1

توصیه‌های جهاد کشاورزی اردبیل برای جلوگیری از تداوم سفیدک در مزارع سیب‌زمینی

 سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل برای جلوگیری از تداوم بیماری سفیدک دروغی در سال‌های آینده در مزارع دارای سابقه آلودگی توصیه‌هایی حین برداشت و پس از برداشت ارائه کرد.

، همزمان با آغاز برداشت سیب زمینی در مزارع استان اردبیل، سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به این که قارچ عامل بیماری سفیدک دروغی در مزارع آلوده، در بقایای گیاهی و در غده‌های سیب‌زمینی آلوده باقی می‌ماند، در صورت عدم مدیریت بقایا و مهیا بودن شرایط آب و هوایی در سال زراعی آینده با شدت بیشتری در آن مزارع بروز خواهد کرد.

بر اساس این اطلاعیه در صورتی که غده‌های برداشت شده از این مزارع، آلوده به قارچ عامل بیماری باشد، می‌تواند در شرایط انبار توسعه یافته و باعث پوسیدگی پس از برداشت شود.

جهاد کشاورزی استان اردبیل برای پیشگیری از بیماری در سال‌ آینده و پوسیدگی غده‌ها در مراحل انبارداری به کشاورزان توصیه کرده برای تسریع تشکیل پوست غده حداقل ۲ هفته قبل از برداشت آبیاری مزرعه قطع شود.

بر اساس این اطلاعیه از کشاورزان خواسته شده است قبل از برداشت سیب زمینی اندام‌های سبز آلوده اعم از ساقه و برگ و همچنین غده‌های آلوده و غیر قابل فروش و پس از انتقال به بیرون مزرعه به صورت اصولی امحا کنند تا از انتقال آلودگی از اندام‌های هوایی به غده‌ها جلوگیری شود.

جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به کشاورزان توصیه کرده است بلافاصله پس از تشکیل پوست غده‌ها (۲ هفته بعد از قطع آبیاری) اقدام به برداشت شود تا از آلودگی‌های ثانویه غده‌ها به نماتد و قارچ‌های عامل پوسیدگی و آفات خسارت‌زای بید سیب زمینی، کرم مفتولی و طوقه‌بر جلوگیری شود.

طبق این اطلاعیه در صورتی که مزرعه به صورت لکه‌ای به بیماری آلوده شده باشد، ابتدا قسمت آلوده مزرعه برداشت شود و از مخلوط کردن محصول قسمت آلوده مزرعه با محصول سالم خودداری گردد.

رطوبت خاک در زمان برداشت محصول در حدی باشد که خاک به غده‌ها نچسبد و اصطلاحاً گاو رو باشد چرا که عامل بیماری با خاک مرطوب به راحتی منتقل شده و در انبار باعث پوسیدگی غده‌ها خواهد شد.

اجتناب از برداشت و کیسه‌گیری غده‌های آلوده و ضربه خورده (زخمی) و استفاده از کیسه‌های درشت بافت (توری) برای جمع‌آوری محصول و عدم انباشت بالای کیسه‌های حاوی سیب زمینی روی هم برای تهویه بهتر از دیگر توصیه‌های جهاد کشاورزی به سیب زمینی‌کاران استان است.

همچنین در این اطلاعیه به کشاورزان توصیه شده برای جلوگیری از پوسیدگی غده‌ها در شرایط انبار و حمل و نقل، غده‌های برداشت شده تا ۲ ساعت در سطح مزرعه رها شود و پس از آن کیسه‌گیری شود تا رطوبت سطح غده‌ها به حداقل برسد.

جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به کشاورزان توصیه کرده است از انبار کردن محصول مربوط به مزارع با آلودگی بالا (بیش از ۵۰ درصد اندام‌های هوای آلوده شده باشند) اجتناب کنند ضمن اینکه برای جلوگیری از پوسیدگی غده‌ها در شرایط انبار، لازم است، تهویه در انبار به خوبی صورت بگیرد.

روز گذشته یحیی آذرمی ، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان توصیه کرد برای جلوگیری از آسیب‌های سفیدک دروغی به مزارع، در مزارع سبز و دیرکاشت همچنان سمپاشی مزارع را در دستور کار قرار دهند.

به گزارش ایرنا ، از ۱۰ روز قبل برداشت محصول سیب‌زمینی در مزارع استان اردبیل آغاز شده و انتظار می‌رود فرایند برداشت تا مهرماه ادامه داشته باشد. سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن سیب زمینی در مزارع استان اردبیل تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.