهی‌دهی، حساسیت شهروندان را به این تهدید خطرناک افزایش یابد تا شهروندان از رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت و منابع آبی منطقه خودداری کنند.

وی همچنین گفت: سبزه‌های نوروزی اردبیلی‌ها در ۱۱ مخزن جانمایی شده در مناطق مختلف جمع‌آوری و در اختیار دامداری‌ها قرار می‌گیرد.

شهردار اردبیل افزود: این مخازن در بوستان‌ها و مبادی ورودی و خروجی شهر قرار داده شده است و از مردم انتظار می‌رود سبزه‌های نوروزی را در این مخازن قرار دهند و از رهاسازی آن در نهرها و یا در طبیعت به جد خودداری کنند.

صفری اظهار کرد: سبزه‌های نوروز مانند کشت هیدروپونیک سبز شده‌اند و به عنوان مواد غذایی در اختیار دامداران قرار می‌گیرد و از مردم انتظار می‌رود در اجرای این طرح همکاری داشته باشند.

وی بیان کرد: رها کردن سبزه عید در طبیعت، رودها و جوی‌های آب علاوه بر تخریب طبیعت و فضای سبز، باعث نازیبا شدن چهره بهاری بوستان‌ها و مناطق خارج از شهر می‌شود.