1

ثبت ۲۲ عملیات امدادرسانی جمعیت هلال احمر در ارتفاعات سبلان

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از ثبت ۲۲ مورد عملیات امدادرسانی در کوهستان در کمتر از دوماه اخیر در ارتفاعات استان خبر داد و گفت: جمعیت هلال احمر مسئولیتی برای امدادرسانی در کوهستان ندارد و مسئولیت در این مناطق بر عهده فدراسیون و هیات کوهنوردی است.

حمید قویدل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از زمان شروع صعود به سبلان در کمتر از ۲ ماه اخیر ۲۲ مورد حادثه کوهستان در استان ثبت شده است که امدادگران جمعیت اقدام به کمک به افراد حادثه دیده کرده‌اند.

وی از ثبت یک مورد فوتی و ۱۷ مورد مصدومیت در این مدت خبر داد و گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران جمعیت هلال احمر هیچ مسئولیتی در پشت سدها، دریاچه رودخانه و کوهستان ندارد. امدادرسانی در سدها بر عهده وزارت نیرو و در کوهستان هم بر عهده فدراسیون کوهنوردی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل اضافه کرد: در همه جای دنیا مرسوم است که هر کس می‌خواهد به کوه صعود کند حتما باید در قالب تیم کوهنوردی صعود کند و این تیم باید برنامه صعود، استراحت، بازگشت و مسیر خود را به هیات کوهنوردی اعلام کند تا در صورت بروز حادثه این هیات بتواند امدادرسانی کند.در کنار اینها فدارسیون باید افرادی که قصد صعود به کوه را دارند بیمه کرده و به آنها خدمات رسانی کند.

وی با بیان اینکه آماده انعقاد تفاهم نامه با هیات کوهنوردی استان هستیم، گفت: در دو قالب امکان همکاری با هیات کوهنوردی وجود دارد؛ یک راه این است که جمعیت هلال احمر و هیات کوهنوردی در قالب خرید خدمت همکاری کنند و راه دیگر این است که جمعیت هلال احمر برای اعضای هیات و کوهنوردان دوره‌های آموزشی برگزار کند تا خود کوهنوردان در زمان بروز حادثه بتوانند به افراد امدادرسانی کنند.

قویدل اضافه کرد: روش دوم هم برای جمعیت هلال احمر مطلوب است و هم هزینه ای به هیات وارد نمی کند ضمن اینکه در زمان نیاز جمعیت این افراد می‌توانند به ما هم کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت مسئولیتی در کوهستان ندارد اما با توجه به اینکه برای امدادرسانی به ساختمان‌های بلندمرتبه داخل شهر آموزش دیده و در صورت نیاز به عنوان پشتیبان آتش نشانی وارد عمل می شود اعضای جمعیت می‌توانند این خدمات را در کوهستان هم ارائه کنند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل جزو ۱۰ استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می‌رود و هر از گاهی بروز حادثه‌هایی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل ، خشکسالی ، صاعقه ، طوفان ، سرمازدگی ، برف سنگین ، سرما و یخبندان شدید خسارت و تلفاتی برجای می‌گذارد.

این استان ۵۰ هزار امدادگر آموزش‌دیده برای بکارگیری در حوادث احتمالی غیرمترقبه دارد.