1

واکسیناسیون رایگان ۵۰۰ هزار راس دام استان اردبیل علیه بیماری بروسلوز

 مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از واکسیناسیون رایگان ۴۹۵ هزار و ۳۱۷ راس دام سنگین و سبک و انجام ۳۰ هزار و ۴۱۹ مورد آزمایش از طریق خون‌گیری و تست با هدف پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز در استان خبر داد.

دکتر بهلول تکلوی  با اعلام این خبر اظهار کرد: سال گذشته در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های مختلف دامی بالغ بر ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام علیه بیماری‌های مختلف دامی واکسینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دامپزشکی در پیشگیری و کنترل بیماری بروسلوز بر ۲ اصل واکسیناسیون و نیز تست، شناسایی و کشتار دام های آلوده استوار است از شناسایی، تست و کشتار ۹۸ راس دام سنگین و سبک آلوده به این بیماری و خروج آن از چرخه مصرف انسانی در همین مدت خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه قطع حلقه انتقال این بیماری به انسان در گرو سلامت دام و رعایت موازین بهداشتی است، به شهروندان توصیه کرد فرآورده‌های لبنی مورد نیاز خود را به صورت پاستوریزه و بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کرده و در صورت خرید شیر فله‌ای به هر دلیل حتما آن‌را پس از جوشاندن مصرف کنند.

وی در عین حال به دامداران، دامپروران و روستاییان استان توصیه کرد حتما با عوامل دامپزشکی در واکسیناسیون دام‌های خود همکاری کنند چرا که عدم همکاری چند نفر از اهالی روستا و عدم واکسیناسیون بخشی از جمعیت دامی می‌تواند خطری بالقوه و تهدیدی برای سایر دام‌های منطقه باشد.