1

شبکه توزیع آب مشگین‌شهر نیازمند ساماندهی است

مدیر امور منابع آبی شهرستان مشگین‌شهر با بیان اینکه کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی مشگین‌شهر از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند، گفـت: مشکل اصلی آب شرب این شهرستان علاوه بر مصرف بی رویه، ساماندهی نشدن شبکه توزیع آب است که باید با همکاری دستگاه‌های مربوطه این شبکه اصلاح شده و مورد بازنگری قرار بگیرد.

ارسلان فرجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در صورتی که وضعیت شبکه توزیع آب در مشگین‌شهر تغییر نکند، حتی اگر کل آب رودخانه خیاوچایی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار بگیرد جوابگوی نیاز آبی این شهرستان نخواهد بود.

وی اضافه کرد: مصرف سرانه آب در مشگین‌شهر ۲۱۷ لیتر در ثانیه است که با در نظر گرفتن هدررفت شبکه، باید حداکثر نیاز مصرف سرانه ۲۳۰ لیتر در ثانیه ‌باشد و این در حالی است که به طور متوسط بیش از ۴۲۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه خیاوچایی وارد تصفیه‌خانه می‌شود.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر ادامه داد: اگر شبکه توزیع آب اصلاح و نیاز مصرفی مردم در آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت از هم جدا شود کمبودی در تامین آب آشامیدنی شهرستان وجود نخواهد داشت.

فرجی ادامه داد: هم‌اکنون آب کشاورزی و صنعت شهرستان هم از تصفیه‌خانه آب مشگین‌شهر تامین می‌شود و تمامی اضافه برداشت‌ها، کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند که همین امر سبب تشدید تنش آبی در مشگین‌شهر شده است.

هم اکنون آب کشاورزی و صنعت شهرستان هم از تصفیه خانه آب مشگین شهر تامین می‌شود و تمامی اضافه برداشت‌ها، کارگاه‌های صنعتی، ماسه شویی‌ها و کارگاه‌های بلوک زنی از آب تصفیه شده استفاده می‌کنند

وی گفت: در سال‌های اخیر فقط به تامین آب در منطقه برنامه‌ریزی شده و در توزیع آب اقدامات خوبی صورت نگرفته که ضروری است آب بخش صنعت و کشاورزی از طریق پساب‌ها تامین شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر با بیان اینکه دبی پایه رودخانه خیاوچایی در محل آبگیر در فصل زراعی و تابستان به ۶۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد ، افزود: با برداشت آب مورد نیاز شهری، میزان آب در پایین دست رودخانه به کمتر از ۲۰۰ لیتر در ثانیه خواهد رسید.

فرجی افزود: تامین آب پایدار در افق درازمدت مشگین‌شهر از دغدغه‌های اصلی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل است که در سال‌های اخیر با جدیت تمام در حال پیگیری و اجراست.

وی با بیان اینکه منابع آب آشامیدنی مشگین‌شهر در شرایط فعلی عمدتا از رودخانه خیاوچایی وچشمه خاتون تامین می‌شود، گفت: در صورت استفاده بی‌رویه از آب، مردم این شهرستان با مشکل جدی آب مواجه خواهند شد.

فرجی ادامه داد: کاهش دبی رودخانه خیاوچایی و کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، فرسوده بودن شبکه توزیع در داخل شهر، توسعه غیر اصولی و خارج از طرح تفصیلی شهر، دستکاری کنتورهای مصارف خانگی و برداشت‌ها و انشعابات غیرمجاز، تبدیل روستاها به شهر و افزایش نیاز به مصرف آب از جمله مشکلات پیش روی تامین آب در مشگین‌شهر است.

به گفته او، تکمیل طرح آبرسانی مشگین‌شهر از رودخانه خیاوچایی و پایدار نمودن خط انتقال و بند آبگیر، بهسازی، ترمیم و بازسازی خط انتقال نهر خاتون، تسریع در اجرای طرح انتقال آب آشامیدنی از سد احمد بیگلو به تصفیه‌خانه، شروع عملیات اجرایی علاج‌بخشی سد اینچه نو در ذخیره‌سازی آب، تامین آب شهری و لایروبی و تجهیز چاه‌های موجود در بستر رودخانه چایی در محدوده پارک جنگلی جزو اولویت‌های طرح آبرسانی مشگین‌شهر است.

به گزارش ایرنا ، از مجموع ۳۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت منابع آب شهرستان مشگین‌شهر،۱۹۴ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۱۱۱ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های زیرزمینی است که ۶۰ درصد آب‌های سطحی در بخش‌های مختلف به بهره‌برداری می‌رسد.

حجم آب‌های زیرزمینی این شهرستان ۷۶.۸۹ میلیون مترمکعب است که با ۱۴۴ رشته قنات ، یک هزار و ۷۸۴ حلقه چاه مجاز و ۹۶۸ دهنه چشمه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.