1

فرهنگ شهادت نظام اسلامی ایران را از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مصون داشته است

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل گفت: فرهنگ شهید و شهادت ، این شجره طیبه با قدرت احیاگری اعجاب‌برانگیز خود در بزنگاه‌های متعدد جامعه را به مسیر اصلی خود برگردانده و از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مصون نگهداشته است.

به گزارش ایرنا ، سردار غلامحسین محمدی اصلدر کنگره ملی سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل در ورزشگاه ۶ هزار نفری رضازاده اردبیل اظهار کرد: عزت امروز ایران مرهون رهبری پیامبرگونه امام راحل (ره) ، رهبری داهیانه مقام معظم رهبری و خون پاک شهداست که کشور را در برابر تمام توطئه‌ها بیمه کرده و امروزه ضرورت پاسداشت و احیای فرهنگ شهید و شهادت بیش از هر زمان دیگر ملموس و مشهود است .

وی با اشاره به این که دبیرخانه کنگره سه هزار و ۴۰۰ شهید این استان برای تکریم سرگذشت پژوهی شهدای والامقام و انتقال فرهنگ شهادت به نوجوانان و تربیت جوانان تراز انقلاب اسلامی به صورت دائمی به فعالیت خود ادامه خواهد داد ، تصریح کرد: بر این اساس وظیفه خود می‌دانیم تا ارزش‌های انقلاب را که ثمره خون شهداست به عنوان امانتی گرانسنگ به آیندگان بسپاریم.

وی همچنین با اشاره به بیانات و فرامین اخیر مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه ادامه داد: معظم له تاکید فراوانی در زمینه اثرگذاری سپاه در فضای عمومی کشور و جذب جوانان دارند و ما نیز برای توفیق در این رسالت عظیم نیازمند دعای خیر شهدا هستیم.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل ادامه داد: به منظور تکریم مقام والای شهادت و احیای درس‌های قیام عظیم عاشورا و مفاهیم والای آزادگی و اخلاق و ایثار سربازان جان برکف استان اردبیل کنگره ملی بزرگداشت سه هزار و ۴۰۰ شهید استان را با شعار “از کربلا تا چالدران ، از چالدران تا دفاع مقدس و از دفاع مقدس تا مدافعان حرم” از آذرماه سال ۱۴۰۰ وجهه همت خود قرار داده و امروز با برگزاری این کنگره فاخر به کار خود ادامه می‌دهد.

سردار محمدی اصل افزود: اردبیل دارالارشاد و دارالامان خاستگاه مذهب تشیع ، سرزمینی با قدمت دیرینه و مردم عاشق سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) و علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) و سرزمینی است که با داشتن عارفان و انسان‌های وارسته همچون شیخ‌صفی الدین اردبیلی ، شاه اسماعیل صفوی و عالمان و دانشمندان دینی همچون علامه مقدس اردبیلی ، آیت‌الله سیدیونس موسوی اردبیلی ، آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله مروج به خود می‌بالد.

وی تصریح کرد: به حکم کلام ذات اقدس الهی در قرآن کریم که می‌فرماید زمین پاک به اذن پروردگارش میوه خوب ببار می‌آورد ، اردبیل در جریان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس با تقدیم شهدای گرانقدری از اقشار مختلف پیشینه درخشانی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

این فرمانده سپاه اظهار داشت: این استان با اعزام قهرمانان خود از جوانان ۱۲ ساله تا پیرمرد ۶۷ ساله به میدان‌های نبرد و تقدیم ۴۰ شهید ۱۳ ساله به خود می‌بالد ، بعد از دفاع مقدس نیز رزمندگان غیور این استان نیز در دفاع از حریم اهل بیت (ع) و دفاع از مرزهای میهن اسلامی در شمال غرب کشور یکه‌تاز بوده‌اند طوری که که مقام معظم رهبری به اردبیل لقب “سرزمین مجاهدت‌های خاموش” را دادند که مردم آن برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه حضوری فعال داشته و شهدای گرانقدری را تقدیم انقلاب کرده‌اند.

سردار محمدی اصل افزود: ما مفتخریم که نوجوان ۱۲ ساله مرحمت بالازاده دانش‌آموز مکتب عاشورا شهیدی از دیار سبلان است که از حکایت قاسم گونه‌ای از خود به یادگار گذاشت و گفت “اگر من ۱۲ ساله اجازه حضور در میدان نبرد را ندارم پس روضه حضرت قاسم را برای چه می‌خوانند” ، این بسیجی شجاع مجوز اعزام به جبهه را از مقام معظم رهبری به عنوان رئیس‌جمهور وقت اخذ و در اسفندماه سال ۶۳ در سن ۱۴ سالگی و پس از شرکت در ۶ عملیات غرورآفرین در عملیات بدر قهرمانانه به شهادت رسید.

وی ادامه داد: امیر خلبان غفور جدی که تبحر ویژه در کنترل هواپیمای جنگی داشت در ۴۵ روز اول با بیش از ۸۰ پرواز عملیاتی در آبان سال ۵۹ با ایثار و رشادت به شهادت رسید و جمله ماندگار این شهید که گفته بود “دوست دارم کفنم پرچم ایران باشد” ، برای نسل‌های آینده عشق و وفاداری به نظام و میهن عزیزمان را معنی کرد.

وی همچنین گفت: سرلشکر شهید داور یسری عضو دفتر نمایندگی امام (ره) در ستاد مرکزی سپاه از مبارزان حاضر در لبنان و فرمانده سپاه اردبیل بود که بعد از ۶ بار محروجیت در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید ، وی هنرمند خودساخته‌ای بود که هنر دفاع از ارزش‌های اسلامی را با ظرافت کامل به تصویر کشید.

سردار محمدی اصل افزود: سردار رشید شاپور برزگر ، فرمانده محور عملیاتی لشکر ۳۱ مقتدر عاشورا نیز به‌رغم قطع شدن دستش و جانبازی برای رسیدن به درجه رفیع شهادت به جبهه بازگشت و به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

وی تصریح کرد: دانشجوی شهید عمران پستی هم از اعضای کمیته استقبال حضرت امام راحل در بهمن ۵۷ و از دانشجویان پیرو خط امام بود که لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کرد ، وی فرمانده گردان حبیب بن مظاهر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله بود که در اسفند ۶۲ در طلاییه به شهادت نایل آمد.

فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل ادامه داد: اولین شهید زن استان اردبیل از روستای نیارق بود ، این روستا ۱۷ شهید تقدیم کشور کرده و در جریان قیام مردم روستا علیه ستمشاهی در دی ماه ۵۷ پنج شهید تقدیم انقلاب کرده است.

وی گفت: در راستای ادای دین عظیم انتقال فرهنگ شهید و شهادت به نسل‌های آینده خادمین شهدای استان اردبیل برای برگزاری کنگره ملی بزرگداشت شهدا اقداماتی انجام داده‌اند که امیدواریم مقبول شهدای والامقام و حضرت باری تعالی واقع شود.

وی از مهم‌ترین این اقدامات را برگزاری بیش از ۲ هزار اجلاسیه در شهرستان‌ها ، روستاها و نیز یادواره‌های شهدای خانگی ، آبروی کوچه و افتخار محله و اقشار مختلف ذکر کرد.

وی افزود: برنامه‌های دیدار و تجلیل از خانواده‌های شهدا ، آزادگان و ایثارگران ، برپایی ۱۵۰ نمایشگاه عکس و پوستر در یادواره‌ها و اجلاسیه‌ها ، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های علمی ، فرهنگی و ورزشی به نام و یاد شهدا ، برگزاری برنامه‌های محفل انس با قرآن ، شب شعر ، خاطره‌گویی ، روایتگری ، تولید آثار فاخر فرهنگی ، ادبی و هنری ، ساخت و تولید فیلم‌های بلند “او نمی‌خوابد” و “تا قهرمانی” ، ساخت و تولید پویانمایی “مرحمت بالازاده” در ۵۲ قسمت ، فیلم کوتاه “یک روز کاری در دهه ۶۰” ، تولید فیلم مستند ، نمایش خیابانی و صحنه‌ای ۱۸۶ مورد ، تالیف ۱۵۶ عنوان کتاب و تولید ۶۲ کتاب صوتی نیز از اقداماتی است انجام شده و تا کنگره بعدی ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در این مدت طراحی و ساخت تمبر یادبود شهدا ، تابلو فرش شهدا و اهدا به خانواده شهدا ، تولید انواع کتاب ، کلیپ ، نماهنگ ، داده نما ، نشریات متعدد و تشکیل ۴۵ گروه سرود انجام شده است.

سردار محمدی اصل ، همچنین برگزاری برنامه‌های مختلف تولید و پخش ۹۶۰ برنامه رادیویی و تلویزیونی ، احداث و بازسازی پروژه‌های مختلف از جمله ساخت خانه محروم روستایی ، مدرسه ، مسجد و انجام پروژه‌های آبرسانی ، آسفالت راه روستایی ، پروژه‌های مختلف یادمان ، المان ، بوستان و موزه‌های شهدا ، اهدای کمک‌های مومنانه و توزیع بسته‌های معیشتی ، اهدای جهیزیه به نوعروسان ، طرح اکرام ایتام ، آزادی زندانیان غیرعمد ، ایجاد کارگاه‌های اشتغال‌زایی ، برپایی ایستگاه‌های سلامت و کاشت هزاران اصله نهال به نام و یاد شهدا را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد.