1

بیماری سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی اردبیل مهار شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از مهار بیماری سفیدک دروغین در اراضی زیر کشت سیب زمینی در این استان خبر داد و به کشاورزان توصیه کرد طی روزهای آینده هم همچنان ضمن رصد و پایش مستمر اراضی، سمپاشی مزارع را در دستور کار داشته باشند.

غفور آقایی  با اعلام این خبر اظهار کرد: رصد و پایش مستمر کشاورزان از مزارع سیب زمینی و سمپاشی مکرر مزارع باعث شد بیماری سفیدک دروغی یا فیتوفترا تا حد زیادی در مزارع استان اردبیل مهار شود.

وی اضافه کرد: از زمان شیوع این بیماری قارچی با هشدارهای مکرر سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کشاورزان ضمن پایش مکرر اراضی زیر کشت، حدود پنج مرحله اقدام به سپماشی مزارع خود کردند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: انتظار می‌رود کشاورزان و سیب زمینی‌کاران طی روزهای پیش رو هم که شرایط برای بیماری سفیدک دروغی مساعد است، کماکان اقدامات لازم را انجام دهند تا این بیماری به طور کامل مهار شده و از ورود آسیب به مزارع جلوگیری شود.

آقایی کانون شیوع بیماری قارچی سفیدک دروغی را مزارع آبی بیگلونمین، اردبیل، آقا باقر، نیار و فولادلو عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با تداوم پایش مستمر و مراقبت از سوی کشاورزان این بیماری در مزارع استان اردبیل به طور کامل مهار و مدیریت شود.

وی با اشاره به میزان سطح کشت سیب زمینی در اراضی استان اردبیل اظهار کرد: با توجه به ابلاغ حدود ۲۲ هزار هکتار برای کشت سیب زمینی طبق الگوی کشت سال جاری ، حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی این استان به زیر کشت سیب زمینی پاییزه رفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: طبق پیش بینی‌های انجام یافته در صورت تحقق این میزان سطح زیر کشت بالغ بر حدود۸۰۰ هزارتن محصول از این میزان سطح زیر کشت برداشت و به بازارهای مصرف عرضه خواهد شد.

آقایی تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری سفیدک دروغی یا فیتوفترا با توجه شرایط آب و هوایی و بالا بودن رطوبت نسبی و مستعد بودن شرایط برای توسعه این بیماری لزوم مبارزه با قارچ‌کش‌های موثر مثل اکیوشن پرو و سایر سموم موثر بخصوص در حاشیه جنگل در منطقه نمین و اردبیل کماکان ضرورت دارد و لازم است ضمن رصد وپایش مزارع، به توصیه‌های فنی کارشناسان مراکز جهادکشاورزی عمل شود.

به گفته مدیر زراعت جهادکشاورزی استان اردبیل بیش از ۷۰ درصد از مزارع سیب زمینی استان به روش‌های آبیاری تحت فشار با نوارتیپ انجام می‌شود.