1

انتخابات و ضرب‌المثل “زد که زد خوب کرد که زد”

می گویند یک روز زنی که شغلش ماست فروشی بود، ظرف ماستش را رو سرش گذاشته بود و برای فروختن به شهر می برد. در راه با خودش فکر کرد که «ماست را می فروشم و از قیمت آن چند تا تخم مرغ می‌خرم. تخم مرغ ها را زیر مرغ همسایه می‌گذارم تا جوجه بشود. جوجه‌ها که مرغ شدند می فروشم و از قیمت آن گوسفند می‌خرم. کم کم گوسفندهای من زیاد می‌شود، یک روز میان چوپان من و چوپان کدخدا زد و خورد می‌شود، کدخدا مرا می‌خواهد و از من می‌پرسد : چرا چوپان تو چوپان مرا زده‌است؟

من‌هم می‌گویم : «زد که زد، خوب کرد که زد !» زن که در عالم خیال بود همینطور که گفت : «زد که زد خوب کرد که زد» سرش را تکان داد و ظرف ماست از رو سرش به زمین افتاد و ماست‌ها پخش زمین شد.

نامزدهای احتمالی مجلس دوازدهم، این روزها حال و احوالشان مشابه حال و احوال پیرزن ماست فروش است. هنوز اتفاقی نیفتاده فضای مجازی را به تسخیر خود درآورده‌اند. با انواع پیام‌ها و عکس‌ها و ژست‌های مختلف امروزی و دیروزی و شعارهای فریبنده چنین فکر می‌کنند که کار تمام است و آن‌ها یکی از راه‌یافتگان حتمی مجلس می‌باشند.

در رؤیا بر روی صندلی‌های سبز جلوس می‌کنند، برای نطق پیش‌از دستور پشت تریبون قرار می‌گیرند، فریاد می‌زنند، شعر می‌خوانند،  مشت‌ها را گره می‌کنند، از زمین‌وزمان انتقاد می نمایند، با اطرافیان و با ابهت و طمطراق در شهر رفت‌وآمد می‌نمایند، وزیر را استیضاح می‌کنند، به توصیه‌ها اهمیت نمی‌دهند، هوای اطرافیان و وابستگان سببی و نسبی را نگاه می‌دارند و چنان احساس غرور و غفلت می‌کنند که در واقعیت نیز با انجام پیش‌ثبت‌نام، رفتارشان تغییر کرده و باد ثبت‌نام نهایی به آن‌ها نخورده بدجوری احساس بی رقیبی می کنند.

ازآن‌جایی‌که خود را نماینده قطعی دوره دوازدهم می‌دانند از هزینه کردن و در برخی موارد مدیون این‌ و آن شدن ترسی به دل راه نمی‌دهند و همه قول و قرارها را به بعداز انتخاب قطعی حواله می‌دهند. این قبیل مشتاقان خدمت و عاشقان مجلس و تشنگان ردای نمایندگی تا اسفندماه از موضع اقتدار و امیدواری سخن می گویند و از فردای روز برگزاری انتخابات که ظرف ماست خیلی‌ها شکسته می شود یاس و سرشکستگی و بدهی‌های سرسام‌آور برای آن‌ها باقی می ماند.

دوستی می‌گفت که یکی از کاندیداهای احتمالی هر آن‌چه را که در سال‌ها قبل اندوخته به پای رقابت در انتخابات مجلس ریخته و در گام اول قطعه زمینی را فروخته است تا از نظر مالی در قبال دیگر نامزدهای احتمالی کم نیاورد. اطرافیان وی نیز در هر فرصتی که به دست می‌آورند او را انتخاب‌شده قطعی تلقی کرده و زمینه را برای بهره‌مندی بیشتر از نعمات مالی تا روز انتخابات فراهم می‌نمایند.

نامزدهای احتمالی مجلس از هم اینک باید به فکر شکسته شدن ظرف‌های ماست و غافل‌گیری در قبال نتایج آرا باشند و از رفتارهای وحدت‌شکنانه و ساختارشکنانه خودداری نمایند. انشاء‌الله.