1

احداث واحدهای آسیب‌دیده از سیل در روستاهای استان اردبیل آغاز شد

 مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل از آغاز احداث واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیل در روستاهای این استان خبر داد.

حامد کیخسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: بیش از ۱۲۱ روستا در شهرهای مختلف استان در سیل‌های ماه‌های اخیر آسیب دید که در بیش از ۵۰ روستا میزان خسارت و تخریب بالا بود.

وی اظهار کرد: بازسازی خانه‌های روستایی آسیب‌دیده از سیل در شهرهای گرمی، انگوت، مشگین‌شهر و اصلاندوز در بخش‌های مختلف در حال اجرا است و تلاش می‌کنیم تا قبل از آغاز فصل سرما این واحدها تکمیل شده و در اختیار مردم قرار بگیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل گفت: با توجه به محدودیت فصل کاری در استان اردبیل امیدواریم با حمایت بانک‌های عامل و مساعدت بنیاد مستضعفان بتوانیم تا پایان فصل کاری واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیل را بازسازی و مقاوم‌سازی کنیم.

وی در عین حال تنها راهکار مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی را ارتقای توانمندی علمی و تخصصی و مجهز بودن به دانش روز در ساخت و سازها عنوان کرد و گفت: از مجموع ۹۸ هزار و ۸۴۷ واحد روستایی در استان اردبیل ۶۴ درصد آن مقاوم‌سازی شده است.

کیخسروی افزود: میانگین کشوری در مقاوم‌سازی مسکن روستایی ۵۰ درصد است که این استان ۱۴ درصد از میانگین کشوری جلو است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه تا سال ۱۴۱۰ مسکن تمام روستاهای استان اردبیل مقاوم‌سازی می‌شود، افزود: سهمیه استان برای مقاوم‌سازی مسکن روستایی چهار هزار واحد است که از این تعداد ۲ هزار و ۴۵۵ واحد برای دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی خواستار مساعدت و همکاری بیشتر بانک‌های عامل شد و خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد این واحدها به مرحله عقد قرارداد رسیده و امید است تمام تسهیلات سهمیه استان با همکاری ۹ بانک عامل بزودی پرداخت شود.

کیخسروی میزان تسهیلات مقاوم‌سازی و بازسازی مساکن روستایی را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این تسهیلات با نرخ سود پنج درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل با اشاره به تفاهم‌نامه‌های مشترک بنیاد مسکن با نهادهای حمایتی تصریح کرد: ۱۰۶ واحد مسکن برای خانواده‌های دارای ۲ معلول، ۶۴۰ واحد برای خانوارهای زیرپوشش بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی و ۲۲ واحد برای خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد استان احداث شده است.

کیخسروی همچنین درباره میزان صدور سند مالکیت مسکن روستایی در استان اردبیل گفت: در سال‌های اخیر سند تک برگی ۱۰۶ هزار و ۲۰۰ واحد روستایی در قالب ۴۹۷ روستا و ۲۵ شهر صادر شده است.