1

سطح آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل سالیانه ۲۷ سانتی متر افت می‌کند

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سطح آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل سالیانه ۲۷ سانتی متر افت کرده و این دشت به‌دلیل اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی با خطر فرونشست مواجه شده است.

به گزارش ایرنا ، داور بستام در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: به‌رغم انجام اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی مجاز، نصب و بکارگیری کنتورهای هوشمند آب و برق ، اطلاع‌رسانی وسیع بین مشترکان آب زیرزمینی و حذف قسمتی از آب آشامیدنی از منابع آب زیرزمینی و تامین آن از سد یامچی هنوز شاهد تداوم افت سطح سفره‌های زیر زمینی استان هستیم.

وی افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی را یکی از چالش‌های اساسی بخش آب استان در سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت: بروز خشکسالی‌های بیش از یک دهه اخیر، برداشت بی‌رویه و بیش از مفاد پروانه از آبخوان، توسعه اراضی پایاب چاه‌ها توسط کشاورزان و همچنین کشت محصولات پر آب بر در سطح دشت اردبیل از اصلی‌ترین عوامل چالش‌های اساسی بخش آب استان است.

بستام افزود: کاهش آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات، تغییر محل و کف‌شکنی چاه‌ها و در نتیجه تحمیل هزینه‌های گزاف در این خصوص به صاحبان چاه‌ها، افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آنها، محدودیت در مصارف کشاورزی و صنعت و شرب، افزایش سرسام آور هزینه‌های تامین انرژی مثل برق و سوخت، عوارض منفی ناشی از فرونشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخزن طبیعی از تبعات این پدیده است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در حال حاضر ذخایر و منابع آبی در سفره‌های زیرزمینی استان به‌ویژه در دشت اردبیل رو به بحران است و این دشت جزو دشت‌های ممنوعه بوده و اگر به همین منوال پیش برود در آینده جزو دشت‌های ممنوعه بحرانی شده و شاهد میرایی آبخوان خواهیم بود.

وی کم‌توجهی و عدم رعایت مصرف بهینه از سوی بهره‌برداران را از عوامل افت تراز آب‌های زیرزمینی ذکر کرد و گفت: مجموع کسری مخزن دشت اردبیل از سال آماری ۱۳۵۰ تا سال آماری ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب می‌باشد که معادل ۱۰ برابر حجم پر سد یامچی اردبیل است.

بستام تصریح کرد: برای نجات آبخوان دشت اردبیل و برقراری تعادل بین منابع و مصارف، همکاری تمامی نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی برای بخش مختلف مصرف آب در فرهنگ سازی و تعادل بخشی آبخوان در چارچوب برنامه سازگاری با کم‌آبی استان نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین راهکارهای علمی و کاربردی برای تثبیت روند افت آبخوان و بهبود وضعیت آب زیرزمینی باید در بخش‌های مختلف و مدیریت بهینه مصرف مدنظر قرار بگیرد.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل خواستار همکاری بهره‌برداران بخش‌های مختلف مصرف با بخش آب شد و گفت: لازم است بهره‌برداران بخش کشاورزی با بکارگیری دانش نوین کشاورزی و استفاده از بذرهای با ارقام کم آب‌بر و اجرای روش‌های نوین آبیاری در اراضی پایاب برای نجات آبخوان دشت اردبیل همت کنند.

بستام با قدردانی از همکاری دستگاه‌های قضایی و انتظامی با بخش آب استان اظهار کرد: با هدف جلوگیری از اضافه برداشت بیش از مفاد پروانه بهره‌برداری چاه و دستکاری کنتورهای هوشمند ، مراجع قضایی و انتظامی و شرکت توزیع برق با متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.