1

شاهینی های بامعرفت در جشن پنجاهمین سال فعالیت

زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره روزهای خوب فوتبال اردبیل و معرفی چهره‌های تأثیرگذار آن روزها به نسل امروز و تقدیر از کسانی که عمری در کمال صداقت و راستی در خدمت فوتبال منطقه بوده‌اند کاری است ستودنی و به‌یادماندنی.

جمع شدن عده‌ای عاشق و تلاش‌گر بی‌منت و خدمت‌گزاران واقعی فوتبال اردبیل در زیر یک سقف و گرامی داشتن آغاز پنجاهمین سال فعالیت تیم فوتبال شاهین پیر‌مادر یعنی مرور خاطراتی پرافتخار و ورق زدن تاریخ غرورآفرین فوتبال اردبیل در سال‌های اوج اقتدار.

برپایی مراسمی به مناسبت نیم قرن حضور در صحنه ورزش و فوتبال در دل خودش پیام‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. شاهین مدت‌هاست که فعالیت فوتبالی در سطح گسترده ندارد اما فعالیت‌اش نیز متوقف نشده است. تمرینات مستمر وابستگان به این مجموعه به‌طور هفتگی پیگیری می‌شود ولی مهم‌تر از همه‌چیز، زنده ماندن نام و یادش و حکومت آن بر قلب‌هاست.

این‌که محبت شاهین پیر‌مادر در دل همه دوستداران فوتبال منطقه برای خود جای خاصی اختصاص داده و گذشت زمان و متوقف شدن فعالیت عمومی‌اش نمی‌تواند کوچک‌ترین تأثیر منفی در عشق و علاقه و محبت به آن مجموعه داشته باشد نشان بارزی از اهمیت کاری است که آن‌ها انجام داده‌اند.

این محبت، این جایگاه، این عشق و علاقه، این دل‌دادگی و این دوستی دلیلی بر رفتار درست، اخلاق مداری، جوانمردی، مردانگی و انسانیت مجموعه‌ای است که همچنان بر دل‌ها حکومت می‌کند و در هر زمان و مکانی نام و یادش احترام‌برانگیز می‌شود.

این بهترین حاصل برای سال‌ها تلاش در عرصه فوتبال و خدمت بی‌منت به جوانان است. این نشان از عمق ارادت مردم به دست‌اندرکاران مجموعه‌ای بنام شاهین پیر‌مادر و کارنامه فعالیتی موفق و ثمربخش آن‌ها می‌باشد.

شاهین عشق اهالی نجیب و حسینی پیر‌مادر بوده و هست. پیر‌مادر یکی از محلاتی است که در دهه ۶۰ با دسته عزاداری باشکوهش با حضور شاعر بلند آوازه و افتخار حسینیان منطقه مرحوم رحیم منزوی و با رهبریت ریش‌سفید پرآوازه محل مرحوم حاج اسماعیل آران اردبیلی و در عرصه ورزش با تیم فوتبال شاهین به مدیریت سید بزرگوار فوتبال اردبیل، سیدعلی سید سیاهی می‌درخشید و بر اتحاد هرچه بیشتر جوانان و یکدلی و یک‌رنگی آن‌ها مهر تأیید می‌زد.

تیم فوتبال شاهین پیر‌مادر فصلی از تاریخ فوتبال اردبیل و محله پیر‌مادر را به خود اختصاص داده است. در روزهایی که شاهین در چارچوب رقابت‌های باشگاهی به میدان می‌رفت محله پیر‌مادر خلوت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کرد، مغازه‌ها تعطیل می‌شد و جوانان و دوستداران فوتبال رو به ورزشگاه تختی می‌نهادند و نتایج و چگونگی عملکردش روزها نقل محافل منطقه و رایج‌ترین بحث در خانواده‌ها می‌شد.

وقتی از بزرگی و تأثیرگذاری فوتبال دهه ۶۰ اردبیل سخن گفته می‌شود نباید عده‌ای دلگیر و غمگین شوند و به‌نحوی برای انکار آن ایام اقدام کنند. حضور صمیمانه مردم در یک مراسم و تجلیل از زحمتکشان آن سال‌ها جواب قاطع و محکم به کسانی است که در سال‌های اخیر از هر وسیله و تریبونی برای زیر سوال بردن فضای بزرگ و بی‌مثال فوتبال آن سال‌ها اقدام نموده‌اند.

جام شاهین در کنار جام عقاب برای فوتبال دهه ۶۰ اردبیل نقطه‌ی عطفی بود که علی‌رغم گذشت سال‌ها از تاریخ بر پایی آن‌ها، همچنان بر بزرگی، عظمت و مدیریت آن‌ها تأکید می‌شود.

زحمات مرد بزرگ و فراموش‌نشدنی فوتبال اردبیل سیدعلی سید سیاهی در تشکیل، ادامه حیات و نقش‌آفرینی تیم فوتبال شاهین در نوع خود بی‌نظیر و غیر قابل تکرار می‌باشد.

در آن روزگاران، شاهین صرفاً محلی برای فوتبال بازی کردن نبود. این مجموعه در کنار فوتبال، مسئله تربیت جوانان منطقه را مورد توجه قرار می‌داد و سید سیاهی به‌عنوان برادری بزرگ و دلسوز در پرورش و تربیت و تحصیل آن‌ها کمر همت می‌بست و در سالم‌سازی فضا و ایجاد بستری مناسب برای آینده روشن جوانان محله تلاش می‌نمود.

وابستگان به خانواده بزرگ شاهین پیر‌مادر برای شرکت در جشن پنجاهمین سال تولد مجموعه، از نقاط مختلف کشور خود را به اردبیل رساندند. شاهینی‌های اردبیل با هر پست و مقام و منصب و شغلی در سالن پارک بانوان گرد آمدند و با مرور خاطرات گذشته همچون بازیکنانی پرصلابت و عاشق در برابر عظمت مجموعه و مدیریت سیدعلی سید سیاهی سر تعظیم فرود آوردند.

نگارنده این سطور از یک ماه قبل در جریان برگزاری مراسم بود و مشتاق برای حضور و زیارت اعضای خانواده بزرگ شاهین پیر‌مادر ولی متأسفانه عمل جراحی چشم این توفیق را از وی سلب کرد.

امید می‌رود نسل جوان محله پیر‌مادر اردبیل در برافراشته نگه‌داشتن پرچم تیم شاهین برنامه‌ریزی نمایند و برای گسترده کردن فعالیت آن یار و مددکار بزرگان این مجموعه باشند. ان‌شاءالله.