1

رانش زمین موجب قطع جریان آب در مشگین‌شهر شد

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر گفت: رانش زمین در منطقه ایلاندو موجب شکسته شدن قسمت‌هایی از خطوط انتقال آب به تصفیه‌خانه مرکزی و قطع آب این شهر شد.

ارسلان فرجی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از ترکیدگی لوله‌های آب در اثر رانش زمین در مسیر انتقال آب این شهر خبر داد و گفت: شکسته شدن خط انتقال به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه بارها موجب قطع جریان آب آشامیدنی شهر شده است.

وی با بیان اینکه برای سبک‌سازی حجم کوه در این مسیر اقدامات لازم صورت خواهد گرفت، گفت: میزان خسارت‌های وارده در محل رانش زمین در دست بررسی است و به محض ترمیم ترکیدگی لوله آب مشگین شهر وارد مدار می‌شود.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر بر لزوم صرفه‌جویی شهروندان در مصرف آب تاکید کرد و گفت: شهروندان اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند با کمبود آب مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا آب مورد نیاز شهروندان مشگین شهری با یک خط انتقال ۱۴ کیلومتری از رودخانه خیاوچای تامین و به تصفیه خانه این شهر منتقل می‌شود. این خط لوله ۶۰۰ اینچ است که ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب به تصفیه خانه منتقل می‌کند

حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر از این خط انتقال از محل رانشی عبور می‌کند و هر از چند گاهی رانش این بخش از مسر باعث قطعی آب شهروندان مشگین شهری می شود. اردیبهشت ماه امسال رانش زمین در مسیر انتقال آب مشگین شهر منجر به قطع آب شهروندان در این شهر شد.

توسعه و تکمیل شبکه پایاب سد سبلان و علاج بخشی سد احمد بیگلو سد اینچه نو و دیگر سدهای این شهرستان می‌تواند بخشی از مشکلات شهروندان در تامین آب آشامیدنی و نیاز آبی کشاورزان و باغداران مشگین‌شهر را برطرف کند.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.