1

کاهش ۳۵ درصدی بارش‌ها در اردبیل

 مدیرکل هواشناسی استان اردبیل از کاهش ۳۵ درصدی بارش‌های استان اردبیل در مقایسه با دوره متوسط بلند مدت خبر داد و گفت: شمال استان با ۵۶ درصد کاهش بارندگی عملا دچار پدیده خشکسالی شده است.

سیاوش محمدی اظهار کرد: سامانه بارشی که در یکی ۲ روز اخیر در مناطق غربی و جنوبی کشور فعال شده است در استان اردبیل فعال نیست و پدیده غالب در استان از دیروز به صورت وزش نسبتا شدید تا شدید باد بده که این شرایط تا ظهر فردا در استان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: سامانه بارشی اخیر تا حدودی جنوب استان را تحت تاثیر قرار داده است که تا صبح امروز پنجشنبه ۱۸ میلیمتر بارندگی در شهرهای جنوبی استان گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: در شهر نیر حدود سه تا چهار میلیمتر و در سایر مناطق مرکزی حدود ۲ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

محمدی افزود: میزان بارش‌ها در جنوب استان تقریبا با دوره بلند مدت برابری می‌کند اما در مرکز و شمال استان با کاهش بارش‌ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به خشکسالی در شمال استان اظهار کرد: میزان بارش‌های استان نسبت به دوره متوسط بلند مدت ۳۵ درصد کاهش داشته است که این میزان در شمال استان ۵۶ درصد بوده است که حاکی از بروز خشکسالی شدید در این منطقه است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در خصوص پیش‌بینی بارش‌های استان در فصل بهار هم گفت: با نگاه خوشبینانه بارش‌ها در فصل بهار نرمال پیش‌بینی شده است ، در عین حال نباید فراموش کرد که میزان صحت این پیش‌بینی‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

محمدی افزود: از مجموع ۳۲۵ میلیمتر بارش‌های سالانه استان معمولا۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیمتر معادل ۳۵ درصد در فصل بهار رخ می‌دهد.