1

۱۷ طرح آبی در استان اردبیل در دست اجرا است

 معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۱۷ طرح آبی اعم از تکمیل سدهای سبلان، عمارت، خداآفرین، گیوی و تعدادی تصفیه‌خانه‌ آب در این استان در دست اجراست که از این تعداد ۲ سد عنبران و عمارت امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

جبرئیل رمضانی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سال گذشته برای اجرا و تکمیل طرح‌های آبی ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شد که ۱۰۰ درصد این اعتبارات جذب شد.

وی با بیان اینکه تکمیل این طرح‌ها منجر به انقلاب آبی در استان اردبیل خواهد شد ، افزود: از بین این طرح‌ها سدهای عمارت و عنبران دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد است که در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه تکمیل سد عنبران نمین نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است، گفت: با بهره‌برداری از این سد در هفته دولت امسال ۷۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد زیر کشت آبی خواهد رفت.

رمضانی اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی سد عنبران در سال گذشته ۷۷ درصد بود که با تامین اعتبارات لازم پیشرفت آن نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافت.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: تاکنون ۸۹۰ میلیارد ریال برای اجرای سد عنبران هزینه شده که ۲۹۰ میلیارد ریال آن سال گذشته اختصاص داده شد.

رمضانی بیان کرد: هم‌اکنون کارگاه با ۱۱۰ نیروی انسانی و ۶۳ دستگاه سنگین به صورت ۲ نوبت کاری فعال بوده و جزو معدود کارگاه‌های عمرانی است که تعطیل نشده و هیچ بدهی به پیمانکار و کارگران ندارد.

پیشرفت فیزیکی سد عمارت به ۹۷ درصد رسید

رمضانی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی سد عمارت به ۹۷ درصد رسیده است، افزود: مقرر است برای تکمیل این سد، پنج هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: امسال برای این طرح، از اعتبارات سال گذشته یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال جذب شد و برای بهره‌برداری کامل هم هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: این سد با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب بزرگترین سد استان اردبیل است و با بهره‌برداری از این سد امکان آبیاری حدود پنج هزار هکتار از اراضی تراس دره رود تا ارس در محدوده شهرستان‌های انگوت و اصلاندوز و آب آشامیدنی منطقه به میزان ۶۵ میلیون مترمکعب تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات تکمیلی سد عمارت در مسیرهای مختلف با جدیت در حال انجام است، افزود: ارتفاع این سد از پی ۱۰۶ متر، طول تاج ۳۱۵ متر، عرض تاج ۱۲ متر و آب قابل تنظیم آن ۱۱۸ میلیون متر مکعب است.

۷۰درصد اراضی واقع در مخزن سد عمارت تملک شده است

رمضانی تملک اراضی باقی مانده واقع در مخزن سد و جابجایی روستاهای واقع در داخل مخزن و اجرای زیرساخت‌ برای این روستاها را از بخش‌های باقی مانده این سد عنوان کرد و گفت: برای آبگیری کامل سد، به میزان ۴۲۴ هکتار اراضی و مستحدثات تملک خواهد شد که هم‌اکنون ۷۰ درصد آن خریداری و تملک شده است.

وی احداث مخزن ذخیره در سد یامچی اردبیل را یکی از رویکردهای اصلی شرکت آب منطقه‌ای برای تامین آب پایدار اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در اردبیل وجود دارد که این میزان آب تا ۱۲۰ هزار متر مکعب قابلیت ارتقا دارد.

رمضانی اضافه کرد: برای تامین آب آشامیدنی اردبیل تا افق ۱۴۲۵ حداقل به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال منابع نیاز است تا بتوان آب مورد نیاز شهروندان اردبیل را به صورت پایدار تامین کرد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت اجرای طرح‌های انتقال آب برای حل مشکل کمبود آب آشامیدنی اردبیل تصریح کرد: با توجه به ظرفیت محدود منابع آب نسبت به تمرکز جمعیت و ظرفیت پایین تصفیه در مرکز استان باید دنبال انتقال آب برای برطرف شدن کمبود آب در اردبیل باشیم.

در استان اردبیل ۱۰ سد بزرگ و ۴۲ سد کوچک احداث شده است.