1

اجرای قانون؛ ضامن پیشرفت فوتبال استان

فوتبال اردبیل دارای ظرفیت بسیار ممتازی است. اگر نگاهی اجمالی به تاریخ این رشته پرطرفدار در سال‌های نه‌چندان دور انداخته شود بزرگی، لیاقت و استحقاق فوتبال منطقه‌ به اثبات می‌رسد.

کارنامه فوتبال اردبیل بعد از استان شدن منطقه، نشان‌دهنده موفقیت‌ها و سربلندی‌هاست.این درخشش‌ها و مطرح شدن ها اتفاقی بدست نمی‌آید. گذشته فوتبال اردبیل نشان‌دهنده آن است که اگر مسئولین این رشته با تمرکز مطلوب‌تر، رتق‌وفتق امور را پیگیری بکنند، رعایت عدالت را در همه موارد سر لوحه اقدامات قرار بدهند، از شجاعت لازم در برخورد با ناهنجاری‌ها برخوردار باشند، اهل بده بستان‌های پشت پرده نباشند، فوتبال را وسیله‌ای برای رسیدن به برخی از اهداف سیاسی قرار ندهند و در یک کلام، همه فعالین عرصه فوتبال را به یک چشم ببینند به دست آوردن موفقیت‌های گذشته، هم دور از دسترس نیست و هم می‌توان آینده بهتری فراروی فوتبال تصور کرد.

تنش‌های چالش‌برانگیز برای فوتبال و روزهای پیش‌روی آن خطرآفرین است. بی‌توجهی به این تنش‌ها و متوجه شدن حمایت‌ها بر روی عده‌ای خاص، یکپارچگی و انسجام این رشته را به‌هم می‌زند و اتحاد و همدلی فضای آن را از بین می‌برد. کسانی که علی‌رغم آگاهی و علم بر تحمیل هزینه غیر قابل جبران بر فوتبال بر ادامه‌ی روش‌های قبلی اصرار کرده و دلسردی جمعی را موجب می‌شوند بزرگ‌ترین موانع در مسیر پیشرفت این رشته را ایجاد می‌کنند.

اقدامات جانبدارانه از یک فرد و یا مجموعه، زمینه را برای تکرار رفتارهای سؤال برانگیز و تداوم آن بیشتر فراهم می‌کند. از طرف دیگر چشم بستن بر برخی اقدامات غیرقانونی افراد نظر کرده، سر‌خوردگی دیگر زحمتکشان را فراهم می‌کند و در این راه برای جوابگویی به هر شبهه‌ای وسیله‌ای بهتر و بالاتر از قانون نبوده و نخواهد بود. وقتی مقررات، آیین‌نامه‌ها و اساسنامه‌ها به‌درستی اجرا بشوند و از تفسیر ماده‌ها و تبصره‌ها بر له یا علیه عده‌ای خودداری گردد اتحاد و همبستگی ثمره‌ی چنین اقدامات قابل‌قبول و مورد پسند خواهد بود.

هر هیئت ورزشی که قصدش خدمت بی‌منت و عدالت‌محوری و رساندن حق به حق‌دار باشد به پایگاهی برای اعتماد عمومی جامعه ورزش تبدیل می‌شود. در چنین فرایندی ورزشکاران تحت پوشش نهایت حمایت از مسئولین را به عمل می‌آورند و به آن‌ها برای ادامه خدمت هرچه بیشتر، انگیزه می‌بخشند.

در جریان انجام وظیفه اگر حاشیه‌ها بر متن غلبه بکنند و اراده‌ها بر اجرای عدالت متمرکز نشوند خواه‌ناخواه آن‌چه آسیب می‌بیند جز فوتبال و رشته‌های ورزشی چیز دیگری نخواهد بود.

همه کسانی که مسئولیت پذیرفته و گوشه‌ای از اداره امور را برعهده دارند وظیفه‌ای جز حراست از قانون و مواظبت از آن را ندارند. در فوتبال، قوانین روشن و آشکار است و نیاز به تفسیر و تعبیر ندارد. استفاده از بازیکن غیرمجاز و یا حضور بازیکن فوتسال در رقابت‌های فوتبال، مقررات خاص خودش را دارد. تلاش برای وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها چیزی جز کم محبتی به جمعی و حمایت همه‌جانبه از عده‌ای دیگر نمی‌تواند باشد.

بپذیریم که امیدواری برای بهتر شدن حال‌وروز فوتبال ما موقعی افزایش پیدا می‌کند که در آن، رعایت قانون و اجرای عدالت و حاکمیت بی‌طرفی حرف اول و آخر را بزند.