1

انتخابات و تاکتیک می‌آید نمی‌آید، می‌ماند نمی‌ماند

برای جذب آرای بیشتر و محبوب قلوب مردم شدن در انتخابات مختلف، نامزد‌ها روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی را به کار می‌بندند.

اگر تلاش‌ها و دوندگی‌ها و دستیابی به یک موفقیت در جهت جلب رضای پروردگار باشد کاری پسندیده و قابل‌قبول است. اما اگر فخرفروشی، کسب مال دنیا و استفاده از قدرت برای رسیدن به امیال نفسانی و بازی کردنِ نقش جاده‌صاف‌کن برای تعدادی محدود و اطرافیان و اقوام نسبی و سببی یا دوستان و رفقا در دستور کار قرار گیرد همه آن اقدامات در نهایت جز بی‌آبرویی و عدم اعتماد مردم حاصل دیگری نخواهد داشت.

خدمت صادقانه به جامعه، بالاترین خصلت انسانی است. کسی که برای خدمت، فرصتی به دست آورد و از آن به بهترین نحو در راستای خدمت به مردم استفاده نکند باید در پیشگاه حق، جوابگوی فرصت‌های ازدست‌رفته‌اش باشد و در مورد تضییع حقوق جامعه پاسخ‌گو بشود.

برای ایجاد سروصدای بیشتر و اعلام آمادگی و آغاز فعالیت در عرصه نامزدی، توسط هواداران در فضای حقیقی و مجازی در مورد نامزدهای احتمالی بحث می‌آید، نمی‌آید مطرح می‌شود. این روش موجب مطرح شدن اسم نامزدهای احتمالی و جلب توجه افکار عمومی به سمت آن‌ها می‌گردد.

دیده می‌شود نامزدهای احتمالی که بیشتر اسم و نام‌شان در محافل مطرح می‌شود در مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها از تردید در آمدن سخن می‌گویند و وقتی با گذشت زمان، برآوردهایشان از نظر رأی‌آوری مطلوب می‌شود احساس تکلیف کرده و به‌طور قطعی ورود به صحنه انتخابات را اعلام می‌کنند. برای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی این روش با تغییراتی ناخواسته مواجه شد. انجام پیش‌ثبت‌نام با توجه به فاصله زمانی تا ثبت‌نام نهایی و اعلام اسامی حائزین شرایط از سوی شورای نگهبان، تاکتیک می‌آید، نمی‌آید چندان نتوانست نقش خود را ایفا نماید.

به‌نظر می‌رسد در این دوره می‌ماند، نمی‌ماند جایگزین می‌آید، نمی‌آید بشود. به‌این‌ترتیب که تا قطعی شدن صلاحیت‌ها برای این‌که از نظر مردم نیفتند بحث می‌ماند یا نمی‌ماند را مطرح بکنند. آیا نامزدی که پیش‌ثبت‌نام کرده تا آخر خط ماندنی است و یا به‌محض دریافت صلاحیت و حتی قبل‌از آن عطای نامزدی در انتخابات را به لقایش می‌بخشد و کناره‌گیری می‌کند؟

در انتخابات مجلس دوازدهم و تا زمان قطعی شدن وضعیت نامزدها از بابت تعیین صلاحیت‌ها، انتظار می‌رود که تاکتیک می‌ماند، نمی‌ماند از رونق بیشتری برخوردار شود.